جشن استقبال از پرندگان مهاجر در دریاچه پریشان استان فارس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس رئیس اداره محیط زیست شهرستان کازرون گفت: با احیای دریاچه پریشان شاهد ورود انواع پرندگان مهاجر به آن هستیم.
هر ساله با آغاز فصل پاییز پرندگان زیادی از عرض های جغرافیایی بالاتر مثل سیبری و اسکاندیناوی به عرض های جنوبی تر از جمله زیستگاه ها و دریاچه های این استان کوچ می کنند .
پرندگانی همچون درنا ، فلامینگو ، آبچلیک پا سرخ ، چوب پا ، اکرت کوچک و بزرگ ، کاکایی سرسیاه ، دم جنبانک غاز ، انواع اردک ، حواصیل ها و پرندگان کنار آبزی از جمله پرندگان مهاجر دریاچه های پریشان ، پشت سد درود زن و تنگاب هستند .
خداپرست افزود: به زودی این دریاچه به مرکزی برای جذب گردشگران و اکوتوریسم تبدیل خواهد شد.
از جمله اقدامات احیای دریاچه می توان به لایروبی مسیرهای مسدود شده سیلاب در اطراف دریاچه پریشان ، هدایت آب به دریاچه ، محافظت و نگهداری از دریاچه و پرندگان ، و سرشماری و تغذیه پرندگان اشاره کرد.
جمال خداپرست در رابطه با آخرین وضعیت دریاچه پریشان با توجه به بارشهای اخیر در شهرستان کازرون گفت: این بارشها طی پنج سال گذشته در این شهرستان بی نظیر بوده به گونه ای که بستر دریاچه سیراب شد.
وی با بیان اینکه به دلیل بارشها آبگیری از زیر دریاچه آغاز شده، افزود: در حال حاضر چشمه جمشیدی در اطراف دریاچه پریشان در حالی آب دار شده که طی چند سال گذشته این چشمه خشک بود به همین دلیل می توان امیدوار بود که وضعیت پریشان در سال جاری بهبود یابد.
رئیس اداره محیط زیست شهرستان کازرون ادامه داد: در سال گذشته میانگین بارندگی در این شهرستان 450 میلیمتر بود در حالی که در سال جاری تاکنون این میزان 209 میلیمتر بوده به گونه ای که در حال حاضر وضعیت بسیار عالی برای دریاچه پیش بینی می شود.
در سال گذشته هیچگونه سیلابی وارد این دریاچه نشد در حالیکه در سال جاری به دلیل جاری شدن سیلاب در کازرون حجم زیادی از سیلاب وارد این دریاچه شد.
دریاچه پریشان در 12 کیلومتری جنوب شرقی کازرون و در 154 کیلومتری جنوب غرب شیراز قرار دارد./س

برچسب ها: پرندگان ، مهاجر ، پریشان ، جشن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.