اين روزها آب آشاميدني و لوله‌كشي بسياري از مناطق كلان شهر اهواز به‌دليل بارندگي گل‌آلود شده‌است و ديگر استانداردهاي لازم را براي آشاميدن ندارد؛ تاحدي كه بوي تعفن فاضلاب مي‌دهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، وضعيت آب بعضي از مناطق به ويژه منطقه كوت‌عبدالله فاجعه‌بار است، زيرا آب شرب اين منطقه چند سالي است كه خيلي آلوده و غيرقابل استفاده شده است و با وجود پي‌گيري‌هاي مردم آن منطقه هنوز سازمان‌هاي مربوطه براي اصلاح وضعيت آب منطقه اقدامي نكرده‌اند.

اين در حالي است كه مردم علاوه بر پرداخت قبوض آب به شركت آب و فاضلاب براي استفاده از آب آشاميدني سالم، بايد هزينه‌هاي بسياري را براي خريد تصفيه‌خانه‌هاي محلي و آب سالم متحمل شوند در حالي كه اين شركت آب و فاضلاب است كه بايد اين هزينه‌ها را پرداخت كند.

آب شرب آلوده يكي از راه‌هاي ابتلا و انتقال انواع بيماري ويروسي و ميكروبي است و حتي مي‌تواند خطراتي تا حد مرگ را براي افرادي كه از آن استفاده مي‌كنند، به‌دنبال داشته باشد.

تشديد آلودگي آب در هنگام بارندگي

كارشناسان معتقدند در جريان انتقال آب از رودخانه‌ها، گل‌‌ و لاي وارد حوضچه‌ها شده و مدتي در اين حوضچه‌ها ته‌نشين مي‌شوند اما در زمان بارندگي با آب تركيب شده و مشكلاتي را در فرايند تصفيه به‌وجود مي‌آورد.

در زمان انتقال آب‌هاي سطحي به حوضچه اگر بارندگي صورت گيرد، مواد آلوده وارد حوضچه شده و در شرايط نگهداري آب اختلال ايجاد مي‌كند و ميزان ماندگاري آب را در حوضچه كاهش مي‌دهد و گل‌ولاي قبل از ته‌نشين شدن وارد لوله‌هاي آب مي‌شود.

از سوي ديگر تصفيه‌خانه‌هاي اهواز جوابگوي جمعيت 5/1 ميليوني نيست؛ زماني كه اين تصفيه‌خانه‌ها احداث شد، جمعيت اهواز فقط 4 هزار نفر بود، اما حالا با وجود گذشت 40 سال و افزايش چند برابري جمعيت، تصفيه‌خانه‌هاي كلان شهر اهواز هنوز همان تعداد است و حتي نسبت به سال‌هاي گذشته فرسوده‌تر شده‌اند. همچنين شبكه انتقال آب به مناطق اهواز نيز فرسوده است و مشكلاتي را در انتقال آب براي مصرف ايجاد كرده است.

                        كوت‌عبدالله، منطقه‌اي كه هميشه با مشكل آلودگي آب مواجه است

يكي از مشكلات اصلي منطقه كوت‌عبدالله ناشي از دوري اين منطقه از تصفيه‌خانه‌هاي اصلي است، زيرا تصفيه‌خانه در شمال شهر واقع شده است؛ از سوي ديگر وضعيت اين منطقه به دليل اين‌كه شبكه انتقال آب فرسوده‌اي دارد، نسبت به مناطق ديگر بحراني‌تر است و آب منطقه در زمان بارندگي به‌شدت آلوده مي‌شود.

طي بازديدي كه از منطقه كوت‌عبدالله داشتيم اهالي اين منطقه گفتند كه آب لوله‌كشي آن‌ها به حدي آلوده است كه قابل استفاده براي شست‌وشو هم نيست؛ بعضي بخش‌هاي اين منطقه نيز فقط 12 ساعت در روز آب دارند و شب‌ها آب بعضي از منازل قطع مي‌شود. گذر در سطح شهر اين امر را به خوبي نشان مي‌دهد.

اهالي منطقه كوت‌عبدالله براي تامين آب شرب و آشپزي بشكه‌هاي 20 ليتري را خريداري مي‌كنند و هر ماه هم قبض‌هاي بيش از 50 هزار توماني را مي‌پردازند؛ اين در حالي است كه هيچ‌گونه استفاده‌اي از آب لوله‌كشي ندارند.

يكي از اهالي اين منطقه مي‌گويد "وضعيت آب خيلي نامناسب است و مردم ديگر از آب تصفيه‌هاي خانگي استفاده نمي‌كنند، زيرا هر دو ساعت يك‌بار بايد فيلتر آب‌تصفيه‌كن را عوض كنند و اين در حالي است كه در شرايط معمولي آب، فيلتر‌ها را ماهي يك‌بار بايد تعويض كرد."

همچنين يكي از آب‌تصفيه‌كن‌‌داران منطقه كوت‌عبدالله گفت: چند ماه است كه آب آلوده‌تر از گذشته شده به طوري كه زمان بارندگي آلودگي آب تشديد مي‌شود و با وجود مراجعه زياد مردم براي خريد آب، ما نمي‌توانيم آب تصفيه كنيم زيرا دستگاه‌هاي ما توانايي تصفيه آب را با اين ميزان آلودگي ندارند.

در اين‌باره آلودگي آب شرب منطقه كوت‌عبدالله با احمد منجزي، معاون بهره‌برداري شركت آب و فاضلاب اهواز نيز گفت‌وگو كرديم كه وي در پاسخ اظهاركرد: اين منطقه يكي از مناطق حاشيه كلان شهر اهواز است و با توجه به رشد جمعيت شهر آبفاي اهواز تدابيري در جهت حل اين مشكلات انجام داده است.

وي ادامه‌داد: قبلا از حوضچه‌هاي خاكي جهت تصفيه آب استفاده مي‌شد كه اين حوضچه‌ها به‌عنوان تصفيه‌خانه آب را ته‌نشين مي‌كرد و دستگاه فيلتر تحت فشار فرايند تصفيه آب را انجام مي‌داد و بعد از ته‌نشين شدن آب مواد شيميايي اضافه مي‌شد.

معاون بهره‌برداري شركت آب و فاضلاب اهواز خاطرنشان‌كرد: بيشتر بخش‌هاي كوت‌عبدالله فاقد شبكه‌هاي فاضلاب شهري است و از كانال‌هاي روباز براي رفع فاضلاب آن‌ها استفاده مي‌شود و به همين علت آب اين منطقه بودار است.

منجزي با اشاره به بارندگي‌‌هاي اخير و تشديد آلودگي آب منطقه كوت‌عبدالله نيز گفت: بارندگي‌هاي اخير موجب افزايش آلودگي رودخانه كارون به بيش از 23 هزار ec رسيد و تصفيه‌خانه اين منطقه توان تصفيه آب با اين ميزان آلودگي را نداشت؛ به همين علت تصفيه‌خانه را خاموش كرديم و اين اقدام موجب شد آلودگي به آب منازل برسد.

وي افزود: در حال حاضر دو گروه جهت شست و شوي شبكه آب اين منطقه اعزام شده و خوشبختانه كيفيت آب بهتر شده و با كم‌فشاري آب هم مواجه نيستيم و تيرگي روزدخانه نيز كمتر شده است. علاوه بر اين اقدامات، خط لوله 600 ميلي‌متري نيز از آب‌هاي شوشتر به شبكه آب اهواز انتقال داديم كه در بالا رفتن كيفيت آب تاثير‌گذار بوده است.

 خاموش كردن تصفيه‌خانه فاضلاب در حالي از سوي آب و فاضلاب اهواز صورت گرفته كه هيچ‌گونه اطلاع‌رساني در اين خصوص انجام نشده بود و مردم منطقه كوت‌عبدالله و شايد بسياري ديگر از مناطق كلان شهر اهواز بدون اطلاع از اين قضيه و اين‌كه آب شرب آلوده و ديگر قابل استفاده نيست، همچنان از آن استفاده مي‌كردند.

به اعتقاد كارشناسان تنها راه جلوگيري از بروز اين مشكلات استفاده از دستگاه‌هاي تصفيه آب جديد است، زيرا تصفيه‌خانه‌هاي اهواز خيلي قديمي هستند و بيش از 40 سال‌ قدمت دارند و به همين دليل در زمان بارندگي، آب گل‌آلود مي‌شود. براي حل اين مشكل شركت آب و فاضلاب استان بايد قسمت به قسمت اين شبكه را از زمين خارج و شبكه‌هاي جديدي را جايگزين آن كنند و به‌طور كلي بايد سيستم و تكنولوژي تصفيه‌خانه‌ها و شبكه انتقال آب كاملا تغيير كند؛ البته انجام اين كار به 10 سال زمان نياز دارد.

مردم منطقه كوت‌عبدالله و برخي ديگر از مناطق كلان شهر اهواز سال‌هاست كه از نعمت آب آشاميدني سالم بي‌بهره‌اند و لذا لازم است مسئولان استان در اسرع وقت اين مشكل را مرتفع و حداقل نيازهاي مردم را تامين كنند./س


برچسب ها: طعم ، آب ، گل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.