عضو انجمن علمی تجارت الکترونیک ایران گفت: آموزش رایگان کارآفرینی بر مبنای فناوری اطلاعات به 10 هزار معلول کشور داده می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، نوید کمالی به مناسبت 13 آذر روز جهانی معلولین در جمع اعضای دبیرخانه دومین کنفرانس ملی دولت همراه در مشهد با بیان این مطلب افزود: در طی سالهای اخیر دولت و مجلس جمهوری اسلامی ایران در راستای گسترش عدالت اجتماعی و برابری حقوق شهروندان راهکارهای مختلفی را بکار گرفته اند که از شاخصترین آنها می توان پیاده سازی ساختار دولت الکترونیک را نام برد .

وی ادامه داد: دولت الکترونیک با الگوی اسلامی و منطبق با نگاه ولایی رهبر معظم انقلاب برای اولین بار در جهان باعث شد تا شهروندانی نه از روی جایگاه اجتماعی، بلکه از روی حقوق انسانی خود در یک رابطه برابر در دسترسی به اطلاعات و خدمات جمهوری اسلامی تعریف شوند؛ از این رو دسترسی همگانی به فن آوری های اطلاعاتی و ارتباطی در کشور می تواند به رشد و توسعه کشور در منطقه و ارتقاء سطح علمی و فرهنگی جامعه کمک نماید .

دبیر کمیته فناوری دومین کنفرانس ملی دولت همراه تصریح کرد:طبق آمار سازمان ملل، بیش از نیم میلیارد نفر از انسانها به دلیل ابتلا به نارسایی های جسمی، ذهنی یا حسی، معلول به شمار می آیند که بیش از 80% انها در کشورهای در حال توسعه قرار دارند .

وی بیان داشت: با توجه به آمارهای جهانی افراد معلول يک دهم جمعيت بسياری از کشورها را تشکيل می دهند و با توجه به اینکه اکثر معلولان جهان با مشکلات فيزيکی، فرهنگی و اجتماعی بسياری روبه رو هستند. موانع اجتماعی، آنها را از استفاده از تسهيلات شهری و رفاهی محروم می سازد و نگرش عوامانه و غيرکارشناسانه اجتماعی نسبت به معلولان، آنان را تا حد زيادی از زندگی و روابط اجتماعی دور می کند .

وی ابراز داشت: از این رو استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان یک ابزار موثر و کم هزینه برای تمام اقشار جامعه گامی موثر در افزايش اشتغال، بهره وری، افزايش کيفيت زندگی، برابرسازی فرصت ها و در نهايت اميد به زندگی برای افراد ناتوان است.

کمالی خاطر نشان کرد:پیاده سازی صحیح ساختارهای دولت الکترونیک و به طبع ان دولت همراه می تواند بدلیل تسهیل فرایند زندگی موجبات افزایش اشتغال را نیز فراهم می آورد که این در طول زمان خود منجر به افزایش ضریب امید به زندگی و استقبال جامعه به زاد و ولد بیشتر خواهد شد .

وی ابراز خرسندی کرد: در سالهای اخیر شاهد اقبال عمومی نسبت به فناوری های نوین در سطح جامعه بوده ایم بطوری که حجم واردات تلفن های همراه در 4 ماهه نخست امسال 4 برابر مدت مشابه در سالهای گذشته است و این درحالی است که نرخ واردات سایر اقلام دیجیتال از جمله رایانه های خانگی بشدت کاهش یافته است .

عضو انجمن علمی تجارت الکترونیک ایران یادآور شد: امروز با توجه به پیشرفتهای گسترده کشور در حوزه فناوری اطلاعات اسفند ماه سال جاری شاهد افتتاح بزرگترین طرح توانمندسازی و کارآفرينی ديجيتالی معلولان در کشور بر مبنای تکنولوژی های همراه خواهیم بود .

وی تاکید کرد: با تلاش کمیته فناوری دومین کنفرانس ملی دولت همراه برای اولین بار در سطح جهان پیش بینی های لازم جهت حضور همزمان 10000 معلول جسمی – حرکتی در کارگاه آموزشی توانیابان و فرصتهای تحصیلی و شغلی در افق فناوری اطلاعات و ارتباطات در قالب جلسات آنلاین و وبینار در حال انجام است .

کمالی عنوان کرد: با توجه به برنامه ریزیهای صورت گرفته در کمیته فناوی دومین کنفرانس ملی دولت همراه برای اولین بار در تاریخ فناوری اطلاعات کشور شاهد رونمایی از بزرگترین طرح منحصر به فرد خاورمیانه در حوزه ایجاد فرصت برابر آموزشی و تحصیلی برای هموطنان معلول و ناتوان جسمی خواهیم که این خود می تواند برگی زرین در حوزه خدمت رسانی دولت دهم توسط وزارت فناوری اطلاعات وارتباطات و شرکت مخابرات ایران باشد .

لازم به ذکر است؛ دومین کنفرانس ملی دولت همراه 16 الی 18 اسفند ماه سال جاری و همزمان با برگزاری نخستین جشنواره ایده ها با مشارکت کمیسیون ملی یونسکو و فرماندهی پلیس فتا استان خراسان رضوی در شهر مقدس مشهد برگزار خواهد گشت ./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.