عضو هيئت رئيسه مجلس گفت: اگر مجلس شخصیتی را به هیئت یا مرجعی اجرایی معرفی کند که وی ناظر بوده و حق رأی نداشته باشد، قطعاً به تأیید شورای نگهبان نخواهد رسید.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران محمد دهقان نقندر نماینده مردم چناران و طرقبه در مجلس  در جلسه علنی امروز(سه‌شنبه)  مجلس و در جریان بررسی طرح قانون اصلاح انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه پیشنهاد بنده هم رفع ابهام است و هم به نوعی تذکر قانون اساسی محسوب می شود، گفت: سیاست مجلس باید مشخص شود که ما آیا قصد داریم که این طرح را در شورای نگهبان به سرانجام برسانیم یا اصرار داریم که این طرح به مجمع تشخیص مصلحت نظام برود؟

وی در ادامه با بیان اینکه سیاست‌های کلی مشخص است، افزود: اگر می‌خواهیم طرحی را تصویب کنیم که مورد تأیید شورای نگهبان قرار گیرد باید کار بدون نقصی انجام داده باشیم.

عضو هیئت رئیسه مجلس در ادامه تصریح کرد: اگر مجلس شخصیتی را به هیئت یا مرجعی اجرایی معرفی کند که وی  ناظر بوده و حق رأی نداشته باشد، قطعاً به تأیید شورای نگهبان نخواهد رسید.

وی در ادامه با بیان اینکه شورای نگهبان براساس اصول قانون اساسی عمل می‌کند، تصریح کرد: شورای نگهبان معتقد است مجلس شورای اسلامی و نمایندگان، شأن قانونگذاری و نظارت دارند و شأن اجرایی ندارند بنابراین اگر عبارت (بدون حق رأی) یا ناظر عنوان نشود شورای نگهبان براساس تفاسیر متعدد تطبیقی به این مسئله ایراد خواهد گرفت.

دهقان با بیان اینکه پیشنهاد بنده اضافه کردن کلمه به "عنوان ناظر" یا بدون حق رأی است تا مشکل قانون اساسی برطرف شود.

لاریجانی نیز در پاسخ اظهار داشت با توجه به اینکه بند 2 ممکن است این شائبه را داشته باشد که قوه مقننه بر اجرا دخالت دارد، بنابراین نظر بنده نیز موافق این پیشنهاد است تا این کار با اطمینان قلبی بیشتری انجام شود که در اینصورت قطعاً مشکل قانون اساسی برطرف خواهد شد.
انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار