از ابتداي راه اندازي مرکز مبادلات ارزي تاکنون بالغ بر 9 هزار و 481 ثبت سفارش کالا به ثبت رسيده است.

صمد کريمي سخنگوي مرکز مبادلات ارزي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گفت: اين رقم نشانگر توسعه فعاليت مرکز مبادلات ارزي است.

وي درخصوص ورود منابع صندوق توسعه نوين به اين مرکز گفت: از همان روز اول علاوه بر منابع قابل عرضه توسط شرکت ملي ايران 20 درصد سهم صندوق توسعه ملي که قابل تبديل به منابع ريالي است از طريق مرکز مبادلات ارزي عرضه مي شود.

وي درخصوص پرداخت ارز به اولويت هشتم عنوان کرد: پرداخت ارز به اين اولويت کالايي همچنان در بانک مرکزي در حال بررسي است که در همين هفته تکليف آن مشخص مي شود.

وي در مورد بخش نامه جديد ارزي بانک مرکزي تصريح کرد: بانک مرکزي با توجه به مشکلات مربوط به تعهدات ارزي بانک ها طي نامه اي عمومي تصميمات ويژه اي براي آنها از طريق کميته ويژه ارزي در تاريخ 11/9/91 گرفته که آن را به ادارات بين الملل بانک هاي عامل ابلاغ کرده است.


براساس اين بخشنامه تأمين ارز براي تعهدات ارزي بانکها در خصوص اعتبارات و يا بروات اسنادي که کالاي آنها از گمرک به علت کمبود منابع ارزي بانک ها ترخيص نشده است از اين پس اين کمبود منابع ارزي از طريق مرکز مبادلات ارزي به نرخ مبادله اي تأمين مي شود.

وي ادامه داد: براين اساس گروه هاي کالايي سه تا هفت پس از اخذ مجوز سازمان حمايت از مصرف کنندگان و توليدکنندگان و گمرک مبني بر عدم ترخيص کالا، تخصيص ارز به نرخ مبادله اي براي آنها بلامانع مي باشد.

شايان ذکر است، براي مواردي که معادل کل وجه ريالي اعتباري آن توسط بانک از مشتري دريافت شده است و همچنين پرداخت‌هاي مربوط به اعتبارات و بروات اسنادي مدت دار با تعهد پرداخت بانک و اعتبارات ريفاينانس که کالاي آنها تا پايان شهريورماه سال جاري ترخيص شده صرفا از طريق منابع ارزي بانک هاي عامل انجام مي شود./عب

برچسب ها: ثبت ، سفارش ، بازار ارز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار