دبیر ستاد حقوق بشر در قوه قضاییه گفت: جمهوری اسلامی ایران باید در برابر اقدامات وقیحانه و خصمانه آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه کشورمان استراتژی مقاومت را به کار بندد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر در قوه قضاییه در نشستی که امروز (دوشنبه) در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، پیرامون بررسی وضعیت مذاکره ایران و برقراری ارتباط با آمریکا با اشاره به اهمیت بصیرت بعد از فتنه 88 اظهار داشت: مقام معظم رهبری این امر را در سپهر سیاسی کشورمان زنده کردند لذا دیانت و تفکر اسلامی ما مبتنی بر بصیرت یعنی اساس تفکر ایران باید تفقه در دین باشد.

وی در ادامه افزود: بصیرت بدون تفقه، تحقق نمی‌یابد و تفقه در دین باید مبتنی بر ثقله، کتاب و عطرت باشد.

لاریجانی با اشاره به اهمیت بصیرت سیاسی در کشورمان ادامه داد: این امر مربوط به زندگی جمعی می‌شود چرا که معتقدیم اسلام هم زندگی خصوصی و هم سپهر عمومی و خصوصی را در بر می‌گیرد.

دبیر ستاد حقوق بشر در قوه قضاییه در توضیح این مطلب که اسلام نیاز به بصیرت سیاسی دارد، گفت:‌ این بصیرت مبتنی بر سه رکن عمده یعنی سهم درست از وضعیت حقیقی، سهم وظیفه، قیام برای انجام وظیفه به اندازه و به موقع است.

وی درباره رابطه ایران با آمریکا تصریح کرد: برای برقراری رابطه با آمریکا باید وضعیت را کاملا درست و منطقی درک کنیم و مبتنی بر اقدامات و درکی مناسب، مصونیت این رابطه را در نظر بگیریم که البته به نظر بنده در وضعیت فعلی بحث عمده و حائز اهمیت باید  نحوه و نوع مقاومت و ایستادگی محکم در مقابل آمریکا باشد.

لاریجانی در ادامه بیان کرد: آمریکا از اوایل پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون فجیع‌ترین تخاصمات را برنامه‌ریزی  و علیه کشورمان اعمال کرده است و این روند در حکومت‌های گذشته و فعلی مشاهده شده است.

دبیر ستاد حقوق بشر مطرح کرد: وظیفه جمهوری اسلامی ایران است که در برابر هر هجومی از سوی طرف غربی با منطقی کاملا درست ایستادگی و از منافع خود دفاع کند.

وی با اشاره به اقتدار و عدم وابستگی کشورمان به آمریکا اظهار داشت: غربی‌ها پس از سه دهه نمی‌توانند بپذیرند که کشوری همچون ایران بتواند بدون عدم وابستگی به کشوری نیازهای خود را برآورده و مسیر پیشرفت و فناوری را پشت سر بگذارد.

لاریجانی با بیان اینکه نظام مدنی حاکم در ايران اهتمام به شریعت و مکانیزم‌های دموکراتیکی دارد، تصریح کرد: دشمنی که طرف غربی با ایران دارد، بخشی از آن مربوط به پیشرفت‌هایی است که در طول سال‌های اخیر به دست آورده‌ایم و در حال حاضر سهم درست و منطقی از وضعیت فعلی این است که غرب با توجه به شکست‌هایی که با آن مواجه شده دشمنی و فشار خود را نسبت به گذشته دوچندان کرده است که البته باید در چنین وضعیتی نظام سیاسی کشورمان به استراتژی مقاومتی را اختیار کند.

وی با اشاره به اقدامات خصمانه‌ آمریکا علیه کشورمان گفت:‌ آمریکا همواره در طول تاریخ به دنبال انهدام نظام اسلامی و روی کار آمدن دیکتاتور سکولار با نمای دموکراسی در جمهوری اسلامی ایران بوده و هست اما در فتنه 88 نیز شاهدیم که علیه کشورمان چه اقدامات خصمانه‌ای را اعمال کرد.

دبیر ستاد حقوق بشر در قوه قضاییه با اشاره به اهمیت و ضرورت بکارگیری مدیریت درست در کشور اظهار داشت: زمانی که مدیری در کشورمان مسئول تحقق اقداماتی می‌شود در حقیقت باید در فضای حقیقی مدیریت کند و باید بداند که چه پارامتر‌هایی را برای مدیریت خود مدنظر داشته باشد.

لاریجانی تاکید کرد: استراتژی کشور ما باید طراحی متد‌های درست در مقابله با طرف غربی و باطل کردن توطئه‌های آمریکا علیه ایران باشد.

دبیر ستاد حقوق بشر در ادامه تصریح کرد: اعمال استراتژی مقاومت در ایران یک بحث منفعلانه نیست، بلکه ناشی از شناخت ما از وضعیت طرف مقابل یعنی اعمال اقدامات خصمانه آمریکا علیه کشورمان است.


لاريجاني با بيان اينکه حقوق بشر مانيفيست ايدئولوژي جهان گشاي غربي تحت عنوان منشور حقوق بشر است، گفت: جهانشمولي حقوق بشر به اين معنا نيست که جهانيان بايد مقبول دين سکولار باشند بلکه جهان شمولي يعني براي تمام ملت‌ها اين امکان را بوجود آوريم که با فرهنگ خودشان در حوزه حقوق بشر حضوري فعال داشته باشند. 


وي با بيان اينکه ما بعنوان ملت ايران اين حق را بايد داشته باشيم که بر پايه اسلام زندگي کنيم، اظهار داشت: ايراداتي در سيستم حکوميت کشورمان وجود دارد که نمي‌توان آن را پنهان کرد ولي اين ايرادات به صورت چندين برابر در غرب وجود دارد مثلا در زندان‌هاي آمريکا ماهانه حداقل 20 نفر کشته مي‌شوند درحالي که اگر در کشور ما چنين اتفاقي بيافتد با جوسازي‌هاي غربي عليه کشورمان مواجه خواهيم شد. 


دبير ستاد حقوق بشر به ماجراي کهريزک اشاره و تصريح کرد: اين جريان بسيار اسف بار است که به دور از هرگونه جنجالي مجازات‌هاي لازم صورت گرفته و باقي افراد نيز تحت پيگيري هستند لذا چنانچه پاسخي ازسوي ما مشاهده نمي‌شود به دليل متفاوت بودن پاسخ هاي متفاوت است. 


لاريجاني تأکيد کرد: ما بايد با اعتماد به حقانيت در مسير زندگي خود و اتکا به اهل بيت حرکت کنيم. 


وي با بيان اينکه حقوق بشر عنوان مطلقي نيست و با توجه به اسنادي که تصويب شده است اظهار نظر مي‌کنيم، بيان کرد: دين اسلام ايدئولوژي کامل خود را دارد و ما معتقديم هيچ حقي بدون اتصال به تمامي حق‌ها قابل توجيه نيست و تمامي حقوق مبتني برشرع است. 


لاريجاني با بيان اينکه اسلام دين جامعي است، مطرح کرد: دين اسلام به زندگي خصوصي هم مربوط مي‌شود که مبناي انقلاب ما بوده چراکه اسلام شامل مسائل عمومي خصوصي مي‌شود.

دبير ستاد حقوق بشر ادامه داد: غرب در قبال فعاليت‌هاي انجام شده خود توضيحي به جمهوري اسلامي ايران ارائه نمي دهد پس چطور انتظار دارد که ما در قبال اقدامات خود توضيح بدهيم اما حق مسلم مسلمانان اين است که در تحقق زندگي فردي و جمعي سعي و تلاش کنند. 


دبير ستاد حقوق بشر در قوه قضاييه درباره تعهدات ايران به سازمان حقوق بشر و نوع برخورد قانوني با برخي از افراد اظهار داشت: غرب هر کسي که عليه جمهوري اسلامي ايران حرفي بزند و يا اقدامي انجام دهد که از سوي داخل برخوردهايي شود زندانيان سياسي مي‌نامند. 


وي با طرح اين سوال که زنداني سياسي به چه کسي گفته مي شود، پاسخ داد: هر شخصي که فعاليت مجاز سياسي را انجام مي‌دهد که برخي از نهادهاي حکومت آن را برنمي‌تابند قاعدتا زنداني سياسي محسوب مي‌شود. 


وي در توضيح زنداني سياسي ادامه داد: اگر شخصي بخواهد فعاليت سياسي خود را در راستاي کانديدا شدن و يا ايجاد حزب شکل دهد بر اساس قانون هيچگونه مشکلي وجود ندارد ولي چنانچه برخلاف قانون حرکت کند بعنوان زنداني سياسي تلقي مي‌شود. 


لاريجاني در رابطه با اقدامات ايران در راستاي حمايت از ملت مظلوم لبنان اظهار داشت: دستگاه ديپلماسي کشورمان در سالهاي اخير تلاش‌هاي بسياري در راستاي حمايت از ملت لبنان داشته است که ستاد حقوق بشر از سازمان‌ها و ارگان هاي مربوطه مانند وزارت امور خارجه حمايت هاي لازم را به عمل آورده است. 


لاريجاني به حمايت ايران از ملت ستم ديده بحرين نيز اشاره و تصريح کرد: بحرين کشوري است که مورد تجاوز دشمن و غرب قرار گرفته که البته هيچ کشوري از مردم بحرين همانند جمهوري اسلامي ايران حمايت کرده است. 


دبیر ستاد حقوق بشر در قوه قضاییه با اشاره به اعمال تحريم ازسوي غرب عليه کشورمان گفت: جمهوري اسلامي ايران بايد در توليد کالاهاي اصلي و حتي در امور دفاعي و مخابراتي تمام تلاش خود را براي عدم وابستگي به غرب داشته باشد و هرگز نبايد به طرف غرب اعتماد کنيم لذا بايد از موضع اقتصاد مقاومتي تعاملاتي وسيع با جهانيان داشته باشيم البته تعاملي که خودمان آن را تعريف کرده باشيم. 

انتهاي پيام/

 

برچسب ها: اقدام ، لاریجانی ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار