به گزارش
خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، مهندس سید جعفر تشکری هاشمی با اشاره به وضعیت آلودگی هوای شهر تهران و راهکارهای بهبود کیفیت هوا گفت: با توجه به آلودگی هوای شهر تهران هرگونه تصمیم برای کاهش آلاینده های هوا می بایست با دسترسی به اطلاعات مستند، منسجم و در عین حال قابل اطمینان در زمینه چگونگی وضعیت آلودگی هوا انجام شود و در این میان راهکارهای ترافیک به صورت مستقیم در بهبود کیفیت هوا موثر است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: بررسی دقیق و محلی آلودگی هوا از طریق ایستگاه های سنجش آلاینده ها در نقاط مختلف شهر تهران،از جمله راهکارهایی است که به منظور اندازه گیری استاندارد آلودگی هوا و پرهیز از غیرواقعی جلوه دادن میزان آلاینده ها مورد استفاده قرار می گیرد.
وی با اشاره به این که اطلاعات غیرواقعی در خصوص آلودگی هوا باعث عدم امکان تصمیم گیری های صحیح و کارشناسی به منظور کاهش آلاینده ها می شود ، تصریح کرد: استانداردهای روزانه بیانگر کیفیت واقعی هوا نیست ؛ بلکه می بایست برای این کار استانداردهای سالانه نیز مورد استفاده قرار گیرند.
این مقام مسئول شهرداری با بیان این که شرکت کنترل کیفیت هوای تهران برای اولین بار به انجام این کار اقدام کرده اذعان داشت: این شرکت با بررسی داده های جمع آوری شده از 20 ایستگاه سنجش آلودگی هوا در 20 منطقه شهر تهران برای نخستین بار گزارشی را تحت عنوان "گزارش کیفیت هوای تهران در سال 90" تهیه و منتشر کرده است.
وی با اعلام این که در گذشته منواکسیدکربن مهم ترین آلاینده9 هوای تهران بود اضافه کرد: گزارش مذکور نشان دهنده این است که در حال حاضر مهم ترین آلاینده هوای تهران، ذرات معلق است که در دو اندازه کمتر از 10 میکرون و کمتر از 5/2 میکرون مورد اندازه گیری قرار می گیرد.
مهندس تشکری هاشمی در مورد نتایج اندازه گیری آزبست موجود در هوای تهران طی سال 90 نیز گفت: این میزان در مرکز شهر و محورهای پر ترافیک افزایش پیدا کرده و در خصوص وجود این آلاینده در هوای تهران به ویژه در محدوده مرکزی شهر از وضعیت استاندارد فاصله داشته است.
وی با تاکید بر اندازه گیری و پایش هوای تهران در سال 90 از طریق ایستگاه های فعال سنجش آلودگی هوا گفت: در این ایستگاه ها هر پنج آلاینده اصلی هوا شامل منواکسیدکربن، دی اکسید نیتروژن،دی اکسید گوگرد، ذرات معلق ازن اندازه گیری می شوند و علاوه بر این در برخی ایستگاه ها گروهی از ترکیبات آلی فرار نیز مورد سنجش قرار می گیرند.
معاون شهردار تهران با اشاره به این که هر چند توسعه صنعتی و پیشرفت فن آوری، دست آوردهای متنوع و مختلفی را برای انسان ها و زندگی بهتر آنها را به ارمغان آورده اظهار کرد: پدیده آلودگی هوا نیز یکی از ره آوردهای زندگی ماشینی است که با افزایش جمعیت، گسترش شهرنشینی ازدیاد مصرف سوخت های فسیلی، روز به روز بر شهرت آن افزوده می شود.
امروزه نه تنها در تهران بلکه در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا به ویژه در کشورهای در حال توسعه، انواع آلاینده ها از طریق وسایل نقلیه موتوری، صنایع و منابع تجاری و خانگی در هوای شهرها تخلیه می شود ولی غلظت بسیاری از این آلاینده ها در ساعات مختلف شبانه روز در تهران بسیار بالاتر از حد استاندارد است.
وی با تاکید بر این که به منظور رسیدن به وضعیت مطلوب کیفیت هوا، راهکارهای کاهش و کنترل آلاینده ها می بایست بیش از پیش مورد توجه و پیگیری قرار گیرد اعلام کرد: توجه به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و پیگیری اعتبارات مورد نیاز به منظور تحقق این مهم شاه بیت برنامه های کاهش آلودگی هوا و بهبود کیفیت وضعیت هواست .
به گفته وی هر چند پدیده ای مانند اینورژن ممکن است چند روزی به عنوان مهمان ناخوانده پایتخت باعث آزار شهروندان اما موضوعی که در تمام ایام سال آنها را مورد آزار قرار می دهد، بی توجهی مسئولین نسبت به سلامت ایشان از طریق عدم توجه به حمل و نقل عمومی و نیز عدم پرداخت مطالبات قانونی مردم تهران در این حوزه است./ل