استاندار سیستان‌و‌بلوچستان گفت: آمادگی برای مرکزیت‌بخشی تجارت سیستان و بلوچستان به سمت ولایت نیمروز افغانستان به مرکزیت زابل را داریم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران زاهدان ، حاتم نارویی در جلسه دیپلوماتیک وزرای ایران و افغانستان در پایانه مرزی میلک اظهار داشت: برای اینکه در مجاورت نیمروز‌ افغانستان‌ هستیم خودمان را نه همسایه این ولایت بلکه همسایه تمام افغانستان می‌دانیم، مردم سیستان‌و‌بلوچستان با افغانستان ارتباط قومی، قبیله‌ای و دینی داشته و دارند.

وی با اشاره به حضور مدت کوتاه در استانداری به گفت‌وگوی مفصل خود در اولین دیدار با کنسول افغانستان پرداخت و در مورد روابط با این کشور بیان کرد:‌ باور ما به عنوان همسایه، میراث داری دو کشور است، میراث افغانستان برادری بوده و این طرف، ما هم همیشه در طول تاریخ نسبت به افغانستان و پاکستان ندای برادرانه داشته و داریم.

رئیس کمسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان‌و بلوچستان با اعلام آمادگی برای مرکزیت بخشی تجارت این استان به سمت ملک نیمورز به مرکزیت زابل، گفت: مرکزیت گذاری در زابل کار ما را آسان می‌کند یعنی تجار با سلیقه، مشخصات و قیمت، کالا تجارت می‌کند.

استاندار سیستان‌و‌بلوچستان دیدار با والی استان مجاور افغانستان را برنامه کاری خود دانست و در ادامه گفت: همانطور که در ابتدای ورود اصرار داشتم در اولین فرصت با والی مجاور دیدار خواهم داشت این رفت‌و‌آمد‌ها و جلسات موثر در تصمیم‌گیری‌ها خواهد بود.

نارویی به آمادگی ارائه و صدور خدمات مهندسی از طریق سیستان‌و‌بلوچستان به استان مجاور مطابق گذشته اشاره کرد و بیان کرد: آمادگی پذیرش بیماران را از ملک نیمروز و دیگر استان‌های افغانستان داشته و اگر آن سمت بیمارانی داشته باشند ما با رفعت از آنها استقبال می‌کنیم.

رئیس شورای تامین سیستان‌و‌بلوچستان توسعه بازارچه مرزی را به مقداری جاری ناکافی ارزیابی کرد و گفت: ما بازارچه‌های مرزی را در دو حوزه سیستان و بلوچستان توسعه داده و انشاءالله واردات کالا‌های افغانستان از طریق بندر چابهار و ترانزیت کالا‌های مورد نیاز در آینده بهتر، راحت‌تر و سریع تر از گذشته صورت گیرد.

رئیس شورای اداری استان در مورد احداث پل دوم در کنار پل ابریشم تصریح کرد: تصور نبود ضرورت برای احداث پل دوم است، معاون عمرانی برای رصد موضوع خواهد آمد و در این مورد تصمیم‌گیری کارشناسانه انجام خواهد شد ولی آنچه تصور ماست، کف رودخانه را با هزینه کم طوری ساخت‌و‌ساز کنیم که بستر بهره‌برداری ایجاد شود.

رئیس کمسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان‌و بلوچستان ترانزیت و صادرات کالا را از طریق جاده ناکافی ارزیابی کرد و گفت: خواست ما توسعه و تسریع در راه‌آهن چابهار، زاهدان و میلک است زیرا ‌که ترانزیت کالا از طریق جاده کفایت نکرده علی رغم اینکه ما جاده‌ها را به شایسته ترین نحو ساخته و خواهیم ساخت ولی ما شایسته‌ترین ترانزیت کالا را با قطار می‌دانیم.

نارویی ایجاد شهرک صنعتی مرزی را به ضرورت عنوان کرد تصریح کرد: شهرک صنعتی مرزی در مدتی کوتاه با نگاه کارشناسان مکان‌یابی شده و با سرمایه‌گذاری مشترک استان و آن سوی مرز ایجاد خواهد‌شد، این مشترکات سرمایه‌گذاری و فنی ما می‌تواند برای افغانستان و جمهوری اسلامی‌ ایران مفید باشد.

استاندار حق‌آبه سیستان را موضعی که به فراموشی سپرده‌ شده دانست و خواستار دریافت حق‌ آبه کامل استان شد و عنوان کرد: توقع ما به عنوان دو همسایه همانطور که قانون جایگاه مشخصی برای این موضوع تعریف کرده تحقق ارائه میزان حق‌آبه است، اگر سیستان آباد شود شما هم آباد خواهید شد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.