استاندار سیستان و بلوچستان گفت: گویا حق آبه ایران از رودخانه هیرمند به فراموشی سپرده شده است و از دولت كشور دوست و همسایه توقع داریم به تعهدات رسمی خود در این رابطه عمل كند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران زاهدان ، حاتم ناروئی اظهار كرد: مقررات و ضوابط قانونی میزان حق آبه ایران از رودخانه هیرمند را تعیین كرده است.

وی افزود: عمران و آبادانی سیستان و بلوچستان به نفع دو كشور ایران و افغانستان است زیرا علاوه بر رشد و توسعه ولایت نیمروز افغانستان، متحول شدن معیشت مرزنشینان دو كشور را به دنبال خواهد داشت.

نماینده عالی دولت در سیستان و بلوچستان گفت: ایجاد شهرك صنعتی در مرز با نگاه كارشناسی برای رونق صنعت در دو سوی مرز ایران و افغانستان ضروری است كه امیدواریم با سرمایه گذاری مشترك در این زمینه اقدامات لازم انجام شود.

وی توسعه بندر چابهار و ساخت راه آهن چابهار - زاهدان - مشهد را از اولویتهای كاری دولت ایران دانست و بیان كرد: با وجودی كه جاده های ترانزیتی مناسب در سیستان و بلوچستان ساخته شده است اما احداث راه آهن و فعال شدن خطوط ریلی می تواند كمك بسیار بزرگی برای حمل و نقل كالاهای ترانزیتی از چابهار به میلك باشد.

ناروئی اظهار داشت: مردم سیستان و بلوچستان و ولایت نیمروز افغانستان ارتباطات قومی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دیرینه دارند از طرفی در طول چند سال گذشته این ارتباط و نگاه مهربانانه و برادرانه را با پذیرایی از مهاجران افغان به خوبی ارتقا دادیم.

وی ادامه داد: استان سیستان و بلوچستان آمادگی دارد كه مركزیت تجارت را به سمت ولایت نیمروز در همسایگی منطقه سیستان هدایت و مستقر كند و در آن صورت تجار دو طرف می توانند به راحتی اجناس مورد نیاز خود را مبادله كنند.

استاندار بیان كرد: سیستان و بلوچستان به سبب دارا بودن تجهیزات مناسب و رتبه بالای پزشكی آمادگی پذیرش بیماران ولایت نیمروز افغانستان را دارد و در این زمینه از هر نوع همكاری دریغ نخواهد كرد.

وی، توسعه بازارچه های مرزی بویژه راه اندازی بازارچه های جدید و موقت را از دیگر برنامه های مسوولان در سیستان و بلوچستان عنوان كرد.

در این نشست علاوه بر وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و مالیه افغانستان، شمار دیگری از مقامات دو دولت از جمله 'فداحسین مالكی' مشاور رییس جمهوری و رییس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز حضور داشتند./س

برچسب ها: خواستار ، حق ، آبه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.