وزير نفت خبر داد: راندمان حفاري كشور بايد به استاندارد جهاني 45 تا 60 روز كاهش يابد كه با بكار گيري تجهيزات مدرن تنها راهكار پيشروي صنعت نفت است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، رستم قاسمی در نشست بررسی راهکارهای افزایش راندمان حفاری با اشاره به بار مالي تجهيزات و فناوري در عملیات حفاری بخش دریایی گفت:  با افزايش عمر چاه، هزینه حفاری نیز افزایش پيدا مي كند با کارگیری تجهیزات مدرن تر در زمینه حفاری، راندمان تولید نيز افزایش پيدا خواهد كرد.

قاسمی با اعلام نیاز کنونی صنعت نفت به بیش از یکصد دستگاه  دکل های حفاری خشکی اظهار داشت: پیمانکاران برای ساخت یا وارد کردن دکل های حفاری باید فعال تر شوند تا بر اساس اهداف برنامه پنجم توسعه، ظرفیت تولید نفت کشور را به روزانه 5 میلیون و 200 هزار بشکه برسد.

وی با تاکید بر ضرورت مشارکت بخش خصوصی در ساخت دکل های حفاری مورد نیاز کشور گفت: در چند سال گذشته در بخش دکل های خشکی شرکت ملی حفاری ایران نیازهای صنعت نفت را تامین می کرد ولی هم اکنون فضای مناسبی برای حضور بخش خصوصی در زمینه توسعه و ساخت دکل های حفاری ایجاد شده است.

وزير نفت اظهار امیدواری کرد که با ورود شرکت های خصوصی برای ساخت دکل های حفاری، فضای رقابتی بیشتری بین بخش های مختلف ایجاد و نیازهای صنعت نفت برطرف شود.

قاسمی با اشاره به حمايت صنعت نفت از سازندگان دکل افزود: در صورتی که ادامه فعاليت دکل های حفاری با مشكل مواجه  شود، اجاره آنها از سوي  وزارت نفت پرداخت می شود.

وی ادامه داد:  هزینه روزانه اجاره هر دکل حفاری دریایی هم اکنون حدود 150 تا 160 هزار دلار و در بخش دکل های خشکی 40 هزار دلار است که براساس رعایت شاخص های کیفیت، قیمت و سرعت بايد راندمان حفاری در کشور اصلاح شود.

وزیر نفت با اشاره به بالا بودن راندمان حفاري چاه هاي نفتي كشور نسبت به استانداردهاي جهاني گفت: راندمان حفاري چاه در جهان بين 45 تا 60 روز است  در حالي  كه راندمان حفاری چاه های نفتی کشور در بخش خشکی بالای 100 روز است و در بخش دریایی نیز بیشتر از این میزان برآورد می شود؛ این در این عدد باید در بخش دریایی کاهش یابد. 

قاسمي با اشاره به نياز صنعت نفت در تامین نیروی انسانی ماهر و متخصص و آموزش ديده حوزه حفاري افزود: ضروری است در کنار تربیت و آموزش نیروهای متخصص در زمینه حفاری از تجارب افراد متخصص خارج از صنعت نیز استفاده شود، ضمن آن که برای استفاده بهینه از توانمندی های این بخش باید از دانش موجود در دنیا نیز بهره گیری کنیم.

قاسمی با بیان این دو دستگاه دكل حفاري در گذشته امروز به  بیش از 20 دستگاه دکل حفاری مالکیتی در کشور رسيده است ، گفت: هم اکنون 110 تا 120 دکل حفاری خشکی و 35 تا 40 دستگاه دکل حفاری دریایی (اجاره ای و مالکیتی) در کشور موجود است.

قاسمی با تاکید بر ازدیاد برداشت از چاه های نفت و گاز گفت: در بسیاری کشورها که تولید نفت و گاز آنها در حال افزایش است، در طول سال های گذشته هزاران چاه احداث شده است و ما نیز باید برای ازدیاد برداشت حفاری بیشتری را در بخش دریا و خشکی انجام دهیم كه اين مهم نيازمند به کارگیری فناوری های نوین در بخش حفاری است./عب
برچسب ها: حفاری ، نفت ، پتروشیمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار