سرپرست اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کاشان از آغاز ساماندهی مرحله اول محور فرهنگی تاریخی فین – سیلک این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران اصفهان حسین یزدان مهر با اعلام مطلب فوق افزود: ساماندهی مرحله اول این محور با اعتباری بالغ بر 300 ملیون ریال و از محل اعتبارت استانی و بمدت 8 ماه انجام خواهد شد.

وی افزود:حد فاصل محوطه باستانی سیلک ، باغ تاریخی فین و چشمه سلیمانیه به لحاظ موقعیت مکانی،وجود ارزش های تاریخی دارای موقعیت ویژه ای در شهرستان کاشان است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کاشان ،وضع موجود کاربری اراضی،قرارگیری برخی از مهمترین مراکز شهری قدیم و جدید،مجموعه های واجد ارزش تاریخی و معماری، مراکز خدماتی و مراکز زیارتی(مذهبی،فرهنگی) محوطه های باستانی سیلک،باغات،باغ فین و چشمه سلیمانیه و قرارگیری در مهمترین محورهای خدماتی ارتباطی شهر،اهمیت این محور را دو چندان می کند.

وی اظهار داشت:در این میان، محور منتهی به باغ تاریخی فین به عنوان مهمترین قسمت این محور به علت وجود باغات متعدد حاشیه آن همواره به عنوان یک محور طبیعی با ارزش مطرح بوده و در برخی از منابع تاریخی هم اشاره به خیابان چهارباغی (خیابان با درختانی در دوطرف آن) شده که به مجموعه باغ ها و بناهای سلطنتی فین متصل می شده است.

حسین یزدانمهر ضمن تاکید بر اهمیت تاریخی محور مذکور ادامه داد: به احتمال زیاد محور مذکور در امتداد خود و پس از محل باغ کهنه(مربوط به دوران آل بویه) منطبق بر مسیرهای آب راهها و کوچه باغ هایی که دسترسی روستاهای فین بزرگ و کوچک را برقرار می نموده است به هسته مرکزی و تاریخی شهر متصل می شده است.

وی استقرار آسیاب های آبی،بناهای مذهبی و مسکونی واجد ارزش تاریخی و معماری،وجود باغات متعدد با اسامی مشخص ،آب راهها و آب پخشگاههای مرتبط به آب چشمه سلیمانیه(لت آبیاری)باغ کهنه(مربوط به دوره آل بویه)،باغ فین(دوره صفویه)و چشمه سلیمانیه،امامزاده ها و بقاع متبرکه، قنات ها و محوطه باستانی سیلک را از عناصر واجد ارزش تاریخی و معماری این محور فرهنگی و تاریخی دانست و اضافه کرد: در حال حاضر این محور ستون فقرات پهنه ای را شکل داده است که به دلیل قرارگیری محوطه های واجد ارزش تاریخی،طبیعی و معماری ارزش های فضایی بالقوه نهفته در درون آن و اتصال به منطقه مرکزی کاشان قابلیت اطلاق منطقه تاریخی،فرهنگی و گردشگری شهر کاشان را دارا می باشد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کاشان بررسی ومطالعات محدوده محور فین سیلک به منظور طرح سیمای شهری بدنه مذکور،بررسی های تاریخی،بررسی کالبدی فضایی،بررسی جمعیتی واجتماعی و فرهنگی قابل احیاء در این محدوده،تعیین کمبودها و نیازهای در زمینه تاسیسات زیربنایی،خدمات رفاهی و سایر کارکردهای اصلی را از مهمتریت اقداماتی دانست که قرار است درمرحله اول این طرح انجام شود./س

برچسب ها: اصفهان ، کاشان ، میراث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.