رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: شورای نگهبان معتقد است مفاد 35 طرح اصلاح قانون انتخابات خوب اما برخلاف قانون اساسی است که نمایندگان در این زمینه به نظر شورای نگهبان احترام خواهند گذاشت.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری خود با رسانه‌ها با اشاره به روز مجلس و سالروز شهادت آيت‌الله مدرس گفت: مجلس افتخار دارد که نماد آن، شخصیت ممتاز و فراگیري همچون شهيد مدرس است و روز مجلس به نام اين شهيد بزرگوار نام گذاری شده است.

وی در ادامه افزود: شخصیت آيت الله مدرس تاثیرات بسیاری در تاریخ ایران داشته و از همین جهت امام خميني (ره) ایشان را به عنوان نماد نمایندگی می‌دانستند.

رئیس مجلس همچنين تصریح کرد: آیت الله مدرس چند شاخصه بسيار مهم داشت که مهمترین آن حرکت براساس توکل دینی بود كه به عبارتی سیاست او سیاست دینی بود و همان عبارت "سیاست ما عین دیانت ماست و دیانت ما عین سیاست ماست" موید این امر است.

وی افزود: اعتلای ایران براساس اسلامیت در شئونات مختلف از جمله نکات مثبت دیگر شخصيت اين شهيد بزرگوار است.

لاريجاني اضافه كرد: نکته دوم، گام مهم و کامل این شخصیت برای آبادانی کشور بود که وي با شخصیت همه‌جانبه خود به دنبال آن بودند و این نکته مهمی است که مدرس به دنبال آن بود كه اداره کشور بايد به نحو مطلوب باشد.

رئیس مجلس در ادامه با بیان اینکه انقلاب در قانون اساسی همه ارزش‌ها را با هم و یک‌جا می‌خواهد، گفت: انسان تک ارزشی و جامعه تک ارزشی دچار سقوط خواهد شد و مدرس در زمان خودش با تمام توان به آبادانی کشور فکر می‌کرد.


وی همچنین گفت: مبارزه با استبداد و استعمار و تلاش برای استقلال از دیگر ویژگی‌های شخصيت این شهید به شمار می‌رود.

نماینده مردم قم در مجلس تصریح کرد: مدرس در چند مورد در تغییر تاریخ ایران تاثیرگذار بوده است شاید به همین مناسبت است که امام خمینی(ره) مدرس را نماد مجلس معرفی کرد.

*** اختلاف نظر ميان قوا نبايد به ضرر جامعه تمام شود

لاریجانی با بیان اینکه کسانی که عزت و سرافرازی كشور را می خواهند باید سرافرازی ملت را بخواهند، گفت: امام خمینی(ره) بر همین اساس فرمودند مجلس در راس امور است چون نمایندگان هستند که از حقوق ملت دفاع می کنند.
 
رئيس نهاد قانونگذاري با بیان اینکه در حقوق اساسی ولایت فقیه در بالاترین مقام قرار دارد، گفت: بعد از جایگاه ولایت فقیه سه قوه به صورت مستقل تعریف شده اند که مجلس شیوه عمل را تعیین می کند .

وی افزود: این مهم است که قواي مختلف با هم همکاری داشته باشند ولی اختلاف نظر نیز وجود داشته که این نشانه دموکراسی است و نباید اجازه داد این به ضرر جامعه تمام شود.

وی خاطر نشان کرد: مهم ترین هدف مسئولان كشور رونق تولید و تحقق اقتصاد مقاومتی جهت رفع مشکلات تورم و بیکاری باشد.

*** موافق ادغام وزارتخانه‌هاي ارتباطات و راه و شهرسازي نيستم

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر تغييرات اخير در دولت كه از سوي رئيس جمهور صورت گرفته و همچنين ادغام وزارتخانه‌هاي ارتباطات و راه و شهرسازي گفت: موافق ادغام وزارت ارتباطات و راه و شهرسازي نيستم اما در هر صورت دولت بايد لايحه بدهد تا مجلس در اين موردتصميم‌گيري كند، وزارتخانه های ارتباطات و راه و شهرسازی نسبتی با یکدیگر ندارند اما به هر حال تا زمانی که تصمیم‌گیری نشده نیز نمی‌توانیم بگوییم وزارت خانه‌ای ادغام شده است.

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر این که اخیرا مجلس با مجلس زمان قاجار مقایسه شده گفته شد عده‌ای فکر کردند مجلس ،مجلس زمان قاجار است نظرتان چیست؟ گفت: نمی‌دانم این سخن از چه منظر بیان شده است، ولی اگر هدف این باشد که حضور مدرس در مجلس موجب شکل‌گیری مجلس آزاد شده بود این خود یک نقطه قوت برای مجلس در دوره قاجار است و اصلا پارلمان در این دوره آزاد بود. اما از مجلس هفتم به بعد سیطره مجلس در امور به نحوی تقلیل یافت که مدرس نتوانست حتی یک رای بیاورد و از مجلس هفتم تا سیزدهم که در دوره رضاخان تصویب شد پارلمان زیر سلطه رضاخان بود، اما تا قبل از مجلس هفتم مدرس توانست 17 سال در میدان مبارزه با استعمار و استکبار موفق عمل کند.
 
وي اضافه كرد: شاید قیاس مجلس نهم با دوره قاجار به دلیل این جمله مرحوم مدرس باشد که گفته بود "مجلس باید در همه امور تصمیم‌گیر باشد" امام خمینی نیز در جمله‌ای مشابهی فرمودند "مجلس در راس همه امور است" بنابراین شاید از این منظر مجلس نهم با مجلس دوره قاجار مقایسه شده باشد.


*** شکست‌خوردگان غزه می‌خواهند صحنه جدیدی را در منطقه بوجود آورند

لاریجانی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری كه از وي درباره دستاوردهاي سفر منطقه‌اي اخير پرسيد، اظهار داشت:  مسئله سوریه و مسئله غزه از مسائل عمده‌ای بود که در این سفرها مورد توجه قرار گرفته بود.

وی افزود: ما با یک رفتار ماجراجویانه در منطقه مواجه هستیم یعنی صحنه خاورمیانه یک وقت در غزه بلوایی برپا می‌کنند و اگر در آن جا موفق می‌شدند طور دیگری خاورمیانه ظهور پیدا می‌کردند و حال که شکست خوردند صحنه را به گونه دیگری ورق می‌زنند لذا با توجه به این که این ماجراجویی‌ها ادامه دارد نباید رایزنِی‌ها را متوقف کرد اما ما می‌خواهیم با مذاکره و رایزنی از خونریزی بیشتر در منطقه جلوگیری کنیم.

*** كشورهايي كه دموكراسي ندارند نبايد پرچم‌دار دموكراسي در سوريه باشند

لاریجانی با بیان این که در مسئله سوریه اعتقادمان بر دموکراسیزه شدن است، اظهار داشت: قبول نداریم کشورهایی که هیچ دموکراسی ندارند پرچم‌دار دموکراسی در سوریه باشند بنابراین باید در این زمینه رایزنی کرد تا مسئله سوریه از طریق دیپلماسی حل و فصل شود که در این رابطه وزارت امور خارجه نیز تلاش کرد با برگزاری نشستی در تهران حرکت‌ها به این سمت سوق داده شود .

وی با بیان اینکه مسائل غزه و حمایت از مردم مظلوم فلسطین در سفر به عراق نیز مورد توجه قرار گرفت، گفت: در این سفر بر لزوم تقویت همکاری‌های چند جانبه نیز تاکید شد .


*** اصلاح قانون انتخابات براي صيانت از آزادي و سلامت انتخابات است

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به خبرنگار دیگری مبنی بر اصلاح قانون انتخابات و واکنش‌های زیادی که پیرامون این طرح شده نیز اظهار داشت: در خصوص قانون انتخابات بحث‌های حاشیه‌ای زیادی مطرح است که برخی از آن‌ها مبنای حقوقی جدی ندارند.

وی در ادامه افزود: برخی نحوه تشخیص صلاحیت‌های کاندیدای ریاست جمهوری را مد نظر قرار دادند که در قانون اساسی گفته شده فرد کاندیدا باید 7 الی 8 مشخصه داشته باشد که از جمله آن مدیر و مدبر بودن و رجل سیاسی است و مسئول این مباحث نیز شورای نگهبان است که آن‌ها را ارزیابی می‌کند.

وی در ادامه با بیان اینکه بر اساس اظهارات مطرح شده برخی مواد این طرح برخلاف قانون اساسی است، گفت: تشخیص این که چه چیزی خلاف قانون اساسی با شورای نگهبان است و ممکن است هر شخصی نظر خود را داشته باشد .

وی در ادامه با بیان اینکه مواد یا بندهایی از طرح که در مغایرت با قانون اساسی قرار دارد ممکن است در مجلس حذف شود، ادامه داد: ممکن است موادی که حاشیه‌های زیادی را در حال حاضر به همراه دارد و مغایر با قانون اساسی است در مجلس حذف شود.

لاریجانی افزود: بند دیگر مربوط به اصل 116 قانون اساسی در مورد نحوه اجرای انتخابات است که طبق قانون، هیچ اشکال قانون اساسی ندارد، اینکه کسی ادعا می‌کند که مجلس می‌خواهد قانونی تصویب کند که آزادی‌ها را محدود نماید خلاف است، ما این قانون را برای صیانت از آزادی‌ها تدبیر کرده‌ایم تا با آرامش انتخابات برگزار شود و از سلامت قوی برخوردار باشد.

*** مسائل اقتصادي و بيكاري موضوع اصلي كشور است

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این طرح در اختیار تمامی رسانه‌ها قرار دارد، گفت: اینکه هیات اجرایی از معتمدین تشکیل شود، حسن قانون را نشان می‌دهد چرا که در این طرح تاکید شده که وزارت کشور مسئول برگزاری انتخابات است و هیچ اختیاری از وزارت کشور سلب نشده است البته گفته شده که با نظر هیات اجرایی و با مسئولیت وزارت کشور، انتخابات برگزار شود، رویه‌ای که در حال حاضر در شهرها نیز حاکم است و هیات‌های اجرایی در شهرستان‌ها از معتمدین محل تشکیل می‌شود، تمامی این اتفاقات گواهی بر این است که انتخابات در کشور ما توسط مردم برگزار می‌شود و این معتمدین هستند که هیات‌های اجرایی را انتخاب می‌کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران لاریجانی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به این سوال که جایگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: اعضای این مجمع بر اساس تدبیر مقام معظم رهبری انتخاب می‌شوند که وظیفه‌شان تدوین سیاست‌های کلی نظام است، برخی موارد کاری مجمع تشخیص نیز رسیدگی به معضلات است که در صورت وجود معضلات، آن موارد در مجمع تشخیص مصلحت مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

لاریجانی افزود: ما نمی‌توانیم این حقوق را که در قانون اساسی به آن تصریح شده، نادیده بگیریم، وظایف مجمع تشخیص مشخص است و بحث‌های حقوقی آن نیز در قانون اساسی آمده است.

وی با تاکید بر اینکه در اصول قانون اساسی، وظایف مجمع تشخیص مصلحت مشخص شده است، اظهار کرد: در حال حاضر مناقشه موضوع کنونی کشور نیست، مسائل مهم‌تری در کشور بخصوص در موضوعات اقتصادی همچون معیشت و بیکاری جوانان داریم که باید وقت خود را صرف رسیدگی به این مسائل کنیم.

رئيس مجلس شوراي اسلامي همچنین با بیان اینکه جایگاه تمامی قوا در قانون مشخص شده است، تصریح کرد: برخی مباحثی که در دانشگاه‌ها مطرح می‌شود شاید در روشن شدن جایگاه قانون اساسی موثر باشد ولی در شرایط فعلی نباید به اختلافات دامن زده شود.

*** كاركرد هيئت نظارت بر نمايندگان دروني بوده و وجهه بيروني نداشته است

لاریجانی در ادامه و در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که هیئت نظارت بر کار نمایندگان بر چه اساسی شکل گرفته و چرا در این خصوص هیچ بحثی مطرح نمی‌شود، گفت: هیئت نظارت بر رفتار نمايندگان مطابق نظر مقام معظم رهبری در مجلس هشتم تصویب و به تایید شورای نگهبان رسید و در مجلس نهم اجرایی شد و افراد عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان نیز مشخص شدند.

وی افزود: این هیئت کارکرد درونی داشته و اگر تخلفي در مجلس صورت بگیرد آن را بررسی و در صورت لزوم تذکر یا در پرونده درج می‌کند بنابراین وجهه بیرونی نداشته و کارکرد درونی دارد .

لاريجاني همچنین افزود: این هیئت به چند موارد مهم که به آن اضافه شده است رسیدگی کرده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که برخی ها معتقدند مجلس نهم در حد و انتظارات مردم نتوانسته است عمل کند، اظهار داشت: در مجلس نهم محور اصلی تمرکز ذهنی نمایندگان بر مسائل اقتصادی است و شاید به خاطر همین مسئله خیلی از کارهای جانبی دیگر را پیگیری نمی‌کند.

وی در ادامه  با اشاره به طرح استیضاح وزیر ورزش در مجلس نهم تصریح کرد: وقتی مجلس در خصوص استیضاح وزیر ورزش و جوانان صحبت کرد بعضی ها گفتند چرا این موارد مطرح شد چرا كه وقتی مشکل عمده مردم گرانی و اشتغال است، وقت اصلی مجلس باید صرف این امور شود.

وی تصریح کرد: در همین راستا مجلس جلسات علنی با وزرای دولت برگزار كرد تا معلوم شود گرانی گندم و شیر و مرغ و همچنین گرانی ارز به چه علت بوده است. جلسات غیرعلنی چند ساعته‌ای هم در این رابطه گذاشته شد. کمیسیون‌ها هم جلساتی برگزار کردند و طرحی هم برای تسهیل فضای کسب و کار و رونق بخشی به تولیدات کشور آماده شده که احتمالا به زودی در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.

لاريجاني افزود: طرحی در مجلس آماده شده است برای تسهیل فضای کسب و کار ، رونق تولید و هم چنین طرحی نيز در کمیسیون کشاورزی برای منابع طبیعی نیز در حال آماده شدن است.

وی در ادامه اضافه کرد: اینها اولویت‌هایی است که در مجلس دنبال می‌شود؛ گاهی هم دوستان لازم می‌دانند سوال و استیضاح کنند که اگر راه دیگری نباشد جزو وظایف و حقوق آنهاست. چند قانون هم در مجلس در همین راستا تصویب شده که تاثیر زیادی در ایجاد آرامش در فضای اقتصادی داشته است.

رئيس قوه مقننه با بیان این که مجلس قوانین مختلفی براي رفع مشکلات اقتصادی مصوب كرده است، گفت: مجلس قانونی تصویب کرد که در ایجاد آرامش در فضای اقتصادی کشور تاثيرگذار بود كه همان توقف فاز دوم هدفمندکردن یارانه‌ها بود چرا که در شرایط فعلی گرانی وجود دارد و به خاطر همین نمایندگان فرصت تنفسی به اقتصاد کشور دادند. مجلس همچنین قانون دیگری وضع کرد که اگر ارز را به قیمت دیگری فروختند منابع باید صرف کسری بودجه شود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: مجلس موارد مهمی در خصوص بهبود وضعیت اقتصادی کشور انجام داده است و به ندرت قوانین دیگر از جمله قوانین انتخابات را مورد بررسی قرار داده است.

***‌ آمريكا پيشنهاد مذاكره را از طريق 1+5 دنبال كند

در ادامه این نشست مطبوعاتي لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که تحلیل شما در خصوص درخواست کلینتون جهت آمادگی مذاکره با جمهوری اسلامی ایران چیست، اظهار داشت: اگر آنها صداقت داشته باشند این موضوع را از طریق 1+5 دنبال می‌کنند و مسیر 1+5 برای آن‌ها باز است،جمهوری اسلامی هم پیشنهاد خوبی در این گروه ارائه کرده که متاسفانه آنها موضوع را به نحو درستی پیگیری نکردند و به سمت تحریم‌های دیگری رفتند اما  اگر پیشنهادی دارند می‌توانند در آن جا مطرح کنند.

***‌ شوراي نگهبان شرايط رجل سياسي را مخالف قانون اساسي مي‌داند

لاریجانی در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر این که شورای نگهبان و رئیس جمهور اعلام کرده‌اند با طرح اصلاح قانون انتخابات مخالف هستند، بنابراین مجلس چه اصراری برای ادامه این طرح دارد، افزود: اگر دقت کرده باشید بیشتر مناقشات حول ماده 35 این طرح اصلاح است که در خصوص صلاحیت کاندیداهای احتمالی صحبت می‌کند، البته شورای نگهبان نیز معتقد است مفاد 35 طرح اصلاح قانون انتخابات خوب اما برخلاف قانون اساسی است که نمایندگان در این زمینه به نظر شورای نگهبان احترام خواهند گذاشت.

لاریجانی گفت: اگر نمایندگان در جریان بررسی این ماده اخطار بدهند که خلاف قانون اساسی است من به عنوان رئیس مجلس چون قائل به نظر شورای نگهبان هستم آن را به رای می‌گذارم و در صورت رای نمایندگان این ماده حذف خواهد شد.

*** درباره اصلاح قانون انتخابات به مجمع اميد نبسته‌ايم

رئيس مجلس همچنین در پاسخ به این که‌ آیا مجلس شورای اسلامی در خصوص طرح اصلاح قانون انتخابات به مجمع تشخیص مصلحت نظام امید بسته است یا نه، گفت: خیر این گونه نیست. این حرفهایی که در بیرون گفته می‌شود سوءتفاهم بوده و با تحلیل می‌شود آن‌ها را مرتفع کرد. ما معتقد به قانون هستیم و به نظر شورای نگهبان نیز احترام می‌گذاریم.

لاريجاني همچنین تصریح کرد: اما این که می‌گویند چرا در مجلس هشتم رسیدگی نکرده‌ایم باید گفت: در مجلس هشتم نیز قوانینی انتخاباتی داشتیم که اصلاح قانون احزاب ، شوراها و مجلس از جمله آنهاست، اما به آخر کار مجلس نرسید در مجلس نهم هم از تجربه مجلس هشتم استفاده می‌شود و برخی قوانین در امتداد پیگیری‌های مجلس هشتم مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رئیس مجلس گفت: اگر مفاد طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری را ببینید، غیر از ماده 35 که در مورد صلاحیت کاندیداهاست و احتمالا نمایندگان با نظر شورای نگهبان هماهنگی می‌کنند و این قصه خاتمه پیدا می‌کند، بقیه مفادش اعتلابخش است و مشکل ندارد.

*** عده‌اي مسائل را به هم مي‌دوزند

به گزارش باشگاه خبرنگاران رئیس مجلس در ادامه این نشست و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سخنگوی شورای نگهبان پیشتر با این طرح جنجالی مخالفت کرده بود و چرا مجلس پیگیر این موضوع شد، گفت: نخست آن که یک ماده بیشتر مورد بحث نیست و مواد جنجالی وجود ندارد. مشكلي كه در کشور ما وجود دارد این است که ما در تحلیل مسائل، موضوعاتی که به هم ربط ندارد را به یکدیگر متصل می‌کنیم و سال‌هاست این مشکل وجود دارد و مسائل را به یکدیگر می‌دوزند در حالی که ربطی به من هم ندارد.

وی با اشاره به موضوع کمیته ملی انتخابات گفت: کمیته ملی انتخابات هیچ ربطی به طرح اصلاح قانون انتخابات ندارد؛ عده خاصی از قوا در این کمیته حاضر می شدند و ربطی هم به وزارت کشور نداشت یعنی در جای دیگری طراحی می‌شد در حالی که در این طرح وزارت کشور مسئول برگزاری انتخابات است. البته هم اکنون معتمدین محلی در شهرستان‌های مختلف انتخابات را برگزار می‌کنند.

رئیس مجلس در بخش دیگری ازسخنانش تصریح کرد: در هیئت اجرایی، وزیر کشور پس از کسب نظر دادستان کل، 30 نفر را معرفی می‌کند و از بین آنها 7 نفر انتخاب می‌شوند و به علاوه وزیر کشور و دادستان کل، هیئت مرکزی انتخابات (در طرح اصلاح قانون انتخابات) انتخاب می‌شوند؛ پس این هیئت با کمیته ملی انتخابات خیلی تفاوت دارد.

وی افزود: این طرح مربوط به مجمع یا هیچ نهاد دیگری نبوده و خود نمایندگان آن را مطرح کرده‌اند.

لاریجانی خاطر نشان کرد: اگر بین خدا و خودتان قضاوت کنید طرح اصلاح قانون انتخابات با کمیته ملی انتخابات فرق می‌کند.

وی افزود: آن بخش‌هایی که شورای نگهبان معتقد است به عهده مجلس نیست قبول داریم و اصلاح خواهیم کرد.


لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر این که شما همیشه برای حفظ مصالح کشور تذکرات لازم را در خصوص مسئله گرانی می‌دهید و دولت با عدم رعایت مصوبات مجلس به خود کامگی خود ادامه می‌دهد که مشکلات کنونی کشور نیز ناشی از این خودکامگی‌هاست، گفت: اگر کسی نگاه واقع بینانه به شرایط کشور داشته باشد مي‌داند كه مسئله اصلی كشور مسائل اقتصادی و گرانی است که در این خصوص من از نمایندگان تقدیر می‌کنم که در کمیسیون‌های مختلف دغدغه‌شان را بر این موضوع قرار دادند و کمتر به حواشی می‌پردازند.

وی ادامه داد: بهترین راه این است که اصحاب رسانه و تمام معتقدین به اعتلای کشور با توجه به شرایط کشور وحدت فکری داشته باشند و از آن جایی که ما می‌خواهیم مسئله اشتغال را حل کنیم باید فضای بیشتری نیز برای تولید ایجاد کنیم.

*** همه جريانات سياسي مي‌توانند در انتخابات حضور داشته باشند اما در چارچوب قانون

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر بحث کاندیداتوری وی و بحث انتخابات آزاد و حضور اصلاح طلبان نیز گفت: آن‌چه که در خصوص حضور همه جریان‌های سیاسی مطرح است آن است که با توجه به اظهارات سخنگوی شورای نگهبان همه علاقه‌مندان از جریان‌های مختلف می‌توانند در انتخابات حضور داشته باشند و مبنا بر حذف جریانی نیست. اما همه باید چارچوب قانون را رعایت کنند و در خصوص انتخابات نیز نظرم بر این است که مسیر کار باید به سمتی باشد که همه نیروهای کارآمد جمع شوند و نیروهایی که توان حل مشکلات کشور را دارند در اين عرصه حضور يابند.

رئيس نهاد قانونگذاري در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر مسائل سوریه و این که شما قبل از سفر به کشورهای منطقه گفتید به دنبال راه حل هایی برای کمک به سوریه هستید، آيا بعد از اين سفر راه‌حلی برای بحران سوریه یافتید؟ گفت: بنده در این سفر که شرایط را از نزدیک مشاهده کردم بیش از گذشته مصر شدم که راه حل سوریه یک راه حل سیاسی است و این که برخي تصور می‌کنند با ارسال سلاح می‌توانند شرایط سوریه را تغییر دهند سخت در اشتباه هستند .

وی در ادامه افزود: عزم مسئولین سوریه برای حل مسائل اين كشور راسخ است، رزیابی‌ من این است که همه افرادی که به مساله سوریه توجه دارند و در عین حال راستگو هستند باید توجه کنند شرایط میدانی این کشور ثابت می‌کند از طریق ارسال سلاح به این کشور معضل سوریه حل نمی‌شود.

*** بعيد مي‌دانم سال آينده براي اجراي فاز دوم هدفمندي مناسب باشد

به گزارش باشگاه خبرنگاران لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اقدام مجلس در اجرای فاز دوم هدفمندی از طريق بودجه سال 92 به چه صورت است، گفت: بعید می‌دانم سال آینده فضای مناسبی برای اجرای فاز دوم قانون هدفمندی باشد. اما نمی‌توانم در این خصوص نظر قطعی بدهم چرا که مجلس باید در این مورد تصمیم‌گيرنده باشد و از سوی دیگر نیز باید با توجه به انتخابات پیش رو و تغییر کابینه دولت که 6 ماه از وقت مجلس و دولت را صرف ساماندهی شرایط مدیریتی کشور می‌کند شاید سال آینده زمان مناسبی برای این کار نباشد؛ اما باید این مسئله را سبک سنگین کرد.

***‌بنا ندارم به صحبت‌هاي رئيس جمهور پاسخ بدهم

لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که مقام معظم رهبری بارها روسای قوای سه گانه را بر وحدت ترغیب و توصيه کرده‌اند اما ما شاهد هستیم که علیرغم رهنمودهای ايشان اظهاراتی از طرف روسای سه قوه مطرح می‌شود از جمله مطالبی که رئیس‌جمهور علیه پارلمان مطرح کردند، نظر شما چیست؟ اظهار داشت: آن چه که رهبر فرموده‌اند برای ملت و کشور بسیار خیرخواهانه بود ، این که در شرایط فعلی مسئولین قوا مطالبی نگویند که بوی تفرقه بدهد مسئله درستی است. لذا من در خصوص اظهارات رئیس‌جمهور پاسخی نمی‌دهم چرا که این موضوع را به مصلحت نمی‌دانم مخصوصا با تاکیدی که رهبری بر وحدت میان قوا دارند در حال حاضر مسائل مهم تری داریم و بنای ما بر پاسخ گویی نیست.

وی در ادامه افزود: اصحاب رسانه نیز باید کمک کنند فضای کشور ملتهب نشود و با تبعیت از فرمایشات مقام معظم رهبری قادرند در فروکش کردن این فضا کمک کنند.

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص این که اخیرا سفری به آذربایجان داشتید، روابط پارلمان ایران و آذربایجان را به چه شکل می‌بینید و با توجه به این که یکی از خبرنگاران شبکه سحر در این کشور بازداشت شده‌اند چه اقداماتی انجام داده‌اید، تصريح كرد: ما با کشورهای همسایه روابط نسبتا خوبی داریم هر چند ممکن است در مسائلي تضادهایی وجود داشته باشند اما اشکالات را می‌توان از طریق روابط دیپلماتیک حل و فصل کرد و در خصوص دستگیری خبرنگار بازداشتی در آذربایجان نیز مجلس این موضوع را قطعا پیگیری می‌کند.

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر سمت جدید ملک‌زاده در سازمان میراث فرهنگی نیز گفت: بنای پاسخ گویی به این سوال را ندارم چرا كه مسائل مهم تری در کشور وجود دارد که باید به آن رسیدگی شود.

در پايان اين نشست خبري خبرنگاري از لاریجانی پرسید که موضع شما در مورد گروه‌های معارض سوری چیست، با توجه به اینکه هر روز شدت گرفتن بحران در سوریه هستیم و شما نیز رابطه خوبی با دولتمردان سوریه دارید؟كه لاريجاني پاسخ داد که دولت سوریه این نظر را قبول دارد که اگر رفتار معارضان تغییر پیدا کند و به سمت گفت‌وگو برود، راه‌حل‌های سیاسی برای اصلاحات نیز کمک‌کننده خواهد بود، در این شرایط جمهوری اسلامی همواره طرفین را دعوت به مذاکرات سازنده می‌کند.
انتهاي پيام/


برچسب ها: لاریجانی ، مجلس ، دموکراسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار