رييس مركز بهداشت خوزستان گفت: بر اساس آمار رسمي تا پايان سال گذشته در خوزستان هزار و 700 نفر داراي HIV مثبت شناخته شدند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ دكتر مهدي اقتصاد در نشست خبري روز جهاني ايدز كه در مركز بهداشت خوزستان برگزار شد، اظهار كرد: بر اساس اطلاعات اوليه‌اي كه به دست آمده حدود 45 سال پيش اين بيماري بيشتر در ميان دسته‌هاي خاصي از افراد اجتماع از جمله بيماران هموفيلي، همجنس‌بازها، معتادان به هرويين و افرادي كه به نقاط آلوده مانند هاييتي سفر مي‌كردند، ديده مي‌شد.

وي ادامه داد: راه‌هاي انتقال بيماري از طريق تماس جنسي، انتقال خون و فرآورده‌هاي خوني آلوده، سرنگ و اشيا تيز و برنده آلوده و انتقال به طور مستقيم از مادر به جنين است. ويروس عامل بيماري ايدز، سيستم دفاعي بدن را به تدريج به سمت زوال مي‌برد و موجب مي‌شود اين افراد به عفونت‌هايي كه به طور معمول افراد سالم را درگير نمي‌كنند، دچار شوند. سيستم ايمني بدن افراد مبتلا به تدريج رو به تحليل مي‌رود و ذخاير آن به پايان مي‌رسد.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشكي جندي‌شاپور اهواز گفت: بر اساس تخمين‌هايي كه زده شده سالانه يك ميليون و 800 هزار نفر در دنيا بر اثر بيماري ايدز مي‌ميرند و هر سال دو ميليون و 700 هزار نفر هم به اين بيماري مبتلا مي‌شوند، يعني به طور ميانگين در هر روز تقريبا هفت هزار نفر در دنيا به ايدز دچار مي‌شوند.

اقتصاد اظهار داشت: در اوايل چون بيماري ايدز شناخته نشده بود و امكان آزمايش روي خون وجود نداشت از طريق انتقال خون و فراورده‌هاي خوني تعداد زيادي به اين ويروس مبتلا شدند و اولين مواردي كه در كشور ما ثبت شد نيز از اين طريق آلوده شده بودند ولي آزمايشگاه‌ها به سرعت براي تشخيص اين بيماري مجهز شدند به طوري كه با اطمينان مي‌توان گفت كه انتقال ويروس ايدز از طريق خون آلوده و فراورده‌هاي خوني به صفر رسيده است.

وي ادامه داد: پس از آ‌ن، موج دوم ابتلا به بيماري ايدز از طريق استفاده از سرنگ آلوده به ويژه ميان معتادان تزريقي شيوع پيدا كرد. حدود 10 تا 12 سال پيش در ايران آمار مبتلايان به اين ويروس از طريق سرنگ‌هاي آلوده ميان معتادان تزريقي حدود 94 درصد بود.

رييس مركز بهداشت خوزستان گفت: آن‌چه كه امروزه درباره شيوع بيماري ايدز بيشتر در كشورهاي در حال توسعه از جمله ايران نگران‌كننده است، اين است كه الگوي انتقال ويروس ايدز از راه استفاده از سرنگ‌هاي آلوده ميان معتادان تزريقي با توجه به اين‌كه اين افراد در گروه سني جوان و ميانسال قرار دارند و از نظر جنسي فعال هستند، در حال تغيير و پيشروي به سمت انتقال ويروس ايدز از راه تماس جنسي است.

اقتصاد افزود: به اين ترتيب، دنيا با موج سوم شيوع بيماري ايدز مواجه شده است و انتقال ويروس HIV از طريق تماس جنسي در حال غلبه بر راه‌هاي ديگر انتقال اين ويروس است. اين نگران وجود دارد كه اگر افراد مبتلا شناخته و راهنمايي و مشاوره نشوند، جامعه به سمت انتقال اين بيماري از راه روابط جنسي پيش خواهد رفت.

وي خاطرنشان كرد: رسالت اصلي مراكز مشاوره در اين زمينه آموزش همه افراد در پيشگيري از ابتلا به اين بيماري است، همه افراد آلوده بايد ياد بگيرند كه فرد ديگري را آلوده نكنند و افراد سالم نيز بايد ياد بگيرند كه به اين بيماري مبتلا نشوند. اكنون در همه شهرستان‌هاي استان مركز مشاوره فعال است و حضوري و غيرحضوري پذيراي مراجعه‌كنندگان هستند.

فرهنگ كوراوندي، رييس مركز مشاوره مركز بهداشت خوزستان، گفت: افرادي كه با سرنگ آلوده تزريق مشترك دارند و همچنين افرادي كه روابط جنسي غيرايمن برقرار مي‌كنند، در معرض آلوده شدن به ويروس HIV هستند. ميزان آلودگي به ايدز در افرادي كه در روابط جنسي خود از وسايل بهداشتي از جمله كاندوم استفاده نمي‌كنند، بيشتر است. در حال حاضر در كشور ما دو خطر انتقال از راه سرنگ آلوده و برقراري روابط جنسي غيرايمن وجود دارد. البته انتقال از راه استفاده از سرنگ آلوده در حال كاهش است ولي انتقال از راه تماس جنسي افزايش پيدا كرده است.

وي با بيان اين كه حوزه بهداشت 16 شهر خوزستان زير نظر معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي اهواز قرار دارد، اظهار داشت: اكنون سه مركز مشاوره در اين زمينه در اهواز فعال است. مراكز مشاوره در مركز بهداشت استان، مركز بهداشت غرب و مركز بهداشت شرق اهواز خدمات ارايه مي‌دهند. در اين مراكز افرادي داراي رفتارهاي پرخطر شناسايي مي‌شوند و اگر در معرض اين بيماري قرار گرفته باشند، آزمايش‌هاي هپاتيت B و  C و ويروس HIV به صورت رايگان از آنها گرفته مي‌شود.

رييس مركز مشاوره مركز بهداشت خوزستان افراد: اگر آزمايش فرد مثبت اعلام شد، پرونده تشكيل مي‌شود و بر اساس اين پرونده هر سه ماه يا شش ماه با توجه به وضعيت بيمار آزمايش‌هاي ديگري گرفته مي‌شود و تحت نظر پزشك مركز مشاور قرار مي‌گيرد.

وي افزود: از زمان آلوده شدن فرد به ويروس HIV،‌ هشت تا 10 سال طول مي‌كشد تا فرد بيمار شود.

كوراوندي گفت: تا پيش از تحريم‌هاي اخير ماهانه يك ميليون تومان براي درمان هر فرد بيمار مبتلا به ايدز هزينه مي‌شد.

وي عنوان كرد: تا پايان سال  90، ميزان 12 درصد از بيماران مبتلا به ايدز در كشور از طريق روابط جنسي آلوده به اين ويروس شدند و امسال نيز اين روند در حال افزايش است. اين آمار در خوزستان تفاوت چنداني با آمار كشوري ندارد.

رييس مركز مشاوره مركز بهداشت خوزستان خاطرنشان كرد: ايدز يك بيماري كشنده فوري نيست. بيمار مبتلا به ايدز مي‌تواند عمري نسبتا طولاني داشته باشد و مراجعه به موقع، درمان به موقع و پيشگيري به موقع مي‌تواند افراد مبتلا به ايدز را در داشتن عمري طولاني ياري كند.

به گزارش خبرنگار ايسنا _ منطقه خوزستان _ همچنين در اين نشست دكتر عزيز فقهي، مديرگروه پيشگيري مركز بهداشت خوزستان، گفت: ايدز يك بيماري نوپديد است كه به عنوان طاعون قرن شناخته شده است. اقدامات بسياري براي كنترل اين بيماري در دنيا و كشور ما انجام شده و روش‌ها بيشتر در قالب مسايل آموزشي بوده است ولي متاسفانه انتظاري كه در حوزه اطلاع‌رساني داشتيم، برآورده نشده است.

وي ادامه داد: ايدز، بيماري كه عالم‌گيري شده و اگر از افزايش آن جلوگيري نشود، وضع بسيار بدي ايجاد خواهد شد. در حوزه اطلاع‌رساني بايد همه دستگاه‌ها به خصوص رسانه‌ها و به ويژه صدا و سيما وارد ميدان شوند. لازم است كنترل بيماري ايدز در جامعه نه تنها براي يك روز آن هم روز جهاني ايدز بلكه به يك دغدغه روزانه براي افراد تبديل شود.

مديرگروه پيشگيري از بيماري‌هاي مركز بهداشت خوزستان عنوان كرد: درصد زنان مبتلا به اين بيماري نسبت به گذشته افزايش پيدا كرده است و اين يك اعلام خطر است. بايد دقت شود كه تبليغات و آموزش‌ها در اين زمينه گسترش يابد. افراد داراي رفتارهاي پرخطر جنسي بايد بدانند كه چگونه در جامعه رفتار كنند زيرا در رفتارهاي پرخطر جنسي، بيماري ايدز به صورت زنجيروار افراد بسياري را درگير مي‌كند./س
برچسب ها: مورد ، مثبت ، خوزستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.