يک وکيل پايه يک دادگستري گفت: کاريکاتورهاي توهين آميز حاکي از اختلاف نظر و غرائض افراد است که به استناد ماده 609 و 698 قانون مجازات اسلامي جرم تلقي مي‌شود.

سيد علي شاه صاحبي در گفتگو با خبرنگار حقوقي، قضايي باشگاه خبرنگاران درباره مجازات توهين به مقامات سياسي در قالب کاريکاتور گفت: در بند 7 ماده 6 قانون در مورد تمسخر به اشخاص حقيقي و حقوقي در قالب کاريکاتور پيش بيني‌هايي کرده است.

وي با اشاره به شخصيت‌هاي حقوقي تصريح کرد: اين قانون در بيشتر موارد شامل مقام والاي رهبري و روحانيون است که داراي حرمت شخصي و مقام روحانيت هستند، لذا اگر کاريکاتوري به اين اشخاص انتساب داده شود مشمول قانون مجازات مي شود.
 
شاه صاحبي در ادامه يادآور شد: در مورد ساير مقامات سياسي نيز چنانچه تغيير شکل در کاريکاتور همراه با نوعي تمسخر و توهين همراه شود، به استناد ماده 609 و 698 قانون مجازات اسلامي جرم تلقي مي‌شود.

اين وکيل دادگستري خاطر نشان کرد: افرادي که قادر نيستند به زبان ساده مفهوم و منظورشان را انتقال دهند از روش کاريکاتور به شکل توهين آميز آن استفاده مي‌کنند و در قالب شکل به انتقاد مي‌پردازند.

شاه صاحبي به هدف استفاده از اين روش توسط برخي افراد اشاره کرد و گفت: اگر کاريکاتوري توهين و تمسخر تلقي شود نشان دهنده غرض ورزي و اختلاف سليقه شخصي طراح کاريکاتور است چراکه در اين امر ديگر هدف انتقاد سازنده و حسن نيت و سالم سازي دنبال نمي‌شود.

گفتني است؛ ششم آذر ماه سال جاري يکي از نشريات داخلي به دليل انتشار کاريکاتور توهين آميز نسبت به رئيس جمهور  با شکايت و اعتراض وزارت ارشاد مواجه که طبق آن اين روزنامه تا اطلاع ثانوي توقيف شد .

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار