در سالهای اخیر با کاهش میزان بروز بیماری های واگیر و غیر ارثی در جهان، اختلالات ژنتیکی به یکی از عوامل مهم مرگ و میر نوزادان و کودکان در کشورهای مختلف جهان تبدیل شده است.

عبدالرضا رحمانی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:پیشرفت های اخیر در علم ژنتیک موجب پیشرفت های قابل توجه در علم پزشکی، کشاورزی و بسیاری دیگر از علوم شده است.

وی با اشاره به ارتباط نزدیک ژنتیک و سلامتی تصریح کرد: اگر چه علم ژنتیک تاثیر مهمی در پیشرفت های علم پزشکی داشته است، اما در مقابل تاثیر عوامل ژنتیکی در بروز بیماری ها و نارسایی ها بیش از پیش نمایان شده است.

رحمانی تاکید کرد: در سالهای اخیر با کاهش میزان بروز بیماری های واگیر و غیر اثری در جهان، اختلالات ژنتیکی به یکی از عوامل مهم مرگ و میر نوزادان و کودکان در کشور های مختلف جهان تبدیل شده است.

وی گفت: البته در سایر گروه های سنی نیز موارد بروز و مرگ و میر بیماری ها و نارسایی ها ناشی از اختلالات و عوامل ژنتیکی قابل توجه است.

رحمانی با بیان اینکه هم در کشورهای در حال توسعه و هم کشورهای توسعه یافته شاهد تاثیرات اختلالات ژنتیکی در بروز مرگ و میر افراد جامعه هستیم، یادآور شد: درحال حاضر در کشورهای توسعه یافته، عوامل و اختلالات ژنتیکی، نسبت قابل توجهی از علل مرگ و میر نوزادان را به خود اختصاص داده است.

وی خاطر نشان کرد: اختلالات کروموزومی، بیماری های ایسکمیک زودرس قلبی، دیابت، اختلالات ماد زادی قلب، برخی از سرطان ها، پرفشاری خون اولیه، عقب ماندگی ذهنی، اسکیزوفرنی و زخم اثنی – عشر از جمله مهمترین بیماری هایی است که اختلالات ژنتیکی نقش مهمی در بروز آنها داشته و در سالهای اخیر شیوع و بروز این بیماری ها بیشتر شده است./ح
برچسب ها: ژنتیک ، دیابت ، سرطان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار