معترضان می گویند این اقدام به طور اتفاقي و به سبب خطاي بوروكراتيك پديد نيامده بلكه اقدامي حساب شده از جانب محافل سیاسی چين بوده است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، گذرنامه بيومتري جديد چيني موجب خشم كشورهايي چون هند، فيليپين، ويتنام، تايوان و مالزي شده است. علت اصلي اين خشم، انتشار نقشه اي از چين در صفحات داخلي اين گذرنامه است كه آبهاي سرزميني و جزاير مورد مناقشه چين با همسايگانش را مناطق تحت حاكميت چين معرفي مي كند.

علاوه بر اين كه اين سرزمينها مورد مناقشه چين و كشورهاي همسايه آن قرار گرفته ممكن است منابع گازي و نفتي قابل ملاحظه اي در اين نواحي پيدا شود که از نظر اقتصادی اهمیت خاصی دارد.

معترضان می گویند این اقدام به طور اتفاقي و به سبب خطاي بوروكراتيك پديد نيامده بلكه اقدامي حساب شده از جانب محافل سیاسی چين بوده است.



ماجرای این گذرنامه ها آنقدر بالا گرفته است که ويتنام و فيليپين از مهر زدن در اين گذرنامه هاي جديد چيني خودداري مي كنند. برای حل این مشکل، براي شهروندان چيني فرمهاي ويژه اي براي رواديد پيش بيني شده و چيزي در گذرنامه ها ثبت نمي شود.

البته چين مدعي است گذرنامه اش مطابق با معيارهاي بين المللي است اما کشورهای دیگر کوتاه نیامده اند و هند نيز مدعي حاكميت بر دو منطقه از نقشه اي است كه در گذرنامه هاي جديد چيني منتشر شده است لذا دهلي نو تصميم گرفته است بر روي رواديدي كه به شهروندان چيني اعطا مي كند، نقشه اي ديگر منتشر كند كه در آن روايت هند از آبهاي سرزميني هند مشاهده مي شود!
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار