دبيرکل مجمع جهاني بيداري اسلامي درباره تلاش غرب براي تبديل تحولات بيداري اسلامي به بهار عربي گفت: تحولات منطقه حاکي از بيداري اسلامي است که حوادث اخير مصر در رابطه با تصويب قانون اساسي مجلس موسسان مصر براساس قوانين اسلامي اين امر را اثبات مي‌کند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، علي اکبر ولايتي،‌ دبيرکل مجمع جهاني بيداري اسلامي در نشست خبري که صبح امروز درحوزه هنري برگزار شد، در پاسخ به سوالي مبني بر تلاش غرب براي تبديل تحولات بيداري اسلامي به بهار عربي گفت: تحولات منطقه حاکي از بيداري اسلامي است که حوادث اخير مصر در رابطه با تصويب قانون اساسي مجلس موسسان مصر براساس قوانين اسلامي اين امر را اثبات مي‌کند.

دبير کل مجمع جهاني بيداري اسلامي با اشاره به اين امر که ملت‌هاي منطقه خواهان برقراري حکومت اسلامي هستند گفت: يکي از موارد مطرح در طرح قوانين اساسي در مصر تدوين قانون اساسي براساس شرع اسلام و قوانين اسلامي است.

ولايتي با اشاره به اين امر که دو مفهوم بيداري اسلامي و بهار عربي  هر يک معناي خاص خود را داراست خاطر نشان کرد: تحولات اخيري که در منطقه رخ داده است در اکثر کشورها اثبات کننده آن است و حرکتي که در کشورهاي منطقه افتاد بيداري اسلامي بود.

وي با بيان اينکه با  بررسي تحولات و اقدامات موجود در هر کدام از کشورهاي منطقه پي به اين امر مي‌بريم که حرکت موجود در خاورميانه بيداري اسلامي است،‌ اظهارداشت: غربي‌ها سعي دارند با تغيير دادن نام انقلاب حرکت را تغيير دهند، اما بايد بدانند که دوره آنان به پايان رسيده و آن چه در بيداري اسلامي رخ داد نشانگر بيداري اسلامي بود.

** هيچ کشوري جز ايران جرأت کمک به فلسطين را ندارد

دبيرکل مجمع جهاني بيداري اسلامي با اشاره به نقش ايران در کمک به کشور فلسطين گفت: بسياري از رهبران فلسطين و غزه به کمک ايران تکيه کرده‌اند وهيچ کشوري مانند ايران جرأت و توان کمک اين‌چنيني به فلسطين را ندارد.

وي با اشاره به تحولات اخير در منطقه گفت: وضعيت غزه بعد از بيداري اسلامي به نحوي بهتر شده است، چرا که حداقل از جانب حکومت مرسي فشاري را تحمل نخواهد کرد.

دبيرکل مجمع جهاني بيداري اسلامي از جمله دستاوردهاي اخير مجمع را انعکاس گسترده آن در رسانه‌هاي خارجي و جهاني دانست و اظهارداشت: پرچمدار بيداري اسلامي جمهوري اسلامي است که اين امر نشان دهنده مقاومت اسطوره‌اي از سوي ايران بوده و سلطه جويان غرب نمي‌توانند منکر آن شوند.

**از حکومت سوریه و مردم سوریه با تمام وجود دفاع می‌کنیم
 
مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در پاسخ به این سؤال که ایران کمک‌های تسلیحاتی که به غزه داشته است برای سوریه نیز انجام می‌دهد یا خیر؟ گفت: از جزئیات کمک‌های ایران نسبت به سوریه اطلاع ندارم و مقامات رسمی از این جزئیات اطلاع دارند ولی تا جایی که از مجموع اظهارات می‌توان جمع بندی کرد این است که ایران با همه وجود و امکانات از حکومت سوریه و مردم سوریه دفاع می‌کند.
 
وی گفت: عده‌ای غیر سوری مسلح که از صهیونیست‌ها حمایت می‌گیرند در بین مردم عادی در سوریه بمب منفجره می‌کنند و هر مسلمانی وظیفه دارد حمایت کند و ایران نیز تا جایی که بتواند از حمایت سوریه دریغ نمی‌کند.
 
وی در ادامه با اشاره به طرح پذیرش فلسطین به عنوان دولت ناظر غیر عضو در سازمان ملل متحد گفت: مواضع ایران نسبت به فلسطین مشخص است و همواره بر این موضوع تاکید شده به خصوص در یکی از سخنرانی‌های مقام معظم رهبری نیز تاکید شد که فلسطینی از بحر تا نهر است. یعنی محدوده فلسطین از دریای سرخ تا رود اردن است و برخی افراد در غزه نیز بر روی بحر تا نهر که شعار همیشگی فلسطینی‌ها بود تاکید داشتند.  
 
وی ادامه داد: با بررسی تاریخ فلسطین در عصر حاضر می‌بینیم که فلسطین تمام اشکال مختلف مبارزه و تقابل با صهیونیست‌ها را آزمایش کرده ولی بهترین راه مقاومت است.  
 
ولایتی گفت: مرحوم حاج امین الحسینی در سال‌های جنگ جهانی اول و دوم که به تدریج تحریک غربی‌ها برای مهاجرت یهودی‌ها به فلسطین صورت می‌گرفت در اجلاس سیاسی در بیت المقدس نمایندگان سیاسی کشورها را گرد هم آورد و از کشور ما نیز سید ضیاء الدین طباطبایی در زمان رضاخان در این اجلاس شرکت کردند تا به جامعه بین المللی برای احقاق حق فلسطین شکایت کنند ولی این راه نیز نتیجه‌ای نداشت.
 
وی گفت: انواع اقدامات برای مقابله با اسرائیل صورت گرفته ولی هیچ طریقی برتر از مقاومت در برابر اسرائیلی‌ها نبوده است.
 
**خزان صهیونیست‌ها در فلسطين شکل گرفته است
 
ولایتی گفت: مجامع بین‌المللی اعم از حقوقی و سیاسی تشکیل نشده‌اند که حقوق مظلومان را احیا کنند بلکه بیشتر برنامه‌های آنها به سمت مستکبران است و به طور کلی وزن موضع گیری این مجامع به نفع اسرائیل است.
 
وی افزود: بر اساس تجربیات هیچ امیدی به اینکه حقوق فلسطین از طریق دادگاه لاهه احیا شود وجود ندارد.
 
ولایتی در پاسخ به این سؤال که آیا مجمع جهانی بیداری اسلامی نیز با موضع ایران در برابر بحران سوریه موافق است یا خیر، گفت: ایران موضع خود را در برابر سوریه مشخص کرده و به آن عمل می‌کند ولی همین که اجلاسی در ایران تشکیل شده و از کشورهای دیگر نیز در آن شرکت می‌کنند نشان می‌دهد که ایران دارای سعه صدر است و نظرات مختلف را نیز از صدا و سیما به صورت زنده پخش می‌کنند.
 
وی گفت: این مسئله نشان می‌دهد که ظرفیت ایران به اندازه‌ای بالاست که 700 نفر از افراد صاحب نظر از کشورهای مختلف در ایران حضور پیدا می‌کنند و نظرات خود را اعلام می‌کنند که امیدواریم کشورهای دیگر نیز این ظرفیت را ایجاد کنند. تااگر ما در آن کشورها نظر خود را در مورد سوریه بیان کردیم مزاحم سخن گفتن ما نشوند. زیرا ما مزاحمتی برای بیان نظرات مخالف خودمان ایجاد نمی‌کنیم.
 
وی اضافه کرد: ما از کسانی که مجمع بیداری جهانی اسلام و اقدامات آن را به عنوان بیداری اسلامی قبول دارند یا ندارند دعوت می‌کنیم که در بحث‌های ما حاضر شوند و نتایج بحث را نیز به اطلاع همه می‌رسانیم.
 
ولایتی افزود: رسانه‌هایی که با اسلام و کشورهای منطقه سر سازگاری ندارند بیداری اسلامی را نفی می‌کنند ولی به طور کلی هر اقدامی انجام گرفته در راستای بیداری اسلامی است.
 
وی ادامه داد: در مجمع جهانی بیداری اسلامی تجزیه و تحلیل وضعیت موجود توسط دانشگاه‌های مختلف صورت می‌گیرد و نوعی هم صدایی بین فرهیختگان و صاحبان فکر انجام می‌شود.
 
وی عنوان کرد: این مجمع یک سازمان مردم نهاد است که با سازمان‌های مردم نهاد دیگر اتصال دارد و می‌تواند راجع به طبیعت انقلاب و موانع سر راه آن بحث کند.
 
وی در ادامه با اشاره به اینکه ما گمان نمی‌کنیم بیداری اسلامی در بحرین نیز متوقف شده باشد، گفت: اگر مفهوم بیداری اسلامی بیدار شدن مردم است مردم بحرین نیز بیدارند و مثل قبل زورگویی‌ها را تحمل نمی‌کنند.
 
ولایتی ادامه داد: آنها می‌خواهند هر فرد بحرینی یک حق رای داشته باشد و از طریق مسالمت آمیز مشکلات خود را مطرح کند.
 
**نقش ايران در حوادث غزه چشمگير بود

وی با اشاره به نقش موثر ایران در جنگ غزه گفت: در حال حاضر خزان صهیونیست‌ها شکل گرفته زیرا اگر جنگ حزب الله لبنان 32 روز طول کشید و نبرد اول غزه 22 روز بود ولی در نبرد دوم غزه که ایران کمک‌هایی را به غزه ارسال کرد 8 روز طول کشید.
 
وی گفت: ایران همیشه سرفراز بوده و تحریم‌ها نیز اثری بر ایران ندارد و حتی به کشورهای دوست نیز کمک می‌کند. ولی آنچه ما می‌بینیم خزان صهیونیست‌ها در فلسطین است.
 
دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی در پاسخ به این سؤال که ارزیابی وی از همسویی‌های کشورهای دیگر با ایران در مجمع بیداری اسلامی چیست؟ گفت: اگر کشورهایی که به تازگی انقلاب و بیداری اسلامی را تجربه کردند بتوانند مشکلات داخلی خود را از سر راه بردارند کار بزرگی انجام دادند و از آنها انتظار نمی‌رود که به مسائل منطقه نیز رسیدگی کنند.
 
وی گفت: آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها بیش از 30 سال در مصر اعمال نفوذ داشتند و مرسی از هر طرف با دشمن خارجی و عوامل آنها روبه رو بوده و کار حکومت وی بسیار سخت است.

** هيچ کشوري نمي‌تواند منکر آزادي بيان در ايران شود

ولايتي با بيان اينکه اقدامات جمهوري اسلامي ايران نه تنها در تاريخ معاصر، بلکه در تاريخ اسلام بي‌سابقه است و اين امر ناشي از سياست آزادي‌منش و اسلامي ايرانيان است، تصريح کرد: اين امر که جمهوري اسلامي ايران اجازه اظهار عقيده به کشورهاي مسلمان جهان را مي‌دهد حتي در کشورهايي که دايه‌دار آزادي و حقوق بشر هستند سابقه نداشته و بي‌نظير است و بنابراين اساتيد و متفکراني که براي برنامه‌ها و نشست‌هاي گوناگون به ايران دعوت مي‌شوند از اين دعوت استقبال مي‌کنند، چرا که مي‌توانند آزادانه مواضع خود را در ايران مطرح کنند.

دبيرکل مجمع جهاني بيداري اسلامي ادامه داد: براي مثال در اجلاس جهاني جوانان که پيش از اين برگزار شده بود پدر عرفاني طالبان، در اين اجلاس به دفاع از طالبان پرداخت و طالبان را بخشي از بيداري اسلامي دانست که حرف اين فرد با اعتراض بخشي از جوانان افغانستاني روبرو شد که اين امر نشانگر آن است که جمهوري اسلامي ايران اجازه نقد و اظهار عقيده را به همه مي‌دهد.

وي خاطر نشان کرد: اين آزادي بيان در کشورهايي که دايه‌دار آزادي بيان هستند نيز بي‌سابقه است و اين ناشي از سياست اعتمادي جمهوري اسلامي ايران است.

انتهاي پيام/
برچسب ها: ولایتی ، بیدای ، اسلامی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار