تابلوهاي نقاشي با استفاده از ادبيات كهن ايران با عنوان "سير زندگي" در فرهنگسراي نياوران به نمايش گذاشته شد.

محمود فردوسي، هنرمند برجسته ايراني مقيم آمريكا در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمي باشگاه خبرنگاران گفت: پس از چهار دهه دوري از ايران تلاش كرده ام تا براي اولين بار نمايشگاهي را در ايران برگزار كنم.
وي اظهار داشت: در طول سالهايي كه دور از ايران بودم نمايشگاههايي را در بسياري از كشورهاي مختلف برگزار كردم و در آثارم تلاش كردم بستري را براي معرفي هنر ايراني فراهم كنم.
فردوسي در ادامه تصريح كرد: در تمامي آثاري كه در طول سالهاي مختلف خلق كردم از اشعار شاعران ايران استفاده كردم تا به اين طريق ادبيات غني ايران را نيز بيشتر معرفي كنم.
اين هنرمند نقاش تصريح كرد: از زماني كه نقاشي را آغاز كردم علاقه شديدي به ادبيات كهن ايران داشته ام بنابراين با قرار دادن ادبيات ايران را در كنار نقاش ايراني شيوه اي جديد را خلق كردم.
وي تصريح كرد: ارائه اين شيوه توانست نوآوري ويژه اي را در پرداختن به نقاش با رويكردهاي ديگري از همان چهل سال گذشته ايجاد كند.

*موجي تازه در نقاشي ايراني
فردوسي درباره ايجاد اين موضوع تازه در نقاشي ايراني گفت: اين موج تازه در نقاشي ايراني با استقبال و هيجاني باورنكردني از سوي مخاطبين هنر ايران در كشورهاي ديگر روبرو شد.
وي تصريح كرد: در حقيقت مخاطبين ديگر كشورها عليرغم آنكه با ادبيات ايران آشنا نبودند اما استفاده حروف در نقاشي ايراني را به خوبي درك كردند.
وي در ادامه گفت: تاكنون چندان اتفاق نيفتاده بود كه اشعار شاعران ايران را در قالب نقاش به اين شيوه ارائه شود بنابراين استفاده متفاوت از ادبيات و اشعار ايران در نقاشي ايراني موجي جديد از هنر ايران را در غرب ايجاد كرد.

*از اشعار شاعران بزرگ ايران تا شاعران نو ايران در نقاشي هاي ايراني
اين هنرمند نقاشي خاطرنشان كرد: در اين تابلوها اشعار شاعران بزرگ ايران حافظ، سعدي، مولانا تا شاعران معاصر ايران اخوان ثالث، را مي توان مشاهده كرد.
وي تصريح كرد: تلاش كردم كه غني بودن فرهنگ و هنر ايران را از گذشته تا امروز به نمايش بگذارم تا هنرمندان و نيز مخاطبين غرب دريابند كه ايران داراي تاريخ و فرهنگ غني است و اين غنا فرهنگي كه بعضا در برخي از كشورها پوشيده مي شود را در گزيده اي آثار نقاشي ارائه كنم.
وي گفت: استفاده از ادبيات و اشعار شاعران ايراني در نقاشي و برگزاري نمايشگاهي از اين آثار در كشورهاي مختلف شايد فتح بابي براي معرفي بيشتر هنر ايران در جهان باشد.

*اعتبار نمايشگاه هاي جهاني ام در گرو برگزاري نمايشگاه در ايران بود
فردوسي با اشاره به اهميت برگزاري نمايشگاه در ايران گفت: تاكنون نمايشگاههاي زيادي را در بسياري از كشورهاي جهان برگزار كرده ام و در هر نمايشگاهي به دليل آنكه مخاطبان با زبان فارسي آشنايي نداشتند مجبور بودم كه آنچه كه در تابلو نقاشي ام خلق كرده ام و در آن از اشعار شاعران ايراني استفاده كرده ام را به زبان آنها (مخاطبين) ترجمه كنم.
وي اظهار داشت: در تمامي نمايشگاه هايي كه برگزار كردم اوضاع به همين منوال بود چرا كه آنها به فارسي صحبت نمي كردند.
فردوسي اظهار داشت: بعد از چند سال برگزاري نمايشگاه در خاك ايران، به عنوان وطنم برايم به نوعي آرامش بخش است چرا كه اينجا همه مردم هم زبانم هستند بنابراين حس غريبه بودن ندارم.
وي خاطرنشان كرد: با برگزاري نمايشگاه در ايران تصور كردم اولين نمايشگاهي است كه در طول فعاليت هنري ام برگزار كرده ام.
وي در ادامه تصريح كرد: به جرات مي توانم بگويم كه علاقه مندان به هنر در ايران بيشتر از مخاطبين هنري در ديگر كشورها هستند و اين به جهت داشتن روح هنري در ايران است.
وي درباره استفاده از رنگ در اين آثار نيز گفت: در اين سالها در تمامي آثاري كه خلق كرده ام از رنگهاي روشن استفاده كردم و در حقيقت رنگين كمان رنگها را در كنار حروف فارسي مي‌توان مشاهده كرد.
وي گفت: اين نمايشگاه تا بيستم آذر در فرهنگسراي نياوران ادامه خواهد داشت./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار