رئیس جمهور مصر با بیان اینکه اختیارات رئیس جمهور در پیش نویس قانون اساسی کاهش یافته است زمان برگزاری همه پرسی در این کشور را مشخص کرد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ؛ محمد مرسی در مراسمی که مجلس موسسان قانون اساسی پیش نویس قانون اساسی را برای امضا به او تحویل داد و مراسم از شبکه المصریه پخش شد گفت: امروز گامی در مسیر کامل کردن انقلاب بر می داریم و امکان ندارد فداکاری های شهدا و مجروحان را فراموش کنیم. اگر خون پاک آنها نبود ما به این مرحله نمی رسیدیم.

وی گفت: مصری ها برای برداشتن گام به جلو و رسیدن به اهداف انقلاب پافشاری می کنند. در تاریخ معاصر ما کمیته ای منتخب نبوده که متن قانون اساسی را تدوین کرده باشد بلکه اعضای این کمیته ها یا به خواست پادشاهان یا روسای جمهوری منصوب می شدند.

مرسی گفت: همه گروه های مردمی در پیش نویس قانون اساسی مشارکت کردند. پیش نویس قانون اساسی تحقق بخش امیدها و آرزوهاست و حاکمیت مصر را بازگرداند. اولین بار در قوانین اساسی مصر است که اراده مردمی در آن پیروز شده است.

رئیس جمهور مصر افزود: طی دهه های گذشته رویای ما این بود که مردم منبع قدرت باشند و این چیزی است که هم اکنون در پیش نویس قانون اساسی ما تحقق یافت.
مهم ترین چیزی که به ما مربوط می شود این است که قانون اساسی در مسیر درست قرار گیرد.
وی گفت: در پیش نویس قانون اساسی جدید اختیارات رئیس جمهور کاهش یافته است. می دانیم که چالش های بزرگی در داخل و خارج در انتظار ماست. مصر به فضای آزادی و شفافی که دارد مباهات می کند. مجلس موسسان در سایه این فضا وظایفش را انجام داد. همه پرسی ره آورد جدیدی در مسیر سازندگی دمکراسی در کشور خواهد بود.

مرسی افزود: دستگاه قضایی همیشه حامی آزادی، ضامن عدالت خواهد بود تا هر ذی حقی به حق خود برسد. نباید نقش دستگاه قضایی را که در زمان رژیم گذشته تقلب در انتخابات را اعلام کرد فراموش کنیم. دستگاه قضایی عنوانی برای عدالت است و احترام آن لازم است. قضات مصر مانند همیشه در رای و ایده پشتیبان مردم و کشور خود خواهند بود. کشور مبتنی بر حاکمیت قانون، قانون اساسی و دستگاه قضایی است. هیچ کسی نباید از چارچوب قانونی خارج شود.

وی افزود: اکنون، جهان نظاره گر این است که مصری ها چگونه نهادهای خود را بنیان می گذارند. همه جهان امروز به انقلاب ما چشم دوخته است. امروز پیش نویس قانون اساسی را از رئیس مجلس موسسان دریافت کردم. امروز از همه مردم مصر می خواهم که در همه پرسی درباره این پیش نویس شرکت کنند. فرمان خود را به مردم برای شرکت در این همه پرسی صادر خواهم کرد.

مرسی اعلام کرد: همه پرسی روز شنبه پانزدهم دسامبر برگزار خواهد شد و از همه مردم می خواهم که در آن شرکت کنند. به همه مردم و پیش از موافقان به مخالفانم می گوییم که با قدرت به من در مسئولیتی که برای اداره امور کشور دارم کمک کنند. این مسئولیت برای من در پیشگاه خداوند، جهان و پیشگاه مردم مصر ایجاب می کند که رو به جلو حرکت کنم و اراده مردم را اجرا کنم تا مصر را به ساحل امن برسانیم.
برچسب ها: مرسی ، مصر ، قانون اساسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار