در سال های گذشته سوپرلیگ به دو تیم فولاد و دانشگاه آزاد محدود شده بود ولی اکنون این انحصار شکسته شده و رقابت بین تیم های مختلف است.

فریبا بداغی، سرمربی تیم فولاد مبارکه سپاهان در ضمن اشاره به تفاوت لیگ امسال نسبت به سال های گذشته به خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران گفت: لیگ سال های گذشته فقط بین دو تیم قدرتمند دانشگاه آزاد و فولاد مبارکه سپاهان بود و تیم های دیگر توانایی روبرویی با این دو تیم را نداشتند، اما امسال با وجود اینکه از ابتدای سوپرلیگ مشخص بوده که کدام تیم قهرمان است، با این وجود 6 تیم دیگر برای کسب عنوان دوم و سومی نیروهای خوبی را جذب کرده بوند.
حداقل 4 تیم از 7 تیم سوپرلیگی خیلی خوب و قدرتمند ظاهر شدند که این مزیت سوپر لیگ امسال است.
همانطور که قبلاً گفته بودم امسال صد در صد بومی وارد سوپر لیگ شدیم کاتای تیمی ما نهایت مدتی تمرین کرده باشد سه ماه است ولی با این وجود خیلی خوب و پر قدرت کار کردند.
وی تصریح کرد: به جز تیم کردستان، فقط تیم فولاد مبارکه سپاهان است که با یک مربی در کاتای تیمی، کومیته تیمی، کاتای انفرادی و کومیته انفرادی هدایت می شوند.
ما در جایگاه سوم جدول رقابت ها ایستاده ایم البته اگر سلایق و دید داورها که روی بازیکنان قدیمی دارند تعیین کننده امتیازات نبود شاید در مکان بهتری قرار می گرفتیم.
بداغی اذعان داشت: تیم فولاد از کاتا ضربه خورد زیرا بازیکنان ما شناخته شده نیستند، ولی بازیکنان نامدار و قدیمی حتی اگر بدهم کار کنند پرچم می گیرند.
این شامل همه تیم های سوپرلیگی است نه فقط ما، در کاتا نهایتاً نامها و عنوان کاتا روهاست که پرچم می گیرند.
سرمربی تیم فولاد مبارکه سپاهان در ادامه صحبت هایش به نحوه داوری در لیگ اشاره کرد و گفت:‌ داوری در ایران با خارج از ایران، یک دنیا تفاوت دارد و من این را در دو کاراته وان و آسیایی به عینه شاهد بودم و دیدم که سیستم داوری ما کاملاً با سیستم داوری روز دنیا متفاوت است، من بر این باورم که داوری و مربیگری هر دو وابسته به هم هستند.
آن یکی مکمل دیگری است و بالعکس. در مسابقات هم ما مربیان اشتباه می کنیم و هم داوران این یک واقعیت است و باید آن را بپذیریم، در غیر این صورت این امر باعث می شود و تیم ها متضرر شوند زیرا اسپانسرها از حمایت تیم ها منصرف می شوند چون که می بینند داوری های مغرضانه مانع از صعود تیم مورد حمایتشان می شود پس این اتفاق اصلا به نفع سوپر لیگ نیست.
هرچه مربیگری و داوری ما ضعیف تر شود، بازیکنان تیم ملی ما ضعیف می شوند چون بر خلاف تصورشان آن گونه که در ایران داوری می شود در مسابقات آسیایی و جهانی هرگز به این صورت داوری انجام نمی شود.
در این دوره از رقابت های لیگ به نظر من اینگونه آمد و سعی می شود با مربیان برخورد شدید شود، با کوچکترین عکس العمل مربی واکنش های شدید نشان داده می شود.
من بارها و بارها مشکلات داوری را در لیگ دیده ام و حرفی نزده ام ولی حالا مربیان جدیدی که وارد لیگ شده اند با کوچکترین حرفی وقایع را به فدراسیون می کشانند.

** نحوه قضاوت یک داور نباید دغدغه ذهنی مربی باشد

یک داور همیشه بی نقص نیست او یک انسان است و جایزالخطا ولی باید خطایش را هم قبول کند، متأسفانه داوران ما گمان می کنند همیشه بازیکنان و مربیان هستند و مقصرند و نمی خواهند اشتباهات خود را قبول کنند.
این نباید دغدغه یک مربی باشد که فلان داور با تیم من یا شخص من مشکل دارد پس حتما مغرضانه قضاوت می کند، متأسفانه روند داوری ما رو به ضعف دارد نه تقویت.
چندین سال تلاش و زحمت کشیده شد تا مجوز حجاب بانوان برای حضور در میادین جهانی به ثمر نشست تمام زحمات رؤسای فدراسیون کاراته طی این دهه جواب داد و رئیس فدراسیون کنونی با درایت توانست این آرزو را تحقق بخشد، ما به جای اینکه خودمان را در داوری و مربیگری تقویت کنیم متأسفانه به دنبال حواشی و نقطه ضعف های همدیگر هستیم.
ما باید برای موفقیت در میادین جهانی و نه تنها آسیایی مربی و داور تقویت کنیم، اکنون که این در بسته به روی ما باز شده باید تمام مربیان، داوران و از همه مهمتر بازیکنان خود را به حد رقابت های جهانی برسانند.
من مطمئنم که اگر دختران ملی پوش ما به مسابقات فرانسه اعزام می شدند حتما مقام می آوردند، زیرا کاراته کاهای دختر آسیایی که در رقابت های فرانسه به روی سکو رفتند و مقام آوردند همان هایی بودند که ملی پوشان ما در رقابت های آسیایی آن ها را شکست داده بودند یکی از کاراته کاهایی که در فرانسه مقام آورد کسی بود که سمیرا ملکی پور چهار بر صفر وی را مغلوب خود کرده بود حالا آن فرد در فرانسه قهرمان شده.
حریف پگاه زنگنه در تاشکند از پگاه شکست خورد در رقابت های فرانسه سوم شد و دیگری دختری از فرانسه که مهسا افسانه در کاتا او را به زانو درآورد در رقابت های جهانی فرانسه به مقام دوم دست پیدا کرد./با
برچسب ها: سوپر ، کردستان ، جدول
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار