كارشناس ايدز دانشگاه علوم پزشكي يزد گفت: طبق آمار شناسايي شده در استان نزديك به 100 نفر بهHIV ايدز مبتلا هستند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز یزد/

دكتر مرجان پدرزاده گفت:‌هر سال اول دسامبر مصادف با 10 آذرماه بنام روز جهاني ايدز نامگذاري شده است و اين روز در سراسر جهان گراميداشته مي شود و اهميت اين روز در اين است كه به عموم مردم يادآور شويم كه براي كنترل و ريشه كني HIV ايدز هنوز كارهاي زيادي بايد انجام شود و مشكلات زيادي باقي مانده است.

وي ادامه داد: با توجه به اهميت اين موضوع، يك هفته جهت اطلاع رساني در خصوص پيشگيري از ايدز اختصاص يافته است كه روزهاي هفته از جمعه 10 آذر با عنوان روحانيون، طلاب و رهبران مذهبي، شنبه 11 آذر با عنوان سياست گذاران، مسوولان و مجريان، يك شنبه 12آذر با عنوان مبتلايان و آسيب ديدگان، دوشنبه 13 آذر با عنوان كارشناسان بهداشتي، درماني، پژوهشگران و انديشمندان، سه شنبه 14 آذر با عنوان كودكان، زنان و مادران، چهارشنبه 15 آذر با نام دانشجويان و دانش‌ آموزان و پنج شنبه 16 آذر با عنوان خبرنگاران، ورزشكاران و هنرمندان ناميده شده است.

وي برگزاري همايش جهاني ايدز در تمام شهرستانهاي استان، برگزاري همايش دانشجويي پيشگيري از ايدز در دانشگاههاي استان، معرفي مراكز مشاوره بيمارهاي رفتاري، نصب بنر و توزيع پمفلنت و پلاكارد همدردي با بيماران
HIV ، برپايي اردوي آموزشي تفريحي براي بيماران، سخنراني طلاب و روحانيون و ائمه جماعات در مساجد و ... برنامه هاي اين هفته در سطح استان در هفته جهاني ايدز برشمرد.

وي اضافه كرد: همچنين آمادگي كامل مركز مشاوره بيماريهاي رفتاري در خصوص مشاوره و آزمايش رايگان ايدز با محوريت شعار جهاني ايدز امسال با عنوان «مشاوره و آزمايش HIV ، بيشتر بدانيم، بهتر زندگي كنيم؛ مراكز مشاوره بيماريهاي رفتاري پاسخگوي شماست» از ديگر برنامه هاي اين هفته عنوان كرد.

دكتر پدرزاده، با اشاره به اينكه ايدز يك بيماري ناشي از بيماريهاي مخاطره آميز است بيان كرد: الگوهاي رفتاري پرخطري كه فرد را در معرض ابتلا بهHIV ايدز قرار مي دهد در طول زمان در حالت تغيير است، به طوري كه مصرف تزريقي مواد مخدر و روابط جنسي محافظت نشده از جمله مخاطرات ابتلا بهHIV ايدز است اما همواره يك سري عوامل زمينه اي براي ايجاد رفتارهاي پرخطر وجود دارد كه مي توان به مصرف مواد محرك و روان گردان در سالهاي اخير اشاره كرد.

وي ادامه داد: همچنين مصرف مواد محرك و روان گردان اعم از شيشه يا قرص هاي اكستازي در ميان جوانان آثار سوء و مخربي بر سيستم اعصاب و روان فرد اعمال مي كند و قدرت تصميم گيري فرد را كاهش مي دهد و فرد عملا واكنشي براي محافظت خود در برابر رفتارهاي مخاطره آميز و خطر ابتلا بهHIV ايدز نشان نمي دهد.

وي افزود: بررسي آمار و مستندات نشان مي دهد گروه سني 25 تا 34 سال حداكثر آمار
HIV ايدز را به خود اختصاص داده است و در اين رابطه پيشگيري اوليه به واسطه اطلاع رساني و آگاهي موثر بر جامعه موثرترين راهكار در كنترل موج سوم ايدز كه همان انتقال ايدز از طريق ارتباطات جنسي محافظت نشده است مي باشد كه لازم است اين قشر از جامعه، آگاهي و نگرش لازم با خطرات مصرف اين مواد را كسب كنند تا بتوانند از خود در برابر اين تهديد محافظت كنند.

كارشناس ايدز دانشگاه علوم پزشكي يزد گفت: مركز مشاوره بيماريهاي رفتاري مراكزي هستند كه قابليت ارائه خدمات مشاوره اي، آموزشي، مراقبت، درمان، پيشگيري و كاهش آسيب به افراد در معرض بيشترين خطر ابتلاي مبتلايان
HIV ايدز را مي دهد و در اين مركز امكان دسترسي عموم جامعه به مكاني مطمئن براي كسب اطلاعات در خصوص راههاي انتقال و پيشگيري ازHIV ايدز وجود دارد.

وي تصريح كرد: مركز مشاوره بيماريهاي رفتاري يزد واقع در بلوار امام جعفر صادق (ع)، روبروي فروشگاه زنجيره اي رفاه، مركز بهداشتي درماني شهيد نصيري به اين بيماران خدمات ارائه مي دهد كه افراد مي توانند در صورت نياز به اين مركز مراجعه كرده و با با شماره تلفن 6241444 تماس بگيرند.

اين كارشناس ايدز با اشاره به مشاوره تلفني يا HOTLINE نيز خاطرنشان كرد: مشاوره تلفني پاسخگويي به پرسش هاي فرد تلفن كننده در زمينه مشكلات مربوط بهHIV ايدز و رفتارهاي پرخطر مي باشد بنابراين اگر افراد رفتارهاي پرخطر مانند اعتياد تزريقي، تماس هاي جنسي خارج از چارچوب خانواده، خالكوبي، تاتو و ... داشته اند مي توانند از طريق مشاوره تلفني و تماس با شماره تلفن 6291700 از اين مسائل آگاهي پيدا كنند.

دكتر پدرزاده، يادآور شد: در استان يزد طبق آمار شناسايي شده نزديك به 100 نفر بهHIV ايدز مبتلا هستند كه اكثريت آنها مرد مي باشند و بيشترين راه انتقال اين بيماري در استان يزد مانند آمار كشوري، اعتياد تزريقي مي باشد و گروه سني درگير اين بيماري گروه سني 25 تا 34 سال هستند./س

برچسب ها: ایدز ، ابتلا ، جوانان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.