تحولات اخير از شکست ميت رامني در انتخابات آمريکا گرفته تا آخرين مورد يعني عضويت فلسطين در مجمع عمومي سازمان ملل همگي چيزي جز ناکامي هاي پياپي براي رژيم صهيونيستي و بويژه شخص بنيامين نتانياهو(بي بي لقب نتانیاهو در سرزمين هاي اشغالي) نبوده است.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از تودي زمان، پيروزي باراك اوباما نه تنها شكستي براي حزب جمهوريخواه آمريكا كه شكستي سياسي براي بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي نيز بود. وي در طول انتخابات آمريكا از رامني حمايت كرد، اوباما را تحقير نمود و سياست خود را آشكار نمود.  
البته بايستي خاطر نشان شد كه اختلاف شخصي اين دو رهبر (نتانياهو و اوباما) بر حجم روابط امنيتي، تجاري، نظامي و تبادل فناوري ميان آنان تاثيري نداشته است با اين حال در دور دوم رياست جمهوري اوباما مي تواند بر روابط دو كشور تاثيري منفي اي داشته باشد.  
در صورتي كه نتانياهو يا جانشين اش در جهت تغيير سياست هاي تهاجمي خود برآيند، آتش ميان رژيم صهيونيستي و حماس بر افروخته تر از قبل خواهد شد.  
با اين حال رژيم صهيونيستي كماكان خواهان تقويت و تعميق روابط خود با آمريكاست چنانچه دني آيالون معاون وزير امور خارجه آن رژيم از تعهد دولت اوباما به منافع و امنيت ملي رژيم صهيونيستي قدرداني كرده بود.  
با اين وجود، چنين اظهاراتي با موضع گيري هاي پيشين نتانياهو نسبت به اوباما مغايرت دارند. وي از هيچ فرصتي براي تخريب روابطش با اوباما فروگذاري نكرده است. در مي سال 2011، نتانياهو در كنگره آمريكا سخنراني خود عليه سياست خارجي دولت اوباما و موضع گيري آن دولت در قبال مسئله فسلطين سخناني را ايراد كرد. در 11 سپتامبر سال جاري، اوباما را در مورد موضعش نسبت به ايران به چالش كشيد و گفت:"زماني كه جامعه جهاني براي ايران خط قرمزي تعيين نمي كند، پس حق اخلاقي اي نيز در تعيين خط قرمز براي رژيم صهيونيستي ندارد." وي همچنين در مجمع عمومي سازمان ملل به زعم خود براي نشان دادن خطر برنامه هسته اي ايران تصويري را نشان داد و يك روز پيش از انتخابات نيز در مصاحبه اي با تلويزيون رژيم صهيونيستي از سياست آمريكا در قبال خاورميانه انتقاد كرد.  
گرچه آمريكا هنوز هم از رژيم صهيونيستي حمايت مي كند اما موضع گيري هاي نتانياهو نسبت به اوباما اشتباه بزرگ وي براي آن رژيم بود و رئيس جمهور ان كشور قطعا اين رفتار را فراموش نخواهد كرد.  
موضع گيري هاي نتانياهو در قبال فلسطينيان و ايران نيز تنها مخالفت مقامات دولتي و رسمي رژيم صهيونيستي كه انتقادات افكار عمومي را بر انگيخته است. در اين ميان "مير داگان" رئيس سابق موساد اخيرا در مورد تصميمات غلط نتانياهو و تبعات سنگيني كه براي آن رژيم مي تواند در بر داشته باشد هشدار داده است. با اين حال آمريكا هنوز هم بي قيد و شرط از رژيم صهيونيستي حمايت مي كند. اكثر مقامات صهيونيستي به نتانياهو درباره حمله احتمالي به ايران هشدار داده اند. نتانياهو معتقد است كه حتي بدون حمايت آمريكا نيز در صورتي كه لازم بداند بايستي به تاسيسات هسته اي ايران حمله كند.  
در اين ميان اما 73 درصد از يهوديان آمريكائي در انتخابات اخير رياست جمهوري آمريكا از اوباما حمايت كردند و دغدغه مسائل داخلي خود را داشتند. البته آنان نگران تضعيف ربواط آمريكا و رژيم صهيونيستي نيز بودند. آيپك لابي رژيم صهيونيستي در آمريكا نيز احتمالا نسبت به گذشته ضعيف تر خواهد شد و جايگاه قبلي و قدرتمند نفوذ گذاري اش بر سياستمداران آمريكائي را از دست خواهد داد. زمزمه هايي از اين رويداد ديده مي شود زيرا مي توان ديد كه گروه هاي جديدي صهيونيستي از جمله "جي استريت" ايجاد شده اند كه از روند صلح و مذاكره حمايت مي كنند.  
اخيرا تضعيف موقعيت نتانياهو در جنگ غزه به اوج خود رسيد. نتانياهو كه خود را در جنگ اخير در موضع ضعف مي ديد چاره اي جز پذيرش آتش بس نديد زيرا گزينه ديگري براي انتخاب نداشت. در واقع، در اين منازعه، او با انتخاب خود اجازه داد تا حماس پيروز ميدان باشد.  
در اين ميان اوباما در دور جديد رياست جمهوري خود به طور جدي در منازعه فلسطينيان – رژيم صهيونيستي درگير خواهد بود. از سويي اختلاف نظرهايي ميان آمريكا و رژيم صهيونيستي درباره مسئله فلسطينيان وجود دارد و از سوي ديگر هر دو مخالف تحرك بيشتر فلسطين هستند و مخالفت خود با پذيرش فلسطين به عنوان ناظر غير عضو در سازمان ملل را ابراز نموده اند. اوباما سعي دارد تا از پذيرش اخير فلسطين بعنوان ابزاري به منظور وارد نمودن فشار بر طرفين براي بازگشت به پاي ميز مذاكره استفاده نمايد.  
اكنون حماس و تشكيلات خودگردان فلسطين به يكديگر نزديك تر شده اند و اين امر سبب اتحاد بيشتر فلسطينيان با يكديگر شده است. حماس بطور ضمني از پيشنهاد محمود عباس براي پذيرش فلسطين در مجمع عمومي سازمان ملل نيز موافقت نمود. رويدادهاي اخير نشان مي دهند كه آمريكا نمي تواند از خاورميانه دست بكشد و بايستي مصرانه در روند مذاكرات كوشش نمايد.  

برچسب ها: بی بی ، نتانیاهو ، اسرائیل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار