چشم انداز برنامه های جهانی تا سال 2015 به صفر رساندن موارد جدید ابتلا به اچ آی وی، به صفر رساندن مرگ ناشی از ایدز و به صفر رساندن انگ و تبعیض نسبت به مبتلایان است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، دکتر مصداقی نیا، معاون بهداشتی وزارت بهداشت امروز 11 آذر در همایش روز جهانی ایدز افزود در سال 2011 کلیه کشورهای دنیا در سازمان ملل گرد هم آمدند که نتیجه این گردهمایی تدوین اعلانیه جهانی ایدز بود که اهداف این اعلانیه کاهش انتقال جنسی اچ آی وی،حذف انتقال از مادر به نوزاد، جلوگیری از مرگ ناشی از سل در مبتلایان به اچ آی وی ، حذف انگ و تبعیض، حذف ممنوعیت سفر مبتلایان به ایدز و تقویت برنامه ها و ارائه خدمات است.

وی گفت: چشم انداز برنامه های جهانی تا سال 2015 به صفر رساندن موارد جدید ابتلا به اچ آی وی، به صفر رساندن مرگ ناشی از ایدز و به صفر رساندن انگ و تبعیض نسبت به مبتلایان است.

وی با اشاره به این که تا سال 2011 سی و چهار میلیون نفر در سراسر جهان با ویروس اچ آی وی زندگی می کنند عنوان کرد: شیوع اچ آی وی در افراد 15 تا 49 سال در سراسر جهان 8 در هر 10 هزار نفر است با این حال این رقم در کشورهای مختلف تفاوت دارد باید توجه داشت آفریقای جنوب صحرا با شیوع یک نفر در هر 20 نفر همچنان بالاترین ابتلا را به خود اختصاص داده است و این منطقه 69 درصد آمار کل جهان را در بر می گیرد.

مصداقی نیا اشاره کرد: اروپای شرقی ، کاراییب و آسیای مرکزی با شیوع یک درصد بعد از آفریقای جنوب صحرا بیشترین درگیری را در سال 2011 داشته اند.

وی ادامه داد: تعداد موارد ابتلای جدید در سال 2011 دو و نیم میلیون نفر برآورد شده که نسبت به سال 2001 بیست درصد کاهش داشته است.
باید توجه داشت که در 25 کشور توسعه یافته و در حال توسعه موارد جدید ابتلا بیش از 50 درصد کاهش یافته است که این کشورها عمدتاً از کشورهای آفریقای جنوب صحرا و کارائیب بوده است.

وی تاکید کرد: در طی 24 ماه گذشته در کل جهان تعداد افرادی تحت درمان ضد رترو ویروس  بوده اند به 63 درصد افزایش یافته که تنها در آفریقای جنوبی 2.3 میلیون نفر دسترسی به این نوع درمان دارند.

*24735 مورد ثبت شده به اچ ای وی در کشور گزارش شده

معاون بهداشتی وزارت بهداشت با بیان این که حدود 1.7 میلیون نفر در اثر ابتلای ایدز در سراسر جهان فوت کرده اند مرگ ناشی از سیل در مبتلایان اچ آی وی 13 درصد کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: در منطقه مدیترانه شرقی حدود 56 هزار مورد ابتلا به این بیماری زندگی می کنند که شیوع آن در این منطقه 2 در هر 10 هزار نفر برآورد شده است.

وی در خصوص ایران افزود: در حال حاضر شواهدی از همه گیری در کشور ما وجود ندارد کشور ما در همه گیری های متمرکز در بین مصرف کنندگان تزریقی قرار دارد در بین زنان در معرض بیشترین این میزان 4.5 درصد محاسبه شده است همچنین شیوع ایدز در زنان باردار نزدیک به صفر رسیده است.

مصداقی نیا عنوان کرد: وضعیت ایدز در ایران به شرح زیر است: تعداد کل موارد ثبت شده 24735 مورد، تعداد کل موارد ثبت شده مبتلا به پیشرفته اچ آی وی 3619 مورد تعداد موارد تحت درمان با دارو ضد رتروویروس 3520 مورد و تعداد موارد فوت شده 4781 مورد.

همچنین در مقایسه سهم راه های انتقال ایدز در سال های 65 تا 90 به صورت زیر بود:

اعتیاد تزریقی در سال 65 : 69.3 درصد و در سال 90: 60.2 درصد ، تماس جنسی در سال 65 : 10.8 درصد در سال 90 : 21.1 درصد،  انتقال مادر به کودک در سال 65: 1 درصد و در سال 90 : 3.8 درصد، انتقال از طریق خون در سال 65: 1 درصد در سال 90: صفر و انتقال از راه نامشخص در سال 65 : 17.9 درصد  و در سال 90 :14.9 درصد.

** بیشترین راه انتقال ایدز در زنان از طریق جنسی است

مصداقی نیا ادامه داد: در حال حاضر بیشترین راه انتقال ایدز به مردان از راه تزریق آلوده و برای زنان انتقال از طریق جنسی است.

وی به برنامه های وزارت بهداشت اشاره و عنوان کرد: سومین برنامه جامع استراتژیک کشوری اچ ای وی و ایدز مربوط به سال های 89 تا 93 اسفند ماه گذشته به تصویب رسید که مهم ترین اهداف برخورد با بحث ایدز، آموزش و اطلاع رسانی،تامین سلامت خون، مشاور و آزمایش داوطلبانه، کاهش آسیب پیشگیری از انتقال جنسی، مشاوره ، مراقبت و درمان مبتلایان به اچ ای وی و بالا بردن سطح آگاهی مردم است.

مصداقی نیا اظهار داشت: اطلاعات مردم از بحث ایدز کافی نیست بنابراین باید در این زمینه برنامه هایی را در سطح کشور اجرا شود.

وی خاطر نشان کرد: راه های کاهش ابتلا به ایدز شامل مشارکت رهبران مذهبی در پاسخ ملی به همه گیری، ایجاد مراکز مشاوره بیماری های رفتاری و ساخت برنامه هایی برای آگاهی افراد است./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.