اگر چه استان های خراسانی رضوی و جنوبی، به عنوان قطب تولید زعفران در کشور شناخته می شوند، اما استان چهارمحال و بختیاری با شرایط آب و هوایی خاص، و ارتفاع 2 هزار و 100 متری از سطح دریا، ظرفیت بالایی برای کشت زعفران دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد :

کارشناس گل و گیاهان دارویی سازمان جهادکشاورزی استان چهارمحال و بختیاری، با اشاره به اینکه زعفران در مناطق سرد بهتر به عمل می آید، می گوید: هر چه ارتفاع مزارع زعفران از سطح دریا بیشتر باشد، عملکرد، کیفیت، اسانس و رنگ محصول نیز بیشتر است.
حسین برزگر می افزاید: در مناطقی از استان چهارمحال و بختیاری که در فصول پاییز و زمستان آب کافی برای کشت محصولات زراعی وجود ندارد، می توان زعفران کاشت و با همان آب کم این محصول را آبیاری کرد.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری هم با اشاره به اینکه در این استان، سالانه 150 کیلوگرم زعفران تولید می شود، می گوید: شهرستان های شهرکرد و فارسان، مناطق عمده تولید زعفران در استان هستند.
منصوری می افزاید: 50 هکتار از زمین های استان چهارمحال و بختیاری به کشت زعفران اختصاص دارد که سالانه به طور متوسط از هر هکتار بیش از 3 کیلوگرم محصول برداشت می شود.
به گفته وی؛ هر هکتار از مزارع زعفران استان چهارمحال و بختیاری، 70 میلیون ریال درآمد ناخالص عاید کشاورزان می کند.
انتخاب پیازهایی با وزن هشت گرم به بالا، ضدعفونی بذر، کشت در زمان مناسب، رعایت تراکم مطلوب 50 بوته در هر مترمربع و تنظیم نیاز آبی براساس اقلیم، از عوامل مؤثر بر افزایش میانگین تولید تا 10 کیلوگرم در هکتار است.
اما با وجود کیفیت بالای زعفران تولیدی در استان چهارمحال و بختیاری، بهره برداران این بخش با مشکلاتی از جمله نوسان قیمت، نبود صنایع بسته بندی و تسهیلات برای تهیه پیازهای مرغوب مواجه اند.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری می گوید: حدود 20 درصد مزارع زعفران این استان بهره وری مناسب ندارد و تهیه پیازهای مرغوب و افزایش بازدهی این محصول نیازمند اختصاص تسهیلات ویژه ای است.
گنجی، یکی از بهره برداران زعفران در استان چهارمحال و بختیاری می گوید: با بازسازی 2 هکتار از مزرعه زعفرانش توانسته محصول با کیفیت تری تولید کند، اما تاکنون هیچ تسهیلاتی از جهاد کشاورزی استان دریافت نکرده است.
مولایی، دیگر تولیدکننده زعفران در استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه پنج هکتار مزرعه در فارسان دارد، می افزاید: زعفران این شهرستان از نوع مرغوب است اما این محصول به طور مناسب بسته بندی نمی شود.
نبود صنایع بسته بندی در استان چهارمحال و بختیاری سبب شده تا زعفران های تولیدی این استان که یکی از ارقام معروف آن « زعفران زاگرس » است، به صورت فله ای به استان های دیگر نظیر اصفهان ارسال، بسته بندی و به کشورهای خارجی صادر شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری هم می گوید: ایجاد کارخانه فرآوری و بسته بندی زعفران در این استان، سبب صادرات مستقیم این محصول به صورت فرآوری شده می شود.
مرادی، با اشاره به فرآوری زعفران به صورت دستی در استان چهارمحال و بختیاری، می افزاید: در صورت ایجاد کارخانه، فرآوری به صورت مکانیزه انجام می شود که در نتیجه ضایعات کمتری خواهد داشت.
وی می گوید: در مذاکره با مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، برای حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی اعلام آمادگی کرده ایم اما تاکنون موفق نبوده ایم.
کارشناس باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری هم تغییر در قیمت را از دیگر مشکلات استفاده از زعفران می داند و می افزاید: قیمت هر مثقال زعفران 170 هزار ریال است که به علت قیمت زیاد، مصرف آن رو به کاهش است.
رئیسی می گوید: برداشت زعفران به علت برداشت کُلاله به صورت دانه دانه است و فرآوری آن هزینه این محصول را افزایش می دهد.
مدیرکل جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری هم می گوید: برای ارتقای آگاهی تولید کنندگان زعفران و افزایش کمی و کیفی این محصول، هر سال کارگاه های آموزشی مدرسه در مزرعه برگزار می شود و کشاورزان و کارشناسان در این خصوص تبادل نظر می کنند.
نیازی می افزاید: توسعه مزارع زعفران با هدف تولید بیشتر و بهتر محصول، با رعایت اصول تغذیه مثل استفاده از کود ازت، محلول پاشی و برگزاری کلاس های آموزشی برای بهره برداران در ارتقای کیفیت زعفران بی تأثیر نیست.
وی، با اشاره به تدوین طرح جامع زعفران در استان چهارمحال و بختیاری تا 2 سال آینده، می گوید: در این طرح، مراحل تولید تا صادرات این محصول، از طریق افزایش وسعت کشت، کاهش قیمت و نحوه بسته بندی و صادرات در نظر گرفته شده است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.