رئیس سابق فدراسیون فوتبال کشورمان گفت: در صورتی که لابی‌ها انجام شده و زیر ساخت ها فراهم شود با اصل موضوع یعنی شرکت دایی در انتخابات ریاست AFC موافق هستم.

داریوش مصطفوی رئیس سابق فدراسیون فوتبال کشورمان در گفتگو با خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: انتخاب فدراسیون فوتبال کشورمان به عنوان بهترین فدراسیون آسیا در سال 2012 را به ملت ايران تبریک می گویم، ملتی که در اثر سوء مدیریت 6 – 7 سال است که فقط ناکامی و شکست را در فوتبال تجربه کرده اند و در همه رده های سنی مثل نوجوانان، جوانان، امید و بزرگسالان و در همه حوزه ها مثل فوتبال، فوتسال، فوتبال ساحلی و فوتبال بانوان ناکامی را دیده اند.

علاوه بر مسائل فنی برخی مسائل اداری هم باعث ناکامی ما در فوتبال شده است مثل مشکلی که برای تیم ملی امید ایران به وجود آمد و به راحتی حذف شدیم.

وی افزود: ناکامی های فوتبال ما در رده ها و حوزه های مختلف را در کنار تخلفاتی که در انتخابات روسای هیئت های استان ها مثل استان فارس و کرمانشاه اتفاق افتاد، بگذارید، ما شکست های زیادی را در بعد فنی و اداری داشته ایم و معیار AFC چیست که بهترین فدراسیون سال آسیا شده ایم؟ به نظر من یک سری نیروها از داخل و خارج ایران پشت این جریان بوده اند وگرنه می توانید فدراسیون فوتبال ژاپن را که در همه رده ها جهانی شده و به المپیک راه یافته و نتیجه گرفته و تشکیلات اداری بسیار قوی و منظمی دارد را نادیده بگیرید و ما بهترین فدراسیون سال آسیا شویم؟


وی در ادامه گفت: یک روزی در فوتبال ما یک نفر از خارج فوتبال آمد و گفت که حرفه ای شده ایم، من از AFC  سؤال خواهم کرد که معیار شما برای انتخاب بهترین فدراسیون سال قاره چیست؟ ما مدعی هستیم که حرفه ای شده ایم اما آیا واقعا حرفه ای هستیم، در سال 1997 که بنده رئیس فدراسیون فوتبال بودم، فدراسیون فوتبال ایران به عنوان بهترین فدراسیون فوتبال آسیا انتخاب شد و آن انتخاب از سوی AFC نبود بلکه از سوی خبرنگاران و عکاسان ورزشی آسیا بود یعنی 45 نماینده در چین تشکیل جلسه دادند و ما به عنوان بهترین فدراسیون آسیا انتخاب شدیم.

وی افزود: در سال 1997 رفتم و تحقیق کردم که معیار خبرنگاران و عکاسان AFC چیست، اولین چیزی که توجه مرا به خودش جلب کرد و از نگاه روزنامه نگاران و عکاسان AFC مهم بود، جهش سریع فوتبال در یک کشور بود که شامل تربیت مربی، داور و مدارس فوتبال است و بعد از آن هم نتایج تیم ملی بزرگسالان در جام ملت های آسیا و صعود به جام جهانی بود، تیم ما در سال 1997 سومین تیم برتر دنیا بعد از برزیل و پاراگوئه از لحاظ  جهش سریع به سوی اهداف عالی فوتبال بود که این مطالب در مجله فیفا آن زمان نوشته شده است.


رئیس سابق فدراسیون فوتبال کشورمان اظهار داشت: حالا بروید و در این معیارهایی که آن زمان مطرح بود، تحقیق کنید و ببینید که از سال 1997 تا الآن که فوتبال ما در رنکینگ فیفا 50 پله سقوط داشته است، چه جایگاهی داشته ایم، در تمام حوزه ها پیشرفت ما در حد صفر بوده است، بنابر این با کدام معیار ژاپن، کره جنوبی، ازبکستان، امارات و استرالیا بهترین نبوده اند و ما بهترین شدیم؟! با کدام استادیوم ما بهترین فدراسیون آسیا شدیم؟ در سطح آموزش مربی و داور صفر هستیم همانطور که در سطح برگزاری لیگ و امکانات سخت افزاری صفر هستیم.

وی افزود: ما به AFC مطالب و آمار غیر واقعی داده ایم که 18 تیم حرفه ای داریم، استقلال و پرسپولیس باشگاه حرفه ای نیستند چون استادیوم ندارند، اگر امروز دولت دستور بدهد که استادیوم ها در اختیار فدراسیون فوتبال قرار نگیرند، فدراسیون با کدام استادیوم بازی ها را برگزار خواهد کرد؟ از همه مهم تر بخش دبیرخانه فدراسیون فوتبال ما است که با هیچ کدام از معیارها همخوانی ندارند، چون یک نامه را نتوانستند ترجمه کنند تا آن مشکل برای تیم ما امید ما به وجود نیاید.


وي در ادامه گفت: امروز بنابر آنچه که در تلویزیون دیدیم، با زد و بند، رؤسای بعضی از هیئت ها رابر سر کار گذاشته اند، بنابر این با کدام معیار و کدام شاخص و کدام نمره در آسیا اول شده اید، در چنین شرایطی یا AFC معنی شاخص و نمره را نمی داند یا فدراسیون فوتبال ما بر اثر روابطی که مرئی نیست حمایت می شود و یک جریانی در این مملکت به وجود می آورند که فکر می کنیم نالایق ها پاداش خودشان را از AFC  می گیرند در صورتی که عملکردشان معلوم است و مردم هم بعد از شکست مقابل ازبکستان در استادیوم آزادی نظرشان را گفتند. مردم آن روز اعلام کردند که رئیس فدراسیون فوتبال و کسانی که او را بر سر کار آورده اند را نمی خواهند که در ورزش باشند.

وی افزود: به هر حال شاخص ها در دنیا مشخص است و خوشحالم مملکتی که سال هاست رنگ حضور در جام جهانی را ندیده و در همه رده ها در فوتبال ناکام بوده، بهترین فدراسیون فوتبال آسیا شده است، من از این اتفاق خوشحالم اما واقعیت چیز دیگری است و مردم هم واقعیت ها را به خوبی می بینند و می دانند.

وی در ادامه گفت: بحث حضور علی دایی در انتخابات ریاست AFC مطرح شده است، اما ما نباید مهره های اساسی فوتبال مملکت مان مثل علی دایی را بدون لابی های مخصوص به چنین انتخاباتی بفرستیم چون دایی در این میدان رقبایی مثل خانواده های سلطنتی و ریاست جمهوری بعضی از کشورها و یک کمپانی چند ملیتی دارد که خیلی خوب پول خرج می کنند و رأی می خرند اگر می خواهیم علی دایی را در این انتخابات معرفی کنیم، اول باید زیر ساخت ها را مهیا کنیم، من با اصل موضوع یعنی شرکت دایی در انتخابات ریاست AFC موافق هستم در صورتی که لابی ها انجام شده و زیر ساخت ها فراهم شود، در این راه دایی یا نمایندگانش باید با آدم های صاحب رأی بیش از 40 کشور آسیا صحبت کنند، فرناندز از کشور سیلان در این انتخابات آدم بسیار تعیین کننده ای است و باید با او مذاکره شود اما آیا تاکنون با او صحبت کرده ایم؟ 

مصطفوی در پایان گفت: اگر می خواهیم کسی را برای ریاست AFC معرفی کنیم باید از چهار سال قبل فعالیت می کردیم رئیس فدراسیون امارات، بحرین و کویت سه سال است که برای رسیدن به ریاست AFC زحمت می کشند و چطور می خواهیم دایی را به راحتی در جریانی وارد کنیم که جز خراب کردن نام او چیزی حاصل نمی شود.

علی دایی اگر تصمیم به چنین کاری دارد باید از امروز برای سال 2016 کارش را شروع کند و فدراسیون فوتبال ایران هم باید از او در جایگاه های مدیریتی مثل نایب رئیس و حتی ریاست فدراسیون فوتبال استفاده کنند و علی دایی را به عنوان یک مدیر در سطح اول فوتبال کشورمان مطرح کنند تا برای ریاست AFC آماده شود./آق

 

برچسب ها: علاوه ، ناکامی ، فنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار