مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران گفت : براساس پنجمین برنامه توسعه کشور، دستیابی به تولید روزانه پنج میلیون بشکه تا سال 1394 هدف گذاری شده که یک میلیون بشکه بیش از میزان فعلی است .

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، هرمز قلاوند با بيان اين مطلب گفت: برنامه مهم شرکت ملی نفت ایران در چارچوب برنامه پنجم توسعه کشور (94- 1390) افزایش ظرفیت تولید از چهار میلیون بشکه در روز کنونی به پنج میلیون بشکه در روز است .
 
وی افزود : مطالعات و بررسی های صورت گرفته در 40 سال قبل حاکی است که در منطقه زاگرس ایران 90 میلیارد بشکه نفت وجود دارد که از این میزان 26 میلیارد بشکه در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی برداشت شد .
 
قلاوند اضافه کرد : طی سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز تاکنون 34 میلیارد بشکه نفت برداشت شده و مجموع برداشت دو دوره مذکور به رقم 60 میلیارد بشکه رسیده و ارزیابی ها حاکی از آن است که برای 30 تا 35 سال آینده برطبق ذخایر 40 سال قبل نفت خواهیم داشت .
 
وی تصریح کرد : پس از پیروزی انقلاب اسلامی حجم فعالیت اکتشافی در حوزه نفت و گاز گسترش یافت و چنانچه در این بخش فعالیت نشود ،با افت تولید مواجه خواهیم شد .
 
مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: روند افت تولید صرفا به نفت ایران مربوط نمی شود ، بلکه تولید نفت آمریکا اکنون با کاهش سه میلیون بشکه در روز نسبت به دوره رونق فعالیت مواجه است و از 10 به هفت میلیون بشکه در روز رسیده است .
 
قلاوند با تاکید بر ضرورت فعالیت حفاری اظهار داشت : امروز باید برای شرکتهای بهره بردار با توسعه فعالیت های حفاری باید خوراک فراهم کنیم تا با افت تولید مواجه نشویم .
 
وی افزود : هنوز امکان شناسایی منابع جدید و ورود به میادین عمیق وجود دارد و در عین حال ریسک پروژه های اکتشافی را نیز باید پذیرفت .
 
مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران گفت : اولویت این شرکت گسترش فعالیت در میادین مرزی کشور و حوزه های مشترک است با تقدم نفت و پس از ان گاز در دستور کار قرار دارد .
 
وی افزود: آمریکا برنامه دستیابی به تولید 27 میلیون بشکه نفت در روز را برای سال 2020 میلادی هدف گذاری کرده و ایران نیز باید با جدیت برنامه رشد تولید را دنبال کند./عب
برچسب ها: تولید ، نفت ، بشکه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار