یافته های جدید دانشمندان نشان دهنده شباهت بین خرچنگ و درخت است.

به گزارش خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران؛ سن یک لابستر با شمردن حلقه های موجود در بدن این حیوان، درست مانند شمردن حلقه های تنه درخت، محاسبه می شود.

برای اولین بار دانشمندان دریافتند که می توانند با شمردن حلقه های روی بدن یک خرچنگ دریای سن آن را به دست آورند.

هنوز هیچ کس به درستی نمی داند که لابسترها چقدر عمر می کنند و برخی حتی معتقدند که این موجودات تا 100 سال زندگی می کنند.

تاکنون دانشمندان سن تقریبی لابسترها را از روی اندازه و متغیرهای دیگر تخمین می زدند؛ اما اکنون می توان سن لابستر و دیگر سخت پوستان از جمله میگو خرچنگ ها را از روی حلقه های پنهان دور لکه های داخلی بدن آنها مشخص نمود. با گذشت هر سال از عمر این موجودات، یک حلقه به حلقه های روی بدن آنها اضافه می شود.

تاکنون دانشمندان می توانستند سن یک ماهی را از روی حلقه های قسمت استخوانی گوش داخلی، سن یک کوسه را از روی حلقه های درون مهره ها و سن صدف ها را از حلقه های روی پوسته آن تشخیص دهند؛ اما مشکل موجود در تشخیص سن سخت  پوستان، فقدان ساختار رشد دائمی در آنهاست، چرا که هنگامی که این موجودات پوست اندازی می کنند، تمامی قسمت های بدن که می تواند رشد سالانه را ثبت کند از بین می رود.

دانشمندان طی تحقیقات خود دریافتند که حلقه های رشد در واقع می تواند در ساقه های چشمی که به انتهای بدن این موجودات متصل است، وجود داشته باشد. در لابسترها و خرچنگ ها، این حلقه ها می تواند در بخش آسیاب معده که در واقع بخشی از معده با سه زائده دندان مانند که شبیه ساختارهای مورد استفاده برای خرد کردن یا آسیاب کردن غذا است نیز واقع شود.

لابسترها با افزایش سن، قابلیت تولید مثل و کاربرد ارگان های بدن را از دست نداده و نشانه های ظاهری پیری را نیز بروز نمی دهند اما کسی به درستی نمی داند آنها چند سال عمر می کنند./ح
برچسب ها: خرچنگ ، درخت ، سن ، حلقه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار