عضو هيات علمي دانشگاه شهيد چمران اهواز با تاكيد بر به‌كارگيري سيستم‌هاي جديد آبياري، گفت: بايد به‌دنبال كشت‌هايي باشيم كه مصرف آب را به حداقل مي‌رساند و براي كشت‌هاي صنعتي و درآزمدزايي همچون چغندر و ذرت كه توليد بيشتر و بهتري دارند، سرمايه‌گذاري‌ كنيم.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، محمود شفاعي اظهاركرد: همكاري بيشتر مسئولان با دانشگاه موجب مي‌شود طرح‌هاي جديدي كه در دنيا به‌كار برده مي‌شود در كشور نيز استفاده شود، تا هم از هدر رفت منابع خدادادي جلوگيري شود و هم زمين‌هاي موجود به باتلاق تبديل نشوند.

وي افزود: بخش عمده‌اي از منابع آبي استان خوزستان صرف كشاورزي مي‌شود اما به دليل پايين بودن راندمان در شبكه‌هاي آبياري زهكشي درصد عمده‌اي از آب با كيفيت رودخانه به صورت آب با كيفيت پايين به آب رودخانه بازمي‌گردد؛ در نتيجه بخشي از اراضي خوزستان به باتلاق تبديل مي‌شوند.

اين استاد دانشگاه ادامه‌داد: امسال‌ با توجه به بارندگي‌هاي اخير در خوزستان اميدواريم منابع ‌آب ورودي بيشتر شود، هر چند منابع آب ورودي هنوز وضعيت مناسبي ندارد و به حد نرمال نرسيده است.

شفاعي با ضروري دانستن هزينه‌هاي هنگفت انجام شده براي ساخت سدها، خاطرنشان‌كرد: با اين كار ما اكنون مي‌توانيم منابع آب خود را ذخيره كنيم و از سوي ديگر اين امر در كنترل سيل خوزستان بسيار موثر بوده است. البته در مقابل هزينه‌هاي انجام شده براي ساخت سدها بايد سعي شود راندمان آبياري را بالا ببريم زيرا در اين صورت ما با مازاد آب رو به رو مي‌شويم كه كشت بيشتر و توليد بيشتر را نتيجه خواهد داد.

وي عنوان‌كرد: همكاري مردم در زمينه‌ مصرف آب، بالا رفته به‌طوري كه فرهنگ مصرف درست آب در بين مردم خوزستان ايجاد شده است، به خصوص در سال‌هاي اخير كه با خشكسالي روبه‌رو بوديم، مردم با محدوديت آب مواجه بوده‌اند و در نتيجه همكاري لازم را در اين زمينه داشته‌اند./ع
برچسب ها: لزوم ، سیستم ، آبیاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.