رژيم صهيونيستي و آمريکا بيش از پيش در سازمان ملل متحد منزوي شده اند.

 به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازشبکه تلويزيوني يورونيوز، تشکيلات خودگردان فلسطين با اکثريت گسترده  آرا اعضا سازمان  ملل متحد جايگاه دولت ناظرغير اين سازمان را به دست آورد. 
صد و سي و هشت از جمله چهارده عضو از اتحاديه اروپا به خواسته محمود عباس راي مثبت دادند.
چهل و يک عضو به اين درخواست  راي ممتنع و نه عضو به آن ر راي منفي دادند.اسرائيل فقط از حمايت آمريکا، کانادا، جمهوري چک، آلمان و جزاير مارشال برخوردار شد. 
مجمع عمومي سازمان ملل متحد اين بار اسرائيل و آمريکا  را به طرز بي سابقه اي تنها گذاشت و در سالروز تقسيم سرزمين فلسطين گام مهمي در مسير  تحقق آرمان فلسطينيان  برداشت. به رغم فشارهاي اسرائيل بر اروپا، تل آويو در نهايت نتوانست به نتيجه مطلوب  دست يابد و کشورهاي اروپايي به حمايت از فلسطينيان پرداختند يا راي ممتنع دادند. اما براي بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل ظاهرا اوضاع  تغيير نکرده است.
نتانياهو گفت : تصميم سازمان ملل متحد چيزي را تغيير نخواهد داد و منجر به تشکل کشور فلسطين نمي شود و آن را به آينده موکول مي کند. 
در عمل سياست شهرک سازي اسرائيل در کرانه باختري رود اردن و بيت المقدس شرقي، که بر اساس قطعنامه سال دوهزار و دوازده سازمان ملل متحد غيرقانوني اعلام شده است، ادامه يافته است و ظاهرا قطعنامه در آينده نيز از اعتبار چنداني برخوردار نخواهد بود. 
پرسش اصلي اين است که اسرائيل چگونه به خود جرات مي دهد تا بيش از نيم ميليون نفر از خانه و کاشانه شان آواره کند. فلسطين با تبديل شدن به دولت ناظر غيرعضو سازمان ملل مي تواند با طرح دعاوي خود در دادگاه بين المللي کيفري،  موجبات نگراني اسرائيل را فراهم سازد. 
دور گلد مشاور سابق نتانياهو مي گويد:« فلسطينيان آشکارا براي برخي اقدامات آتي موقعيت خود را اتقاء داده اند. به عنوان مثال مي توانند دعاوي خود را در دادگاه بين المللي کيفري  در لاهه مطرح سازند و هر نوع اتهامي را عليه افسران اسرائيلي وارد سازند حتي اگر اين ادعاها بي اساس باشد. اما اگر چنين سياست خصمانه اي را عليه اسرائيل در پيش گيرند، اسرائيل اقدامات جدي را عليه دولت خودگردان فلسطين در پيش خواهد گرفت. »
اقدامات تلافي جويان پيش از اين نيز صورت گرفته است. از جمله مسدود کردن دويست ميليون دلار ماليات ماهانه که اسرائيل  مي بايست به حساب تشکيلات خودگردان فلسطين واريز مي کرد. کاهش صدور مجوز کار براي فلسطينيان نيز ديگر اقدام تلافي جويانه تلقي مي شود. 
فلسطينيان مي گويند از سال 1947 منتظر بودند تا دولتشان به رسميت شناخته شود. هراس اسرائيل در مخالفت با چنين خواسته اي چيست؟
ديويد والزر سفير اسرائيل در سازمان  ملل متحد در اين باره مي گويد: اسرائيل هراسي ندارد. اين اقدام براي اسرائيل  مشکلي ايجاد نخواهد کرد. وقتي آن را در نظر بگيريد مي بينيد که به فلسطينيان کمکي نمي کند تا روياي تشکيل کشور مستقل فلسطين تحقق يابد. 
در مقابل موجب گسترش خصومت ها مي شود و شرايط را  براي بازگشت دو طرف به ميز مذاکره و گفتگو براي تصميم گيري درباره چارچوبهاي لازم به منظور ايجاد کشور فلسطين دشوارتر مي کند.
وي ادامه داد: فلسطينيان از بحث اصلي يعني شهرک سازي اجتناب مي کنند و موضوع شهرک نشيني را  پيش مي کشند. 
ما اين اقدام فلسطين را نقض توافقهاي قبلي مي دانيم و فلسطينيان بايد منتظر عواقب آن باشند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار