ما بایستی مراقبت کنیم که مداخلات موثری در زمینه ایدز طراحی شود چرا که وقوع موج سوم بیماری تا 5 سال آینده محتمل است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل دکتر مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت امروز 11 آذر در مراسم روز جهانی ایدز افزود: سی سال است جهان با موضوع ایدز دست به گریبان شده که بیش از 65 میلیون نفر گرفتار این بیماری شده اند و از این تعداد سی میلیون نفر آنها فوت کرده اند و از بین رفتن سی میلیون نفر در اثر یک بیماری در عرض سی سال بسیار نگران کننده است.

وی گفت: اولین مورد ابتلا به ایدز در کشور در سال 65 به علت تزریق خون آلوده گزارش شد، بعد از آن در سال 74 و 75 گسترش ایدز را در زندان های کشور داشتیم و تا سال 83 این روند روبه رشد بود ولی بعد از سال 87 روند ابتلا به ایدز در زندانها با کاهش مواجه شد.

وی ادامه داد: میزان مبتلایان به ایدز در سال های گذشته از چهار و نیم درصد به هشت و نیم درصد در سال های اخیر رسیده است که ناشی از شناسایی زنان آسیب پذیر بوده اند. نگرانی ما شیوع ابتلا به ایدز از طریق جنسی است به طوریکه شیوع این راه انتقال ایدز از سال 65 که حدود 10 و نیم درصد بوده به بیست و یک درصد در سال 90 رسیده است که این امر یک اهتمام ویژه می طلب تا بتوانیم میزان ابتلا از این طریق را کاهش دهیم.

وزیر بهداشت عنوان کرد: علی رغم تمام برنامه های صورت گرفته برای کنترل ایدز و کاهش چشم گیر ابتلا به آن در سال های اخیر باید این موضوع را مد نظر قرار دهیم که با موج سوم ایدز در آینده مواجه هستیم.

امروز ابتلا به ایدز از طریق تزریق تا حد زیادی کنترل شده به طوری که این آمار در سال 88 در زندان ها از سه و نیم درصد به 1/4 درصد در امروز رسیده است ولی باید توجه داشته باشیم که مسئله اعتیاد به مواد محرک و متامفتامین را در جامعه با آن روبرو هستیم.مصرف کنندگان این نوع مواد رو به افزایش است و  زمانیکه این نوع مواد مصرف شود فرد از حالت روانی طبیعی خارج می شود و می تواند دست به رفتارهای پرخطری بزند که این امر می تواند منشا شعله ور شدن ایدز باشد، بنابراین لازم که تمام دست اندرکاران به مسئله بیشتر توجه کنند.

وی با بیان اینکه با تمهیداتی که در سازمان انتقال ایدز از خون و فرآورده های آن به صفر رسیده است عنوان کرد: ما برنامه استراتژیک کشوری برای کنترل ایدز داریم اولین برنامه از سال 80 تا 85، دومین برنامه از سال 86 تا 88 و سومین برنامه از سال 89 تا 93است که برنامه سوم در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی که در اسفند ماه برگزار شده بود به تصویب رسید و دولت این دستور العمل را به تمام سازمان ابلاغ کرد.

دستجردی با تاکید بر اینکه این برنامه سوم ده استراتژیک و 161 هدفگذاری عملیاتی دارد و ما باید روی پیش گیری از انتقال ایدز به طریق جنسی و درمان بیماری های آمیزشی کار کنیم تصریح کرد: باید صدا و سیما در زمینه ی رفتارهای جنسی پر خطر و گروه های هدف به خصوص نسل جوان با بخش برنامه های مرتبط در این زمینه فرهنگ سازی کنند.

دستجردی ادامه داد: در سال 86 و 87 پنج مرکز ارائه خدمات در 4 استان بر اساس کاهش آسیب راه اندازی شد اکنون نیز بیست و پنج مرکز مشاوره زنان آسیب پذیر در سراسر کشور داریم که بایستی در این زمینه کار بیشتری صورت گیرد همچنین 103مرکز مشاوره ی بیماری های رفتاری در سراسر کشور، 143 مرکز مشاوره در زندان ها و 435 مرکز گذری در کشور داریم که توسط دانشگاه ها اداره می شوند.

وی اظهار داشت: 1373 مرکز آموزش نیز برای معتادان تزریق طراحی شده است. باید توجه داشت که برنامه درمان بیماران ایدز با داروهای ضد رترو ویروس رایگان است و سیزده داروی رترو ویروس برای درمان ایدز استفاده می شود که نتایج خوبی داشته اند بخصوص داروی ای مد که در کنترل و افزایش ایمنی بدن این بیماران نتایج خوبی را نشان داده است.

دستجردی با بیان اینکه در سال 90 پروتکول مبارزه با ایدز بازبینی شده است گفت: ما بایستی مراقبت کنیم که مداخلات موثری در زمینه ایدز طراحی شود چرا که موقع موج سوم بیماری تا 5 سال آینده مهتمل است اگر نتوانیم برنامه ریزی و اجرای مناسب این برنامه ها را داشته باشیم با مشکلات عدیده ای روبرو خواهیم بود./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار