پس از اعلام طرح پر سر و صداي ضرورت موافقت ولي زنان زير 40 سال مجرد براي گرفتن گذر نامه و خروج از کشور، چند روز قبل فراکسيون زنان مجلس اعلام کرد که مصوبه فوق تنها شامل دختراني مي‌شود که با هدف نامشخصي به خارج از کشور مسافرت مي‌کنند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، ماجراي خروج زنان مجرد زير 40 سال پيچيده‌تر مي‌شود. پس از اعلام طرح پر سر و صداي ضرورت موافقت ولي زنان زير 40 سال مجرد براي گرفتن گذر نامه و خروج از کشور، چند روز قبل فراکسيون زنان مجلس اعلام کرد که مصوبه فوق تنها شامل دختراني مي‌شود که با هدف نامشخصي به خارج از کشور مسافرت مي‌کنند.
 
از روز پنجشنبه ماجرا وارد فاز ديگري شد و معاون سرمايه‌هاي اجتماعي مرکز امور زنان و خانواده رياست جمهوري اعلام کرد برخلاف خبرهاي منتشر شده، دولت هيچ‌گونه محدوديت سني براي خروج زنان مطرح نکرده و اين ماده توسط خود مجلسي‌ها اضافه شده است.

روز گذشته هم نايب‌رئيس فراکسيون زنان مجلس شوراي اسلامي هدف‌هاي مشخص خروج زنان از کشور را تشريح کرده که طبق آن اگر دلايل زنان براي سفر خارجي غير از آن موارد اعلامي باشد احتمالاً جزو هدف‌هاي نامشخص طبقه بندي مي‌شود.

خبرهاي منتشر شده چند هفته اخير را انتها به ابتدا مرور مي‌کنيم، شايد از کلاف سردرگم ماجرا کمي کاسته شود.
 
* جمعه، 10 آذر، سفرهاي مجاز مشخص شد
 
طبق گفته شهلا ميرگلوبيات، نايب رئيس فراکسيون زنان مجلس شوراي اسلامي برخي از اين افراد {زنان مجرد زير 40 سال} در خارج از کشور مشکلاتي براي کشور و خود به وجود مي‌آورند که البته اين افراد تعداد کمي از دختران مجرد هستند.

براساس پيشنهاد فراکسيون زنان اين مصوبه بهتر است شامل دختراني که با اهداف مشخصي مانند شرکت در کنفرانس‌ها،‌ انجام فعاليت‌هاي بازرگاني و  تحصيل به خارج از کشور
مي‌روند،‌نشود.

طبق گفته نايب رئيس فراکسيون زنان به احتمال زياد مصوبه ضرورت موافقت ولي قهري يا حاکم شرع به منظور صدور گذرنامه براي دختران زير 40 سال که يک طرح است تا پايان امسال در صحن علني مجلس مطرح مي‌شود.

 بيات در پايان گفت: به هيات رئيسه مجلس پيشنهاد مي‌دهيم تا زماني که قرار است درباره ماده‌اي مربوط به زنان در يکي از کميسيون‌هاي مجلس صحبت شود نماينده‌اي از فراکسيون زنان در جلسه حضور داشته باشد تا از حق و حقوق زنان حمايت کند.
 
* پنجشنبه، 9 آذر،‌دولت طرح را نداده است
 
پروين هدايتي معاون سرمايه‌هاي اجتماعي مرکز امور زنان و خانواده رياست جمهوري در گفتگو با «اعتماد» درباره پيشنهاد محدوديت سني از سوي دولت گفت: «خبر محدوديت سني زنان مجرد براي صدور گذرنامه توسط اين معاونت و از طريق نمايندگان و کميسيون مجلس و معاون حقوقي رئيس جمهور پيگيري شد. پيشنهاد محدوديت سني زنان مجرد زير 40 سال از سوي دولت نبود. دولت در راستاي ماده 15 قانون گذرنامه که همان 18 سال بود اعلام کرده که گذرنامه براي گروه‌هاي مختلفي با شرايط خاص صادر مي‌شود از جمله آنان زنان متاهل و افراد زير 18 سال که تحت ولايت ولي خود هستند بوده و سخني از زنان مجرد در هر محدوده سني نشده است. محدوديت 40 سال از پيشنهادات اعضاي کميسيون امنيت ملي بوده که در کميسيون هم به تصويب رسيد. اين لايحه پس از گذر از کميسيون و بررسي‌هاي مختلف به صحن علني خواهد رفت و در آنجا روي لايحه نهايي تصميم‌گيري خواهد شد. دولت به استناد به ماده 15 لايحه پيشنهاد داده زناني که بالاي 18 سال هستند که همان سن قانوني است اگر براي الحاق به خانواده، ماموريت شغلي، سفرهاي زيارتي، درمان و تحصيل در دانشگاه‌هاي کشورهاي ديگر اقدام به گرفتن گذر نامه کنند، هيچ محدوديتي ندارد و مي‌توانند اقدامات لازم را انجام دهند. اينکه محدوديت 40 سال براي زنان مجرد ايجاد مي‌شود، توجيه سخنگوي کميسيون است که اعلام مي‌کند براي حفظ امنيت بانون و جلوگيري از قاچاق، محدويت صدور گذرنامه براي زنان مجرد تا 40 سال منوط به رضايت ولي قهري است.»

 هدايتي درباره تبصره اضافه شده در فراکسيون زنان روي اين لايحه افزود: « اينکه محدوديت‌هاي جديدي براي زناني با هدف نامشخص سفر تعيين شود هم از تبصره‌هاي اين فراکسيون مجلس است و ربطي به لايحه دولت ندارد. دولت هيچ محدوديت جديدي براي زنان که هدف سفرشان غير از موارد ذکر شده است تعيين نکرده است. آنچه دولت در مواد لايحه آورده پرداختن به مواردي چون افراد زير 18 سال و زنان شوهر دار است که نياز به رضايت دارد.»
 
* سه شنبه،‌ 7 آذر، سفرهاي نامشخص ممنوع
 
سخنگوي فراکسيون زنان مجلس شوراي اسلامي گفت:‌ اين فراکسيون به هيات رئيسه مجلس نسبت به اصلاح طرح ضرورت موافقت ولي قهري يا حاکم شرع به منظور صدور گذرنامه براي دختران زير 40 سال پيشنهاداتي داده و قرار است اين پيشنهادات يا در کميسيون امنيت ملي مجلس يا در صحن علني مطرح شود.

لاله افتخاري در اين باره گفت: براساس پيشنهاد فراکسيون زنان مجلس نبايد اين مصوبه تنها با توجه به سن دختران اعمال شود بلکه دختراني که با هدف نامشخصي قرار است به خارج از کشور سفر کنند، بايد مشمول اين مصوبه شوند.
 
* شنبه، 27 آبان، خروج ممنوع
 
در هفته آخر آبان خبري منتشر شد که طبق آن کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس به ماده‌اي راي داده که براساس آن صدور گذر نامه براي زنان مجرد زير 40 سال با موافقت ولي قهري وي و در غير اين صورت با حکم حاکم شرع امکان‌پذير است.

در ماده 15 اين لايحه تصويب شد گذرنامه براي افراد کمتر از 18 سال تمام و افراد «افراد تحت ولايت و قيوميت» با اجازه کتبي «ولي يا قيم» آنان صادر شود. در روزهاي اوليه انتشار اين خبر خيلي‌ها گمان کردند شايد مفهوم خبر، بد منتقل شده و براي پي‌بردن به اصل ماجرا بايد چند روزي صبر کرد.

چند روز بعد اما سيد حسين نقوي حسيني گفت: «لايحه گذرنامه براي بررسي به کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي ارجاع شده است که در ماده 15 اين لايحه سقف سني اعطاي گذرنامه به بانوان مجرد 40 سال تعيين شده و براين اساس بانوان مجردي که سن‌شان کمتر از 40 سال باشد مي‌توانند در صورت اجاره ولي قهري يا حکم حاکم شرع گذرنامه در اختيار داشته باشند. توجيه نمايندگان دولت در کميسيون براي تعيين سقف سني 40 سال براي صدور گذرنامه براي بانوان مجرد اين بود در حال حاضر مراجعات زيادي از سوي بانوان مجرد براي سفر به خارج از کشور به ويژه سفرهاي زيارتي مي‌شود که در جهت حفظ سلامت و رفت و آمد و ورود و خروج و به طور کلي حفظ سلامت خانم‌ها تعيين سقف سني 40 سال براي صدور گذرنامه بهتر است.»
 
سيد حسين نقوي حسيني در اين رابطه گفته بود: « نمايندگاني که از دولت در جلسه کميسيون حاضر شده بودند مطرح مي‌کردند که در حال حاضر نيز خانم‌هاي مجرد براي گرفتن گذرنامه بايد مجوز ولي را داشته باشند. لايحه گذرنامه، پيشنهادي است که از سوي دولت به مجلس ارائه شده و کارشناساني از دولت در جلسه کميسيون حضور داشتند و مطرح مي‌کردند که مشکلات اجرايي در نحوه ورود و خروج خانم‌ها به کشور وجود دارد و به همين دليل پيشنهاد سقف 40 سال براي صدور گذرنامه بانوان مجرد داده شده است. مجلس مجري نيست و اين لايحه را از لحاظ برطرف شدن مشکلات اجرايي دولت در کميسيون به تصويب رسانده است.»

نقوي حسيني در مورد احتمال تغيير مصوبه کميسيون در صحن علني مجلس هم تاکيد کرده بود که ممکن است اين لايحه در زمان مطرح شدن در صحن علني تغيير پيدا کند و دولت در صحن علني دلايل خود را در مورد تعيين سقف 40 سال براي صدور گذرنامه بانوان مجرد ارائه خواهد کرد و براساس توضيحات دولت، نمايندگان نظرات خود را اعلام مي‌کنند.
 
*‌قانون فعلي چه مي‌گويد؟
 
در قانون فعلي گذرنامه، همه افراد زير 18 سال براي دريافت گذرنامه به اجازه رسمي ولي يا قيم خود نياز دارند اما درباره افراد بالاي 18 سال تفاوتي بين زنان و مردان نيست. طبق قانون فعلي نيز زنان متاهل براي دريافت گذرنامه به اجازه رسمي همسر خود يا حاکم شهر نياز دارند.

 لايحه گذرنامه جديد در فروردين ماه 91 به مجلس ارائه شد و مدتي است بررسي آن آغاز شده است.

منبع: هفت صبح

برچسب ها: زنان ، گذرنامه ، دختران ، مجرد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.