رييس سازمان غذا و دارو گفت: متأسفانه گاهي شاهد اتفاقاتي هستيم كه به تحريم‌هاي دارويي دامن مي‌زند.

 به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا؛ دكتر احمد شيباني در اولين همايش خدمات دارويي كه در آبادان برگزار شد، اظهار كرد:‌ در شرايط بسيار حساسي قرار داريم، در دوران جنگ يك عزم و همدلي و همراهي در بين مردم بود كه ما را نجات داد و در حال حاضر نيز اين عزم وجود دارد.

وي افزود: بايد بيشتر از گذشته كنار هم باشيم و خودمان هم به تحريم‌ها دامن نزييم. رسانه‌ها به تازگي يك سري مسايل را مطرح كردند و سعي كردند مشكلات موجود را گردن يكديگر بيندازند. اينها هيچ يك مشكل را حل نمي‌كنند و بزرگ كردن مشكلات دردي از جامعه دوا نخواهد كرد.

دكتر شيباني ادامه داد: توليدكنندگان دارو، توزيع‌كنندگان و داروخانه‌ها در صف اول خدمات دارويي هستند و بايد بدانند كه اخلاق راس كارها است و توجه ويژه‌اي به اخلاق داشته باشند. اين مراكز بايد سود داشته باشند ولي در كنار آن اخلاق نيز بايد رعايت شود.

وي تصريح كرد: قرار نيست تحريم‌ها ادامه داشته باشد و بايد آنها را بشكنيم و به دشمن نشان دهيم تحريم‌ها بي‌اثر هستند. بايد اطلاع‌رساني شود و در نظر داشته باشيم كه پزشكان تجويز كننده اصلي داروها هستند هر دارويي را تجويز نكنند.

وي ادامه داد:  در حال حاضر 6200 قلم دارو در بازار وجود دارد. 718 قلم داروي گياهي نيز پروانه دارند و در سطح بازار عرضه مي‌شوند كه اميد است بعدها جايگزين برخي داروهاي شيميايي شوند. همچنين 42 هزار ميليارد ريال دارو در سطح بازار عرضه شده است كه سه تا چهار درصد آن وارداتي و بقيه توليد داخل است.

وي افزود: 39 شركت توزيع‌كننده دارو داريم، همچنين در كل كشور 9 هزار و 224 داروخانه و 962 داروخانه بيمارستاني وجود دارد كه در زمينه توزيع فعاليت مي‌كنند.

معاون غذا و دارو وزارت بهداشت عنوان كرد:در حال حاضر برنامه‌هايي داريم  كه داروهاي مشابه داخلي و ساخت خارج را با ارز آزاد وارد مي‌كنيم و ارز مرجع به آنها تعلق نمي‌گيرد.

وي گفت: در حوزه دارو دو مشكل وجود دارد يكي از آنها نقدينگي است كه به سازمان‌هاي بيمه‌گر وصل مي‌شود و مشكل ديگر مشكلات ارزي است كه به تسهيلات بانكي و سود آنها مربوط مي‌شود./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار