اردوغان در مصاحبه اخير مطبوعاتي در مورد مسائل مختلفي از جمله مسئله فعاليت گروه پ ك ك به پرسش هاي خبرنگاران پاسخ داده است.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه صباح، وي در مورد پ ك ك اظهار داشته كه در صورتيكه پ ك ك فشار نظامي خود را وارد نكند حزب كردي "دموكراسي و صلح" در انتخابات تركيه راي نخواهد آورد زيرا آنان فاقد پايگاهي مستحكم هستند و تنها به واسطه تهديد پ ك ك است كه فعاليت مي كنند.
 اردوغان بيان داشت كه آنان با تهديد روستائيان راي مي آورند و اگر روستايي ها از راي دادن امتناع ورزند از سوي جريانات سياسي كرد تركيه كشته مي شوند.
وي خاطر نشان ساخت كه اسپانيا نمونه اي خوب براي تركيه است. دولت اسپانيا كساني كه دست به فعاليت تروريستي زده بودند را از فرآيند سياسي آن كشور اخراج نمود.  
اردوغان در اين مصاحبه در مورد احتمال تغيير نظام رياستي كنوني در تركيه و وضعيت سوريه نيز صحبت كرده است. وي در پاسخ به پرسش خبرنگاري در مورد احتمال ترك عمليات مسلحانه پ ك ك و عكس العمل تركيه گفت: "ما آنچه را كه در موردش فكر مي كنيم را گفته ايم. چيز پنهاني وجود ندارد. آنان بايد كاملا سلاح هاي خود را زمين گذارند. آن زمان وضعيت فرق مي كند اما در صورتي كه كماكان به حملات تروريستي خود ادامه دهند حملات ما نيز ادامه مي يابد."  
خبرنگار در ادامه از وي اين پرسش را طرح نمود كه در گذشته مذاكرات ميان دولت تركيه و پ ك ك با حضور كشور ميانجي سومي انجام شده است. آيا براي پايان يافتن اعتصاب غذاي زندانيان كرد بايستي روند جديدي آغاز شود؟ ازدوغان در پاسخ گفت:"بگذاريد صريح بگويم من از آن دست آدم هايي نيستم كه روز حرفي را بزنم و شب آن را تغيير دهم. ما ذره اي از قصد خود براي برقراري اتحاد ملي و پرژه برادري عقب نشيني نكرده ايم. اما در مورد عبدالله اوجالان رهبر پ ك ك وضعيت فرق مي كند. سازمان اطلاعاتي ما در تلاش اند تا از وقايع تروريستي جلوگيري نمايند. من هرگز با يك تروريست پاي ميز مذاكره نمي نشينم.  
وي در ادامه به الگوي اسپانيا در مبارزه با گروه شبه نظامي باسك اشاره كرد و گفت:"من با نخست وزير اسپانيا صحبت كردم وي در مورد مسئله باسك به من مسائلي را گفت. او گفت دولت اسپانيا پيش شرط مذاكره با باسك را زمين گذاشتن سلاح از سوي آنان دانست اما آنان در مسيري سودمند گام بر نمي داشتند بنابراين دولت اسپانيا اين گروه شبه نظامي را از روند سياسي خارج نمود." با اين حال امروز با پذيرش اين پيش شرط از حمايت هاي خارجي برخوردار شده اند. با اين حال اردوغان اشاره كرد كه پ ك ك به دلايل گسترده اي با باسك قابل مقايسه نيست.
وي در مورد موضع گيري روسيه در قبال سوريه نيز اشاره كرد كه در ديدار روز دوشنبه خود با پوتين در اين مورد مذاكره خواهد نمود. او اشاره كرد كه تغيير موضع روسيه در قبال سوريه مي تواند به ارزيابي مجدد ايران در مورد اين مسئله نيز منجر شود. او موضع گيري روسيه، چين و ايران در قبال سوريه را تعيين كننده خواند.  
وي در پاسخ به پرسش خبرنگاران در مورد احتمال وجود عناصر افراطي القاعده در ميان معارضين سوري گفت:"اين سخني مضحك است. ائتلاف جديد مخالفين سوريه تشكيل شده است و شماري از كشورهاي غربي نيز از آن حمايت كرده اند.گ وي وجود عناصر القاعده در ميان اين مخالفين را انكار كرد.  
وي در مورد پذيرش فلسطين بعنوان عضو غير ناظر در مجمع عمومي سازمان ملل نيز از اين اقدام حمايت نمود و از حمايت اكثر كشورهاي اروپايي و راي مثبت آنان تمجيد بعمل آورد.  
وي در مورد نظام رياستي آمريكا انتقاداتي را مطرح كرد و اظهار داشت كه رئيس جمهور آن كشور حتي نمي تواند در مورد خريد يك بالگرد تصميم بگيرد چه رسد به تعيين سفير. او گفت تركيه نيازمند ايجاد يك نظام رياستي مدل تركي است. وي وجود يك نظام مقننه را داراي ارجحيت دانست.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار