یک سخنگوی ناتو می‌گوید این ائتلاف غربی در چند هفته موشک‌های پیشرفته پاتریوت را در امتداد مرز ترکیه با سوریه مستقر خواهد کرد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پرس تي و ي ، ترکيه ۲۱ نوامبر از شرکاي خود در ناتو خواست به منظور حفاظت از مرز اين کشور با سوريه موشک‌هاي پاتريوت زمين به هوا را در اين منطقه مستقر کنند. آندرس فوگ راسموسن، دبيرکل ناتو اعلام کرد ناتو بي‌درنگ به درخواست ترکيه رسيدگي مي‌کند.
اوآنا لونگسکو، سخنگوی ناتو روز جمعه  تصریح کرد: پیش‌بینی می‌کنم در صورت اتخاذ این تصمیم چند هفته طول می‌کشد تا این موشک‌ها مستقر شوند و نه چند ماه.
یک تیم مشترک ترکیه و ناتو در حال ارزیابی بهترین مکان‌ها برای استقرار این موشک‌های زمين به هوا هستند که آنکارا می‌گوید برای مقابله با آن‌چه که تحت عنوان تهدیدهای بالقوه نظامی از سوی سوریه می‌خواند به آن‌ها نیاز دارد.
دمشق ۲۳ نوامبر طرح آنکارا در زمینه استقرار موشک‌هاي پاتريوت در امتداد مرز خود با سوريه را محکوم کرد و آن را اقدام تحريک‌آميز دیگري از سوی دولت رجب طيب اردوغان، نخست وزیر ترکیه خواند.
یک مقام سوری در سخناني که از تلويزيون دولتي این کشور پخش مي‌شد افزود: سوريه، رجب طيب اردوغان را در زمينه نظامي‌سازي اوضاع در مرز بين سوريه و ترکيه و افزايش تنش‌ها مسئول مي‌داند.
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه ۲۳ نوامبر گفت این اقدام ترکیه ممکن است به یک آتش‌سوزی منطقه‌ای دامن بزند. 
لاوروف افزود طرح ترکیه برای استقرار موشک‌های پاتریوت ممکن است آنکارا را به استفاده از این سلاح‌ها اغوا کند و به منزله جرقه «یک درگیری مسلحانه بسیار جدی» باشد که ناتو را هم دربرمی‌گیرد.
وی تاکید کرد:من درک می‌کنم که هیچ‌کس قصد ندارد ناتو را غرق در بحران سوریه ببیند. هر چه سلاح‌های بیش‌تری روی هم انباشته شود خطر استفاده از آن‌ها نیز بیش‌تر خواهد بود.

کشور سوريه از مارس ۲۰۱۱ ميلادي صحنه خشونت و ناآرامي است و شمار زيادي از مردم از جمله تعداد زيادي از نيروهاي امنيتي در اين ناآرامي‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

دولت سوريه مي‌گويد که اين آشوب‌ها از خارج از کشور هدايت مي‌شود. ضمن اين که گزارش‌هايي وجود دارد که نشان مي‌دهد در ميان شورشيان تعداد بسيار زيادي از اتباع خارجي وجود دارند.
برچسب ها: بین الملل ، ناتو ، ترکیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار