خبرگزاری رویترز در گزارشی از پراگ به قلم مایکل وینفری و رابرت مولر این سئوال را مطرح کرد که چرا جمهوری چک تنها کشور عضو اتحادیه اروپا بود که به طرح ارتقاء جایگاه فلسطین در سازمان ملل متحد رای منفی داد؟

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ، در این گزارش آمده است، زمانی که جمهور ی چک به تنها کشور اروپایی تبدیل شد که به تلاش فلسطینی ها برای به رسمیت شناخته شدن کشورشان در سازمان ملل متحد رای منفی داد، کسی تعجب نکرد زیرا جمهوری چک، اسرائیل را بهترین دوست خود می داند. این کشور واقع در مرکز اروپا با 10.5 میلیون جمعیت بارها از اسرائیل و متحد اصلی آن آمریکا حمایت کرده است. چک در کنار اسرائیل و آمریکا و شش کشور دیگر به طرح ارتقاء جایگاه فلسطین در سازمان ملل رای منفی داد در حالی که 14 کشور اروپایی در بین 138 کشوری بودند که از این طرح حمایت کردند. دوازده کشور باقی مانده اروپایی رای ممتنع دادند.
یکی از علل اصلی رای منفی چک به این طرح، وجود دولتی راستگرا در این کشور است که در بسیاری از مسائل سیاسی و امنیتی و اقتصادی از بقیه کشورهای اروپایی فاصله گرفته و خود را به جای کشورهای قدرتمند اروپایی به واشنگتن نزدیک کرده است. تاریخ نیز در این میان جایگاه خود را دارد چرا که اسرائیل در جنگ سال 1948 با کشورهای عربی از حمایت کشور چکسلواکی برخوردار شد. چکسلواکی در آن زمان ممنوعیت ارسال سلاح برای طرفهای درگیر را که در سازمان ملل تصویب شده بود نقض کرد و تسلیحاتی شامل هشتاد هواپیما به اسرائیل فرستاد و خلبانان اسرائیلی را آموزش داد. عزر وایتسمن از جمله این خلبانان بود که بعدا رئیس اسرائیل شد.
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در دیدار ماه مه خود از پراگ جمهوری چک را بهترین دوست اسرائیل در اروپا معرفی کرد. در آن زمان پیتر نیکاس نخست وزیر وقت چک، وضع اسرائیل را با وضع چکسلواکی سابق مقایسه کرد که بخش هایی از خاک خود را به نفع آلمان و لهستان و مجارستان از دست داد. وی اسرائیل را کشوری کوچک توصیف کرد که دشمنان آن را احاطه کرده اند.
کارشناسان همچنین می گویند موضع جمهوری چک در حمایت از اسرائیل احتمالا تلاشی از طرف این کشور برای رها شدن از میراث نظام کمونیستی است که روابط دیپلماتیک با اسرائیل را پس از جنگ سال 1967 قطع کرد. کمونیست ها سپس از سازمان آزادیبخش فلسطین در جنگ با اسرائیل حمایت و جنگجویان این سازمان را آموزش دادند و بالاترین نشان چک را به یاسر عرفات اهدا کردند. با فروپاشی دیوار آهنین در سال 1990 این سیاست متوقف شد و پراگ روابط دیپلماتیک با اسرائیل را از سر گرفت و واتسلاو هاول رئیس جمهور چکسلواکی از اسرائیل دیدن کرد.
در جنگ اخیر بین اسرائیل و گروه های فلسطینی در غزه، وزارت امور خارجه چک مانند بقیه کشورهای اروپایی خواستار پایان خشونت شد ولی تاکید کرد کاملا حق اسرائیل را برای دفاع از خود در برابر موشک هایی که سازمان های نظامی از غزه شلیک می کنند به رسمیت می شناسد. این عبارات در موضع فرانسه و انگلیس دیده نمی شود ولی شبیه به اظهارات مسئولان آمریکایی است.
وزارت امور خارجه چک روز پنج شنبه اعلام کرد این کشور علیه ارتقاء جایگاه فلسطین رای داده است زیرا نگران است با تصویب این طرح، مذاکرات صلح بیش از این به تاخیر افتد و معتقد است تشکیل دو کشور فقط از طریق مذاکرات مستقیم امکان پذیر است. این موضع جمهوری چک نیز به موضع آمریکا شبیه است.
در این میان حزب سوسیال دموکرات که حزب مخالف دولت راستگرا در چک به شمار می رود تمایل بیشتری به موضع اروپایی ها دارد. مخالفان در جمهوری چک اعلام کردند رای این کشور در سازمان ملل متحد به طرح ارتقاء جایگاه فلسطین می تواند موجب انزوای چک شود.
برچسب ها: بین الملل ، چک ، فلسطین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار