موفقیت تاریخی فلسطینیان در سازمان ملل روز جمعه واکنشهای خشمگینانه ای را در سرزمینهای اشغالی در پی داشت به طوریکه مقامات صهیونیست مدعی شدند این اقدام امیدهای صلح را از بین می برد و مخالفان نیز بی تحرکی حاکمان را عامل این شکست دانستند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه ؛ برخی کارشناسان نیز پیش بینی کردند تایید فلسطین به عنوان کشور ناظر غیر عضو در سازمان ملل می تواند باعث زنده شدن مذاکرات صلح شود و آثار مثبتی برای اسرائیل در بر داشته باشد. این موفقیت به منزله یک کودتای دیپلماتیک به نفع فلسطینیان و سیلی سختی به صورت اسرائیل بود. ران پروسور نماینده اسرائیل در سازمان ملل گفت این اقدام موانع و پیش شرطهای بیشتری در مسیر صلح و مذاکرات میبوط به آن ایجاد می کند.

آویگدور لیبرمن وزیر امور خارجه جنگ طلب اسرائیل نیز با رادیو دولتی این رژیم گفت اقدام فلسطینیان در سازمان ملل ثابت کرد محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان کاملا به دستیابی به صلح بی علاقه است. رای مجمع عمومی سازمان ملل واکنش روزنامه های اسرائیلی را نیز به همراه داشت و با توجه به نزدیک شدند انتخابات عمومی اسرائیل در ماه ژانویه، روزنامه ها واکنشهای خود را بر اساس تمایلات سیاسی و حزبی تنظیم کردند.روزنامه هایوم که آشکارا از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل حمایت می کند نوشت: سازمان ملل به ترور جایزه داد.

نتانیاهو نیز در این خصوص گفت رای سازمان ملل تصمیم بی معنایی است که عملا هیچ تغییری در شرایط فعلی ایجاد نخواهد کرد. وی تاکید کرد صلح تنها از طریق مذاکرات مستقیم و نه تصمیمات یکجانبه سازمانن ملل قابل دسترس خواهد بود.نتانیاهو همچنین هشدار داد فلسطینی ها با مراجعه به سازمان ملل توافقنامه های پیشین از جمله پیمان اسلو سال 1993 را نقض کرده اند و اسرائیل نیز به صورت متناسب در این خصوص اقدام خواهد کرد.

سیلوان شالوم معاون نخست وزیر اسرائیل نیز به رادیو اسرائیل گفت: نقض این توافقات به این معناست که اسرائیل نیز می تواند اقدامات یکجانبه ای از جمله اعمال حاکمیت سرزمینی را انجام دهد. منظور وی الحاق کرانه غربی به سایر سرزمینهای اشغالی بود.شالوم همچنین در مورد اقدام برای متصل کردن بیت المقدس به شهرکهای پراکنده معاله آدومیم سخن گفت. این طرح اغلب از سوی تندروهای حزب لیکود مطرح می شود و در صورت اجرا عملا کرانه غربی را به دو نیمه که با هم ارتباط ندارند تقسیم می کند.

زیپی لیونی وزیر سابق امور خارجه اسرائیل نیز اقدام فسطینی ها در سازمان ملل را به یک حمله تروریستی استراتژیک تشبیه کرد که مقصر آن نتانیاهوست. وی گفت: دولت می توانست با شرکت در مذاکرات صلح از این اقدام جلوگیری کند. اسرائیل امروز بازنده شد.وی افزود: به جای آنکه ما جهان را برای حمایت از خود بسیج کنیم، می بینیم که همه دنیا پشت سر فلسطینی ها قرار گرفته است. این نتیجه سیاست اشتباه، چهار سال بن بست سیاسی و سخنرانی ها و اتهامات دولت نتانیاهو است.

بسیاری از تحلیلگران اسرائیلی ادعا کرده اند رای سازمان ملل تاثیر عملی ناچیزی خواهد داشت.نوا کلیگر در روزنامه یدیعوت آهورونوت نوشت: مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه مضحکی را تصویب کرد و عنوان کشور ناظر را به کشوری اعطا کرد که اصلا وجود ندارد و اگر با اسرائیل به توافق نرسد هرگز به وجود نخواهد آمد.اما یکی دیگر از تحلیلگران در همین روزنامه اظهار نظر متفاوتی داشت. سیور پلاکر نوشت: قطعنامه ای که سازمان ملل تصویب کرد ضد اسرائیلی نیست. تنها کسانی که آن را ضد اسرائیلی می دانند افرادی هستند که با طرح دو کشوری مخالف هستند.وی افزود این قطعنامه می تواند سکویی برای رسیدن به صلح باشد و مذاکرات تازه ای را بین دو کشور و نه بین یک اشغالگر و یک ملت اشغال شده برقرار کند.
برچسب ها: صهیونیست ، فلسطین ، واکنش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار