خبرگزاري رويترز در گزارشي با اشاره به اينکه ميزان ذخيره اورانيوم 20 درصد غني شده ايران افزايش داشته، در عين حال آن را خطرناک و نگران کننده ندانست و تأکید کرد که ايران قصد توليد سلاح اتمي از اين ذخاير را ندارد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران، خبرگزاري رويترز طي گزارشي به قلم "فردريک دال" روزنامه نگار و تاريخ نگار نروژي، به موشکافي در گزارش ماه جاري آژانس بين المللي انرژي اتمي در خصوص افزايش ميزان ذخيره اورانيوم 20 درصد غني شده ايران پرداخته و با استناد به اظهارات کارشناسان و تحليلگران و برخي ديپلمات ها، نتيجه گيري کرده که افزايش اين ماده مهم نگران کننده نيست، بلکه دلايل ديگري از جمله دلايل فني، عامل افزايش آن بوده است.

دال مدعی است؛ گزارش آژانس بين المللي انرژي اتمي که در ماه جاري ميلادي منتشر شد، نشان مي دهد که ايران در اواخر ماه سپتامبر (اوايل مهر) ناگهان کار تبديل گاز اورانيوم غني شده تا 20 درصد به پودر اکسيد جهت توليد سوخت براي رآکتور تحقيقاتي تهران را متوقف کرده است.

از آنجايي که در همان زمان کار غني سازي اورانيوم بدون وقفه ادامه پيدا کرده، توقف تبديل گاز اورانيوم به پودر اکسيد به اين معني است که ذخيره اورانيوم 20 درصد غني شده ايران در ماه نوامبر در مقايسه با گزارش فصلي پيشين آژانس در ماه آگوست 50 درصد افزايش داشته و به 135 کيلوگرم رسيده است.

تحليلگر رويترز با بيان اين مقدمه به اين مسئله اشاره مي کند که با وجود آنکه افزايش ذخيره اورانيوم غني شده ايران نگران کننده به نظر مي رسد، اما کارشناسان و ديپلمات ها مي گويند؛ اين افزايش تلاش براي ذخيره سريع اين مواد جهت توليد تسليحات هسته اي نیست.

اين گزارش مدعی است؛ غرب به دقت اين مسئله را زيرنظر دارد که ايران در صورت تصميم گيري براي توليد بمب اتم، ظرف چه مدتي و با چه سرعتي مي تواند اين کار را انجام دهد.

تهران امسال بخش عمده اي از اورانيوم 20 درصد غني شده خود را جهت توليد سوخت براي رآکتور تحقيقاتي پزشکي تهران مصرف کرده است.

يک منبع ديپلماتيک ارشد در اين خصوص، ادعا می کند: سوال اين است که ايرانيان در چه نقطه اي از اين مرز حساس عبور مي کنند؟ ما کي وارد منطقه خطر مي شويم؟ آيا آنها به صورت داوطلبانه تصميم خواهند گرفت که از اين نقطه حساس کناره بگيرند؟

يک مقام اطلاعاتي از کشوري که ادعا مي کند ايران به دنبال توانمندي ساخت تسليحات هسته اي است، در مورد يافته هاي آژانس بين المللي انرژي اتمي (مبني بر افزايش ذخيره اورانيوم غني شده ايران)، گفت: اين موضوع خيلي معماگونه است.
امانوئل اتولنگي، از اعضاي بنياد "دفاع از دمکراسي ها"، انديشکده اي که به آمريکا در خصوص تحريم هاي ايران مشاوره مي دهد، گفت: تا اواخر فصل بهار ايران بيش از حد نياز براي ساخت اولين سلاح هسته اي خود (اورانيوم غني شده) خواهد داشت.

اما برخي ديپلمات ها و تحليلگران غربي مدعی اند؛ به دلايل مسائل مرتبط با فرآيند توليد سوخت ذخيره اورانيوم غني شده ايران افزايش يافته و در مقطعي بار ديگر تبديل گاز اورانيوم به پودر سوخت را آغاز خواهد کرد.

مارک فيتز پاتريک، کارشناس هسته اي در انديشکده موسسه بين المللي مطالعات راهبردي، در اين خصوص مي گويد؛ افزايش ذخيره اورانيوم غني شده ايران، احتمالا بخاطر آن است که تبديل اورانيوم به اکسيد آسانتر و سريعتر از توليد عناصر سوختي است.

وي افزود: از آنجايي که ذخيره اورانيوم 20 درصد غني شده ايران به ميزان مورد نياز براي ساخت سلاح نزديک شده، اين مسئله هشدار آميز است، اما از آنجايي که اين مسئله تصميمي راهبردي از طرف ايران است، هرگز نگران کننده و هشدار آميز نيست.


*** منطقه خطر

اولي هينونن، رئيس اسبق آژانس بين المللي انرژي اتمي مسئله توليد سوخت هسته اي ايران را غيرعادي ندانست. هينونن که در حال حاضر در دانشگاه هاروارد تدريس مي کند، در مورد توليد سوخت رآکتور در تاسيسات هسته اي اصفهان که از اواخر سال 2011 آغاز شد، گفت: اين يک فرآيند توليد صنعتي نيست، بلکه بيشتر عملياتي در حد پايلوت (آزمايشي) است.
وي افزود: تبديل تمام اورانيوم 20 درصد در سايت اصفهان به صفحات سوختي، بيشتر از يکسال زمان خواهد برد. آنها قبل از انجام اين کار، مي خواهند عملکرد صفحات را نيز مشاهده کنند.

يک منبع ديپلماتيک، گفت: با تبديل اورانيوم 20 درصد غني شده به يک چيز ديگر، تنش ها کاهش مي يابد، اما هرگز کل مسئله را حل نمي کند. آنها به غني سازي اورانيوم ادامه مي دهند.

ايران مي گويد؛ خواستار به رسميت شناخته شدن حق خود در غني سازي اورانيوم براي اهداف صلح آميز و لغو تحريم ها است، اما اين خواسته ها از سوي غرب رد شده است.
برچسب ها: رویترز ، اورانیوم ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار