تحليلگر روزنامه آسيا تايمز، معتقد است؛ جنگ 8 روزه حماس و اسرائيل قدرت چانه زني و جايگاه ايران در مذاکرات آينده ايران و گروه 1+5 را تقويت مي کند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از "آسيا تايمز"؛ کاوه افراسيابي تحليلگر روزنامه آسيا تايمز و استاد دانشگاه، در تحليلي از رابطه جنگ 8 روزه غزه با مذاکرات ايران و گروه 1+5 نوشت؛ جنگ غزه جايگاه ايران را در اين مذاکرات تقويت lمی کند.

وي معتقد است؛ اکنون که گرد و غبار جنگ 8 روزه غزه فرونشسته، ترديدي نيست که بعد ژئواستراتژيک جنگ به نفع ايران چرخش داشته است.

ممکن است سران اسرائيل در ملاء عام از وارد ساختن خسارت سنگين به توانمندي موشکي حماس لاف بزنند، اما حقيقت اين است که آنها در رسيدن به هدف نهايي خود که منهدم کردن اين توان موشکي بود، ناکام ماندند و توان موشکي حماس قطعا در ماه هاي آينده تقويت و انبارهاي آن دوباره پر خواهد شد.

توانمندي موشکي چشمگير حماس و ناکامي "گنبد آهنين" در ممانعت از فرودآمدن 420 موشک به داخل اسرائيل "توازن جديدي از وحشت" را نشان مي دهد که برتري نظامي سنتي اسرائيل را کنار مي زند و با تاکيد بر نقاط جديدي از آسيب پذيري اسرائيل بر موضع ضد ايراني آن، تاثير عکس مي گذارد.

در واقع، مي توان از اظهارات علي باقري، معاون شوراي عالي امنيت ملي ايران، چنين برداشتي کرد. وي گفت: وقتي رژيم صهيونيستي نمي تواند در برابر نوار غزه محاصره شده مقاومت کند، مشخص است که قطعا در برابر قدرت و نيروي جمهوري اسلامي، حرفي براي گفتن ندارد.

اظهارات مشابهي نيز توسط فرماندهان نظامي ايران، از جمله سردار علي جعفري فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامي مطرح شد، او گفت که ايران فناوري ساخت موشک هاي فجر 5 را در اختيار حماس قرار داد و توليد آنها به سرعت انجام شد.

يک استاد علوم سياسي دانشگاه تهران گفت: "اگر هدف اسرائيل از به راه انداختن اين جنگ آن بود که از آن به عنوان مقدمه اي براي حمله به ايران استفاده کند، در اين هدف خود کاملا شکست خورد؛ زيرا اين جنگ با پيروزي حماس، ايران و حزب الله لبنان _ قدرت سه گانه اي که هرگونه سناريوي جنگ عليه ايران را به چالش مي کشد_ به پايان رسيد.

نتيجه مستقيم جنگ غزه آن است که اکنون احتمال حمله اسرائيل به ايران، کمتر از گذشته شده است و اين موضوع بر فضاي مذاکرات ميان ايران و گروه 1+5 که در آينده نزديک انجام خواهد شد، تاثير مي گذارد.

"گزينه نظامي" که در پاي ميز مذاکره از آن براي فشار آوردن به ايران استفاده مي شد، اکنون کارايي خود را از دست داده و اين امتيازي قطعي به نفع گزينه ديپلماتيک است.

استاد علوم سياسي دانشگاه تهران، در اين باره مي گويد؛ حداقل تاثير جنگ غزه براي ايران، گشايش بيشتر پنجره ديپلماسي است که بايد از آن به انعطاف پذيري توسط غرب و تمايل جهت مصالحه، تعبير کرد.

*** مذاکرات هسته اي، راه پيش رو
پيش از برگزاري دور بعدي مذاکرات چندجانبه، مذاکرات دوجانبه ميان تهران و آژانس بين المللي انرژي اتمي که قرار است هفته دوم دسامبر در تهران برگزار شود، مي تواند راه را براي تنظيم مداليته اي جهت "همکاري سازنده" با هدف حل مسائلي که در گزارش ماه نوامبر آژانس مطرح شده است، هموار سازد.

يوکيا آمانو رئيس آژانس بين المللي انرژي اتمي، اذعان کرد که برخي از گزارش هاي نهادهاي اطلاعاتي که در ضميمه گزارش ماه نوامبر سال 2011 آژانس نقل شده، ممکن است قابل ترديد بوده باشند.

با در نظر گرفتن اظهارات وي مبني بر اينکه "مجموع" ضميمه معتبر بوده است، مي توان گفت؛ به عبارت ديگر، تمام اطلاعات داده شده به آژانس، معتبر نيست.

يک يافته مهم در تازه ترين گزارش آژانس بين المللي انرژي اتمي که اوايل ماه جاري منتشر شد، آن است که بازرسان آژانس با بکارگرفتن ساز و کارهاي راستي آزمايي شامل بازرسي هاي کوتاه مدت، نمونه برداري منظم از محيط زيست و بکارگيري دوربين هاي نظارتي (مداربسته) در تمام سايت هاي غني سازي اورانيوم ايران، هيچ مدرکي دال بر انحراف مواد هسته اي ايران پيدا نکرده اند.

يافته مهم ديگر آن است که ايران بخش عمده اي از اورانيوم 20 درصد غني شده خود را به صفحات سوختي تبديل کرده و مقادير اين نوع ماده خود را به حدود 110 کيلوگرم رسانده است، که نوعي حسن نيت است.

درست همانطور که به نيمي از سانتريفيوژهاي سايت فردو گاز تزريق نکرده است.

اگر آنطور که مقامات ايران پيش بيني کرده اند، مذاکرات ميان ايران و آژانس پيشرفت واقعي نشان بدهد، آن وقت اين مسئله ناگزير لحن بهتري را براي مذاکرات ايران با گروه 1+5 به رياست کاترين آشتون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا، به وجود خواهد آورد.

اشتون در نشست اخير در بروکسل بر اهميت حفظ مذاکرات ديپلماتيک تاکيد کرده بود.

سوال اين است که آيا غرب حاضر است افزايش قدرت چانه زني ايران در نتيجه جنگ غزه را که احتمال حمله نظامي عليه ايران را کاهش داد، مدنظر قرار دهد؟ اگر اين طور شود، اين مسئله در مورد تمايل غرب براي سازش در خصوص تحريم هاي ايران چگونه تعبير و تفسير خواهد شد؟

يکي ديگر از تحولات مهم ديگري که بر فضاي گفتگوها به نفع ايران تاثير مي گذارد، تصميم آمريکا براي به تعويق انداختن کنفرانس فنلاند در مورد خاورميانه عاري از تسليحات کشتار جمعي است.

اين تصميم آمريکا که از آن به عنوان ساخت و پاخت و تباني با اسرائيل، بزرگترين توليدکننده اين تسليحات در خاورميانه ياد مي شود، از سوي ايران و چند کشور عربي به شدت محکوم شده است.

آنها اين اقدام آمريکا را استاندارد و رفتار دوگانه و گزينشي ايالات متحده در مبارزه با گسترش تسليحات کشتار جمعي، جهت تبرئه کردن اسرائيل دانسته اند.

علي اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي در اين مورد، آمريکا را به شدت مورد انتقاد قرار داد و روسيه نيز اکنون خواستار تعيين تاريخي زودهنگام جهت برگزاري چنين کنفرانسي در اوايل سال آينده شده است.

قطعا، در دور بعدي مذاکرات، ايران و گروه 1+5 در مورد منطقه عاري از سلاح هسته اي در خاورميانه که مي تواند در خدمت اهداف صلح آميز هسته اي ايران باشد، حرف هاي زيادي براي گفتن خواهند داشت.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار