عزاداری در اقوام و ملل گوناگون سابقه ای طولانی دارد ، این مراسم در سراسر جهان دارای ریشه‌های مشترک بوده ولی رسوم و آیین‌ها بسته به زمان، مکان و فرهنگ متفاوت است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان :

ماندگار ترین عزاداری مربوط به حماسه کربلا، بزرگترين و دلخراش ترين واقعه تاريخ است که پس از 1400 سال هنوز هم زنده مانده و پس از چهارده قرن به ياد آن واقعه اشکها ريخته مي شود و ناله و فرياد به پا است.

مراسم عزادارى امام حسين(ع) نخستين بار در روز يازدهم محرم سال 61 هجرى در كنار اجساد مطهر شهيدان توسط اهل بيت‏ عليه السلام برگزار گرديد.

پس از آن هنگام تاکنون این مراسم هر ساله با شکوه و عظمتی وصف نشدنی در جای جای ایران اسلامی برگزار شده است.

در سال جاری نیز این مراسم در بم همانند سالهای گذشته با شوری حسینی برگزار شد بطوریکه پخش این مراسم از شبکه های سراسری سایر نقاط را تحت‌الشعاع خود قرار داد.

هماهنگی، اخلاص، برنامه‌ریزی و همدلی مردم و مسئولین و هیئت های مذهبی این شهرستان از عوامل مهم برگزاری هرچه باشکوه تر مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی دربم بود.
مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی بم به عنوان نمادی ارزشمند و معنوی برای شناساندن هرچه بیشتر این شهرستان همواره بر سر زبانهاست بطوریکه ثبت معنوی این مراسم در فهرست آثار ملی کشور نیز بیانگر این موضوع است.

چرا شاهد برگزاری چنین مراسم باشکوهی در کرمان و سایر نقاط استان نیستیم؟

از آنجائیکه امروزه رقابت سخت رسانه ای در جهان وجود دارد و برای جذابیت برنامه های فرهنگی ، استانداردهای بالایی مطرح است لذا برای انعکاس ملی و بین المللی هر برنامه فرهنگی باید همه مردم و مسئولین دست به دست هم دهند و با یکدلی و هماهنگی ، در صحنه حضور پیدا کنند و کارشناسان رسانه هم آماده ارائه دیدگاههای کارشناسی و مشاوره لازم در این خصوص باشند.

اکنون دشمنان در صدد تضعیف اسلام و معنویات مسلمانان هستند، برگزاری آیین های ملی و مذهبی پاسخ محکمی به دشمنان اسلام است.

به امید آنکه عزاداري بم به الگويي شايسته براي عزاداري ساير نقاط استان وكشور بدل شود./س

یادداشت از : مریم بهادری

برچسب ها: عزاداری ، بم ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.