دانشمندان علم ستاره شناسي در کهکشاني بسيار دوردست، سياهچاله اي جديد يافتند که جرم آن هفده ميليون برابر خورشيد است.

به گزارش خبرنگار دانش هاي روز باشگاه خبرنگاران؛سياهچاله کلان جرم "ان جي سي هزار و دويست و هفتاد و هفت" بزرگترين سياهچاله اي است که تاکنون کشف شده است.
جرم اين سياهچاله، چهارده درصد از جرم کل کهکشان خود را تشکيل مي دهد. در حالي که جرم يک سياهچاله معمولي تنها يک دهم درصد از جرم کل کهکشان دربرگيرنده آن را تشکيل مي دهد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از پاريس، جرم اين سياهچاله به قدري بزرگ است که کشف آن باعث مي شود تا دانشمندان در فرضيه هاي خود در اين زمينه بازنگري کنند.
نتايج تحقيقاتي که روز چهارشنبه در مجله انگليسي "نيچر" منتشر شد، نشان مي دهد "ان جي سي هزار و دويست و هفتاد و هفت" در فاصله دويست و بيست ميليون سال نوري کره زمين و در کهکشاني قرار دارد که يک دهم حجم کهکشان راه نوري را تشکيل مي دهد.
سياه‌چاله ناحيه‌اي از فضا-زمان است که هيچ چيز، حتي نور نمي‌تواند از ميدان جاذبه آن بگريزد.  
ستاره شناساني که سياهچاله کلان جرم جديد را رصد کرده اند، طول دهانه آن را يازده برابر مدار حرکت سياره نپتون به دور خورشيد تخمين زده اند.
کارل گبهارت، از دانشگاه تگزاس در شهر آستين امريکا بر اين باور است که "ان جي سي هزار و دويست و هفتاد و هفت" در طبقه اي جديد از سياهچاله ها قرار مي گيرد که مي توان از آنها تحت عنوان "سياهچاله هاي کهکشاني" نام برد.
دانشمندان در سال دو هزار و يازده نيز يک سياهچاله ديگر کلان جرم را يافتند؛ اما هنوز موفق به محاسبه جرم آن نشده اند. گفته مي شود جرم آن سياهچاله بين شش تا سي و هفت ميليارد برابر جرم خورشيد در منظومه شمسي است.
برچسب ها: سیاهچاله ، جرم ، کهکشان ، فضا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار