شهردار دماوند گفت: بهنگام سازی طرح جامع به عنوان یک طرح بالا دستی در شهرسازی بر افق ده ساله توسعه شهر به لحاظ میزان جمعیت، توسعه جغرافیایی شهر، اقتصادی، عمرانی و خدماتی موثر است.

مرتضی همتی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن افزود: مطالعه شهر دماوند برای تهیه طرح هادی از سال 72 توسط شرکتی در حوزه شهرسازی آغاز که متاسفانه اشکالاتی در این طرح دیده شد.

وی گفت: طرح هادی با رفع برخي از اشکلات طرح در سال 80 به دماوند ابلاغ شد که طبق این طرح، شهرداری موظف شد برای بناهای بیش از چهار طبقه جواز صادر نکند و احداث بناهای بیش از چهار طبقه نیز ممنوعیت داشت، این درحالی بود که برخی از مناطق شهر امکان توسعه در این بخش را داشت.

این مقام مسوول در تشریح مرحله بندی طرح ها گفت: در مرحله اول طرح هادی تهیه می شود و پس از تایید شورا و شهرداری اگر اشکالی داشته باشد در طرح جامع که مرحله بعدی است مرتفع و در نهایت با تایید طرح جامع توسط شورای شهر و شهردار منطقه و رفع اشکال، طرح تفضیلی تهیه می گردد.

همتی اذعان داشت: هم اکنون اشکالات عدیده ای در تدوین طرح جامع دیده می شود که با توجه به مرحله سوم طرح ها در بخش طرح تفضیلی شهر دماوند، لازم است این ایرادات برطرف شود.

شهردار دماوند در تشریح قانون تایید طرح جامع گفت: در گذشته طرح جامع در شهرهای بیش از یکصد هزار نفر جمعیت توسط شورای عالی شهرسازی تایید و در شهرهای زیر یکصد هزار نفر با تفویض اختیار به شورای توسعه برنامه ریزی استانداری توسط خود استاندار تایید می شد، ولی هم اکنون تمامی طرح ها باید توسط شورای عالی شهرسازی استان تایید شود.

همتی افزود: این طرح ها میزان تراکم، سطح اشغال، شیوه شهرسازی و توسعه آن و اطلاعات پایه مناسبی برای توزیع خدمات مختلف شهری اعم از عمرانی و .... را در اختیار می گذارد که هر گونه برنامه ریزی شهری را میسر کرده و این امکان را فراهم می کند تا بتوان نحوه ساخت و ساز های سطح شهر، صدور مجوز های مختلف تجاری، مسکونی و ... روند توسعه شهر و محل آنرا مدیریت کرد به طوری که رشد جمعیت شهری با توسعه زیر ساختهای لازم توأمان پیش بینی و به اجرا در آید.

شهردار دماوند یکی از نیازهای استقرار عدالت اجتماعی در مدیریت شهری را وجود طرح هایی همچون طرح جامع دانست که مقدمه تهیه طرح تفضیلی شهر است که با تفضیل و تشریح بیشتر، توسعه شهر و ضوابط شهرسازی را تبیین می کند.

همتی در خصوص رفع مشکلات موجود در طرح گفت: طبق هماهنگی های صورت گرفته مقرر شده است به همت کارشناسان استانی و شهرستانی نسبت به رفع ایرادات اقدام شود./س

برچسب ها: طرح جامع ، شهر ، توسعه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.