پايگاه خبري گلوبال ريسرچ در مقاله اي به قلم دكتر "سلامي" به بررسي سياست جنگي اوباما و پروژه "جنگ از راه دور "هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا در دولت اوباما و نقش شخص باراک اوباما در این مسئله مي پردازد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران، در اين مقاله آمده است، زمانی که جولیان آسانژ بنیانگذار ویکی لیکس  اظهار داشت:"باراک اوباما، رئیس جمهور ایالت متحده،یک مرد خوب به نظر مي رسد،و این دقیقا مشکل امروز ما مي باشد و او را به عنوان "گرگي در لباس ميش" تشبیه کرد، اشاره درستي در آن موقع داشت.  
اوباما به بهانه مبارزه با تروریسم،به نحوي سياست هاي جورج بوش، رئیس جمهور سابق آمریكا را ادامه داد و حتی شاهد تشدید حملات هواپیماهای بدون سرنشین در نقاط مختلف جهان نيز بوده ايم،اقدامي که در واقع مرگ گروه بسیاری از مردم بی گناه را در کشورهای دیگر رقم زد.  
باراك اوباما معتقد است که حملات هواپیماهای بدون سرنشین صرفا تلاشي ست برای نابودی كساني که در لیست تروریست های فعال منطقه قرار دارند و اين حملات تلفات عظیم انسانی را تاكنون رقم نزده است.  
وکیل پاکستانی شهزاد اکبر، نماينده خانواده هاي غیرنظامیان کشته شده حملات هواپیماهای بدون سرنشین ایالت متحده در پاكستان، می گوید: "مهم نيست كه بدانيم رئیس جمهور اوباما در اين مورد دروغ مي گويد یا نه، و یا او بیش از حد ساده و بی تکلف است که گزارش هاي سازمان سيا را باور مي كند،فهم این موضوع مهم نيست.مهم این است که این اقدام در دولت وی و با دستور شخص رئیس جمهور اتفاق افتاده است".
در یک مورد مشابه، مديا بنیامین، بنیانگذاران "كد پينك "اظهار داشت:
"بسیاری از مردمي که در مقابل سياست هاي جورج دبليو بوش و گوانتانامو و بازداشت هاي غيرقانوني افراد صحبت   می کردند ،امروز در مورد سياست هاي دولت اوباما،دولتي كه به جای انجام آن سياست ها،اكنون به کشتن آن مظنونين مبادرت مي كند،ساكت شده اند.  
بايد براي اذهان عمومي اين مطلب را شفاف كنيم كه وقتي اوباما می گوید این اقدام[برنامه] امن می باشد و غيرنظاميان را هدف قرار نمي دهد،اساسا درست نیست،بلكه دروغي بيش نمی باشد".  
اوباما تنها در پاکستان،مجوز بیش از 300 حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمريكا را صادر كرده است و شمار زيادي از غیر نظامیان بی گناه را تاکنون به قتل رسانده است.  
در يك مطالعه جدید انجام شده از سوي دانشكده حقوق دانشگاه استنفورد و دانشکده حقوق دانشگاه نیویورک نشان می دهد که "حملات هواپیماهای بدون سرنشین در پاکستان به مراتب بیشتر از آنچه ایالت متحده به آن اذعان کرده است مردم بيگناه را كشته است"  
علاوه بر این، براساس نتايج حاصله،مطالعه خواستار ارزیابی مجدد اين اقدام نظامي مي باشد،و در ادامه مي افزايد: تعداد اهداف "مهم" کشته شده نسبت به درصد مجموع تلفات بسیار پایین است - حدود 2٪ !.  
بر اساس این گزارش، واشنگتن حملات هواپیماهای بدون سرنشین را به عنوان یک ابزار جراحی دقیق و موثر براي امن تر كردن ایالت متحده توجيه مي كند، که در واقعیت، "شواهد قابل توجهی وجود دارد که حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به مجروح و کشته شدن غيرنظاميان زیادی منجر گرديده است."
در یک گزارش 29 صفحه ای از سوي شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، فیلیپ آلستون، نماینده ویژه سازمان ملل در مورد کشتارهای غير رسمي، خواستاراعمال محدودیت بیشتر در استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین از سوي آمريكا مي باشد .
"من بيشتر نگران اين موضوع هستم که ایالت متحده به این حقیقت اعتنايي ندارد و هدف قرار دادن اهداف غير نظامي را حق خود مي داند.اما این اقدام غيرقانوني يعني کشتن بدون تعهد، حقوق رسمي ایالت متحده و یا کشورهای دیگر نمي باشد چرا كه اقدام آنها با قوانين وضع شده برای محافظت از حقوق حيات و جلوگیری از كشتار بيگناهان و غيرنظميان در تضاد مي باشد".  
در قسمتي ديگر از اين گزارش آمده است:
"از آنجا که كنترل كنندگان اين تجهيزات هزاران مایل دورتر از میدان هاي جنگ مي باشند، و عملیات را به طور کامل از طریق صفحه نمایش کامپیوتري و سیستم هاي سنجش از راه دور صوتی كنترل مي كنند،از نظر رواني،كشتن انسان ها با اين روال کاري غير مهم مي تواند تلقي گردد."  
در مقابل حملات غیر قانونی هواپیماهای بدون سرنشین در پاکستان، افغانستان، یمن، سومالی، عراق و بسیاری از اهداف مخفي دیگر، اوباما در ایران و از طریق اعمال تحریم هایی که به طور غیر مستقیم بیماران ایرانی را هدف قرار داده، زندگی 6 میلیون نفر را در معرض خطر قرار داده است،در واقع اوباما يك اقدام آرام كشتار انساني را آغاز كرده است.  
در تاریخ 26 نوامبر ، دکتر سید علیرضا مرندی، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی، در نامه ای به بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد نگرانی شديد خود از سلامت افراد بیمار در ایران را ابراز داشت و از وي خواست تا اقدامات لازم برای حذف تحریم هاي پزشكي كه به طرز وحشیانه ای بیماران ایرانی را هدف قرار داده است،به كار گيرد.  
علاوه بر این،سیاست و اقدامات اوباما براي نژاد سیاه پوست نيز شرم آور مي باشد چرا كه در دولت وي خشونت و نفرت بيشتري بر اين قشر اعمال شده است. بنا به گزارش هاي سازمان هاي حقوقي،در اين سال ها شاهد روند افزايشي خشونت ها بوده ايم.  
 افزایش گروه هاي بزهکار و حس انزجار بين عموم هم در قبال جناح راست پوپولیستی و جناح چپ پوپولیستی و يا به نوعي مي توان گفت دولت آمريكا،روند افزایشی داشته است.
اگر چه این گزارش خصومت نسبت به اوباما را بيان مي دارد،ولي از طرفي هم به عنوان ناآرامی های اجتماعی حاكم در این کشور را حكايت مي كند که درصد قابل توجهی از جرایم ارتکابی به صورت روزانه در ایالت متحده را شامل مي شود.  
در جولاي سال 2012، یک مرد مسلح با یک ماسک ضد گاز و جلیقه ضد گلوله، 12 نفر را در يك سينما كشت و ده ها زخمی را بر جاي گذاشت. اقدام به تیراندازی وي را بيشتر به خاطر اوضاع ناامن اجتماعی كه یک دولت جنگ طلب به بار آورده است،مي توان نسبت داد.
بنابر این، افزایش جنایات ناشی از تنفر به نژاد سیاه تنها محدود نمی شود. جرم و جنايت به طور كلي بافت جامعه آمریکا را تحت تاثير گذاشته است، جامعه ای که توسط حس دائمي خصومت دولت با نژاد یا مذهب،شكل گرفته است.  
جیمز هولمز، بتمن قاتل، در واقع "نتيجه"و میراث دولت جنگ طلب بوش و اوباما می باشد که به جای بازگشت به حالت تعادل ،سياست هاي جنگي دولت هاي قبلي را ادامه داد و اوضاع را بدتر ساخت.  
در چنين شرايطي که،وعده های اوباما به مردم آمریکا و جامعه مسلمانان عملي نشده است ،او هیچ تلاش كارآمدي را برای از بین بردن فقر در ایالت متحده و بر انداختن اسلام هراسی در این کشور و غرب به كار نبرده است.  
در مقابل، او این شرايط بد را به طور غیر قابل تصوري نيز تشديد ساخته است. به عنوان مثال، تنها واکنش او به بیحرمتی و سوزاندن قرآن در افغانستان و قتل عام افغان های بی گناه تنها به چند کلمه معذرت خواهی خلاصه گرديد.
بنابراین، اوباما جنایت علیه بشریت را با يك ژست انسان متشخص مرتكب می شود،و در حال حاضر او بی شرمانه تلاش دارد اقدامات غيرقانوني هواپيماهاي بدون سرنشين آمریکا را نیز توجيه كند.
در پایان اینکه، کسانی كه جایزه صلح را به اوباما اعطا كرده اند اکنون باید از اين اقدام خود شرمنده و سرخورده باشند. 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار