روساي مجالس ايران و عراق با تاکيد بر ضرورت توسعه و تعميق روابط دو کشور در همه زمينه ها ؛ راه هاي نقش‌آفريني مجالس را براي تحقق آن بررسي کردند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ رئيس مجلس شوراي اسلامي که در صدر هيئتي پارلماني ديروز از نجف اشرف وارد عراق شده بود پس از ديدار با مراجع عظام تقليد و علماي نجف اشرف صبح امروز وارد بغداد شد و با همتاي عراقي خود ديدار و گفتگو کرد.

لاريجاني در اين ديدار با بيان اين که دو کشور درک مشترکي درباره مسائل مختلف منطقه اي و بين المللي دارند ، بر آمادگي مجلس شوراي اسلامي براي استفاده حد اکثري از ظرفيت هاي موجود تاکيد کرد.

وي رياست جمهوري اسلامي ايران بر جنبش غيرمتعهدها و رياست عراق بر اتحاديه عرب را فرصتي مناسب براي استفاده از ظرفيت کشورهاي عضو براي دستيابي به اهداف مورد نظر دانست.

رئيس مجلس شوراي اسلامي وحدت مسلمانان را که همواره مورد تاکيد حضرت امام خميني رحمت الله عليه بود از راهبردهاي جمهوري اسلامي ايران دانست و گفت کشورهاي بزرگ و مهم ايران و عراق مي توانند نقش موثري در اين باره ايفا کنند و تقويت روابط پارلماني کشورهاي اسلامي مي تواند دستيابي به اين هدف را سرعت بخشد.

بر پايه اين گزارش ؛ رئيس مجلس عراق نيز در اين ديدار با ابراز خرسندي از حضور هيئت پارلماني ايران در بغداد ، جمهوري اسلامي ايران را کشوري قدرتمند و محوري با فرهنگ و تمدن کهن و داراي ظرفيت هاي فراوان در زمينه هاي مختلف دانست.

اسامه نجيفي گفت مجلس عراق براي فراهم کردن بستر توسعه همکاري با جمهوري اسلامي ايران در همه زمينه ها آمادگي دارد و به همين منظور اعضاي کميته روابط خارجي مجلس عراق براي گفتگو با همتايان و اعضاي هيئت ايراني آماده برگزاري نشست مشترک شده اند.

رئيس مجلس عراق در اين نشست همچنين ضمن تشريح مشاهداتش در سفر به غزه با شماري از مسئولان کشورهاي اسلامي ، جنايات رژيم صهيونيستي بر ضد مردم مسلمان را محکوم و بر ضرورت تقويت وحدت مسلمانان و مقابله آن ها با جنايات رژيم صهيونيستي تاکيد کرد.

نجيفي افزود امروز وظيفه شرعي و اخلاقي مسلمانان و عدالتخواهان جهان است که جلوي ظلم و کشتار مسلمانان فلسطين به دست عوامل رژيم صهيونيستي را بگيرند.

در اين ديدار دو طرف درباره مسائل مختلف از جمله موضوع غزه و سوريه بحث و تبادل نظر کردند.
روساي مجالس دو کشور همچنين راه هاي تقويت صلح در منطقه را بررسي و بر ضرورت حل مسالمت‌آميز و بدون دخالت بيگانگان در آن تاکيد کردند.

روساي مجالس ايران و عراق در ادامه اين ديدار با حضور در نشست مشترک اعضاي هيئت هاي پارلماني دو کشور که به صورت جداگانه برگزار شد ، درباره راه هاي تعميق و گسترش روابط پارلماني دو کشور گفتگو و تبادل نظر کردند.

برچسب ها: ایران ، عراق ، پارلمان ، گسترش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار