رئيس اتحاديه سراسري کانون‌هاي وکلاي دادگستري ايران با بيان اينكه لايحه جامع وكالت در حال بررسي است، گفت: اين لايحه پس از بررسي اوليه در قوه قضاييه و دولت، بزودي در صحن علني مجلس مورد بررسي قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار حقوقي، قضايي باشگاه خبرنگاران علي مندني پور در نشست خبري اتحاديه سراسري کانون هاي وکلاي دادگستري ايران ، که صبح امروز 8 آذر 91 در اتحاديه کانون وکلا برگزار شد، اظهار داشت: شفافيت در خبررساني به عنوان يک رکن برجسته نظام قانونمند جامعه اثرگزار است، لذا قدم و لسان وکلا مي تواند براي تمامي آحاد جامعه در همه ابعاد اطمينان خاطر ايجاد کند به همين دليل اهميت کار خبر بيشتر از آن چيزي است که تصور شود.

وي با بيان اينکه وکيل دادگستري در تحقق عدالت نقش بسزايي دارد، گفت: اين مسئله فلسفه وجودي کار وکيل دادگستري است تا بتواند در راستاي قانون، وظايف خود را انجام دهد بنابراين وجود وکيل کمک بزرگي به دستگاه قضا در اجراي عدالت است.

مندني پور در ادامه اظهار داشت: انتظار ما از خبرگزاري ها اين است كه در چارچوب وظايف خود و براي دفاع از حق و حقيقت، ياري رسان دستگاه عدالت باشند و ما نيز بتوانيم در اين مسير پاسخهاي شفافي به هموطنان ارائه دهيم.

وي با اشاره به مسئله پلمپ اتحاديه وکلا گفت: اين پرونده مربوط به شکايت يکي از داوطلبان آزمون سال 90 است که در حال رسيدگي است و اقداماتي در اين رابطه انجام شده است.

رئيس اتحاديه سراسري کانون هاي وکلاي دادگستري ايران گفت: 2 روز قبل از برگزاري آزمون کانون وکلا از طرف سازمان سنجش با من تماس گرفته شد و حکم قاضي شعبه 2 بازپرسي به من نشان داده شد، در ادامه اين سوال مطرح شد که چرا بدون در نظر گرفتن نقش کانون وکلا و با توجه به شرايط خاص کشور چنين حرکتي 2 روز قبل از آزمون انجام شده است؟!

مندني پور ادامه داد: پاسخي که ارائه شد اين بود که حکم صادر شده بر اساس دستور قضايي است اما بنده اقداماتي انجام دادم و با توجه به حساسيت زماني نظرات خود را به مسئولين قضايي منعکس کردم که از سوي نهادهاي سياسي و قضايي دستوراتي صادر و اين پرونده متوقف شد.

وي با بيان اينکه يکي از وظايف اتحاديه کانون وکلاي دادگستري كشور ايجاد هماهنگي ميان تمامي کانون‌هاست، گفت: اگر وکلاي دادگستري بخواهند منحصرا آزمون وکلا را برگزار کنند و يا با سازمان سنجش قراردادي ببندند اين مستلزم چند فاکتور اساسي است.

مندني‌پور اظهار داشت: ما هم‌اينک 23 کانون وکلا در سراسرکشور داريم و اگر بخواهيم در هر استاني به طور جداگانه آزموني برگزار کنيم نظم مختل مي‌شود و استقلال کانون وکلاي مرکز از بين مي رود.

وي با اشاره به اينکه هيچ کانوني از سوالات آزمون اطلاع ندارد گفت: طراحان سوال افرادي هستند که از لحاظ سواد و معلومات از اولويت بالايي برخوردارند و هيچگونه ارتباطي با کلاسهاي کنکور وکالت ندارند.

رئیس اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری ایران همچنین از برگزاری همایش سه روزه در بوشهر خبر داد و گفت: یکی از محورهای برگزاری این همایش، اعلام موجودیت کانون وکلای دادگستری چهارمحال و بختیاری به عنوان بیست و سومین کانون وکلای دادگستری است.

مندنی‌پور درباره محورهای این همایش که در تاریخ 27، 28 و 29 آذرماه برگزار می‌شود، اظهار کرد: محور اصلی برگزاری این همایش اعلام موجودیت کانون وکلای دادگستری چهارمحال و بختیاری است و شورای اجرایی این کانون را بعد از سلامت برگزاری انتخابات برای انتخاب اعضای هیات مدیره این کانون تایید کرده و وظیفه ماست که اعلام موجودیت این کانون را به طور رسمی مطرح کنیم.

وی با بیان اینکه «محور دیگر برگزاری این همایش تاسیس صندوق حمایت از کانون وکلای دادگستری است» ادامه داد: ما از کانون‌های دادگستری کشور دعوت کردیم که در رابطه با خواسته‌های خود که مربوط به بازنشستگی وکلا است بحث کنند و این موضوع شفاف‌سازی شود.

مندني پور در ادامه افزود: پيشنهاد ما اين است که جمهوري اسلامي ايران با همکاري بنياد شهيد و کانون وکلا کلاس‌هايي براي ايثارگران برگزار کند تا اين عزيزان بتوانند در کارگاههاي کانون وکلا شرکت کنند و ما در اين راستا هيچ هزينه آموزشي از اين افراد نمي گيريم.

وی تصریح کرد: ما اتحادیه وکلای دادگستری ایران نیستیم، بلکه اتحادیه کانون‌های وکلای دادگستری هستیم و در اینجا باید فرق این دو مشخص شود، لذا مطرح شدن ثبت اسکودا در وزارت کشور منطقی نیست.
 
مندنی‌پور در بخش ديگري از اظهاراتش با بیان این‌که  با سازمان سنجش برای هماهنگی در برگزاری آزمون وکالت بین کانون‌های دادگستری قراردادی را منعقد کردیم، گفت: در این قرارداد به سازمان سنجش اختیار داده شد که حتی حراست از برگزاری آزمون را از اول تا آخر برگزاری آزمون برعهده بگیرد.

وی با بیان این‌که هیچ کدام از کانون‌های دادگستری نمی‌دانستند که طراح سوالات آزمون وکالت امسال چه کسی بوده است، افزود: ما به کانون‌های مختلف دادگستری اعلام کردیم که اجازه دهند در طراحی سوالات از نظرات اساتید برجسته استفاده کنیم و پنج شرط را در دستورالعمل خود قائل شدیم. یکی از این شرایط این بود که اساتیدی که طراح سوالات هستند ارتباط کاری با کلاس‌های کنکور نداشته باشند و نیز از نزدیکان این افراد کسی در کنکور وکالت شرکت نکرده باشد و همچنین از اساتید طراح سوالات آزمون خواستیم که سوالات را از مباحث همه کتاب‌های مورد نظر برای آزمون وکالت انتخاب کنند.


رئیس اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری ایران درباره لایحه جامع وکالت اظهار کرد: تصویب لایحه جامع وکالت در حال بررسی است و تاکنون به صورتی که ما انتظار داشتیم از ما در زمینه تصویب این لایحه مشورتی گرفته نشده است و از مقامات مسئول و قضایی و از مجلس و نیز از قوای سه‌گانه تقاضا کردیم که در تصویب این لایحه، جایگاه استقلال کانون دادگستری و وکلای مستقل را در نظر بگیرند.

وی با بیان این‌که طرح جامع وکالت توسط نمایندگان مجلس هشتم در رابطه با قانون جامع وکالت پیشنهاد شده است، اظهار کرد: کانون وکلای دادگستری به صورت منصفانه این طرح را بررسی کرد و دستگاه قضایی این لایحه را ارسال كرده و در کمیسیون‌های فرعی دولت مطرح شد، رئیس قوه قضاییه دستور تصویب آن را داده است که ان‌شاءالله به زودی به صحن مجلس رفته و مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی درباره ادغام مرکز مشاوران وکلا و کانون وکلای دادگستری نیز گفت: ما با مرکز مشاوران مخالف نیستیم. در رابطه با ادغام این دو مرکز، کنترل و نظارتی باید انجام شود و یکی از بندهایی که مورد نظر قرار گرفته ادغام مرکز مشاوران در کانون وکلای دادگستری است که ما به شرط رعایت اصول و قوانین کشور و حرمت گذاشتن به آحاد مردم موافق این ادغام هستیم.

مندنی‌پور درباره جایگاه کانون وکلا در خصوص وجود وکیل گفت: اگر ما بخواهیم مسائل حقوقی را به حقوقدانان و مسائل سیاسی را با سیاستمداران و نیز مسائل حرفه‌ای را با صاحبنظران در میان بگذاریم، باید جایگاه وکالت در جامعه نهادینه شود و یکی از ابزارها برای این کار، اطلاع‌رسانی است که نهادهای رسمی مانند خبرگزاری‌ها و رسانه‌های جمعی از جمله رادیو و تلویزیون باید آن را انجام دهند، چرا که یکی از مهم‌ترین وظایف رسانه‌های جمعی این است که در این زمینه پیشگام باشند و اگر قوای سه‌گانه بتوانند مانند پزشک خانواده، وکیل خانواده را در نظر بگیرند قطعا بار دستگاه قضایی هم کم خواهد شد.


مندنی‌پور در پایان تصریح کرد: نقش اتحادیه در زمینه نیاز به وجود وکیل در هر حوزه‌ای این است که هماهنگی در بین کانون‌های دادگستری را به وجود بیاورد و اگر کانون‌های دادگستری بخواهند به صورت مستقل خود به تنهایی آزمون را برگزار کنند کار بسیار دشواری است، لذا مسئول هماهنگی در برگزاری آزمون وکالت در 23 کانون دادگستری در سراسر کشور بر عهده اتحادیه وکلاست. در واقع ما در اساسنامه نماینده اجرایی کانون‌های دادگستری هستیم و به نمایندگی و کارگزاری از سوی کانون‌های وکلای کشور انجام وظیفه می‌کنیم.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار