وزیر برنامه‌ریزی جدید انگلیس، برنامه ای جنجالی برای برطرف کردن مشکل حاد کمبود مسکن در انگلیس ارائه کرده که با مخالفت بسیاری در این کشور روبرو شده است.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از روزنامه دیلی تلگراف؛ کریستوفر هوپ خبرنگار ارشد سیاسی این روزنامه، نوشت؛ گزارش مؤسسه مطالعاتی تحقیقات سیاستگذاری عمومی" انگلیس، طی گزارشی در سال گذشته هشدار داده بود؛ تا سال 2025 میلادی "سیاه‌چاله‌ای" در رابطه با کمبود شدید مسکن در این کشور ایجاد خواهد شد، زیرا در آن زمان، تعداد خانه های عرضه شده در بازار مسکن انگلیس، 750 هزار باب کمتر از تعداد مورد تقاضای مردم خواهد بود.
در حال حاضر نیز این مشکل رخ نمایی کرده است، مثلاً در سال 2011 میلادی به فقط 115 هزار باب خانه جدید در انگلیس، مجوز ساخت داده شد و این در حالی است که در سال 2007 میلادی، در اوج شکوفایی بازار مسکن این کشور، خانه‌سازانِ انگلیسی مجوز ساخت 212 هزار باب خانه جدید را دریافت کرده بودند.
نیک بولز، وزیر برنامه‌ریزی محافظه‌کار انگلیس که در پی ترمیم کابینه‌‌ی دیوید کامرون نخست وزیر این کشور در ماه سپتامبر امسال روی کار آمده، گفت: باید در منطقه ای وسیع از مناطق روستایی و سرسبزِ انگلیس در مساحتی به وسعت دو برابر وسعتِ لندنِ بزرگ خانه سازی شود تا مشکل کمبود مسکن در انگلیس از بین برود.
وی در حالی این برنامه را در گفتگوی اختصاصی با شبکه دو بی بی سی مطرح می‌کرد، که سیل بخش وسیعی از مناطق روستایی و شهری را در سراسر انگلیس و ولز دربر گرفته بود که بخشی از علت آن این بود که در مسیل های طبیعی انگلیس که قرار بود هنگام بارندگی از آب پر شود و جلوی گسترش سیل را به مناطق مسکونی و شهرها بگیرد، مجوز ساخت به انبوه‌سازان انگلیسی داده شده است، از همین رو بسیاری از این موانعِ طبیعی در برابر گسترش سیلاب در انگلیس هم اکنون از کار افتاده است.
وزیر برنامه‌ریزی انگلیس در توجیه پیشنهاد خود، گفت؛ در حال حاضر فقط 4500 مایل مربع یعنی فقط 9 درصد از تمامی وسعت انگلیس زیر ساخت رفته و پیشنهاد من این است که مساحت زمینهای ساخته شده را در انگلیس با صرفاً‌ 3 درصد افزایش، به 6000 مایل مربع برسانیم که فقط شامل 12 درصد از کل مساحت اراضی انگلیس خواهد بود.
وی افزود: تمامی کسانیکه مدام نامه و طومار می‌فرستند و تلاش می‌کنند جلوی این پروژه عظیم را بگیرند، باید بدانند که خودخواه هستند؛ زیرا اگر موفق شوند فرزندانشان خانه‌ای مناسب برای پرورش نوه‌هایشان در اختیار نخواهند داشت.
وی ادامه داد: من نمی گویم که به انبوه سازان اجازه دهیم در مناطق سرسبز انگلیس خانه‌هایی به سبک مدرن که «به زشتی خوک» است بسازند، بلکه به نظر من معماری منازل باید براساس فرهنگ محلی و ضمن مشورت و مصاحبه با مردم آن محل بوده و منازل بسیار زیبا ساخته شود.
اگر خانه و فضای سبزِ اطراف آن به طرز مناسب و با در نظر گرفتن تمامی جوانب فرهنگی و محیط زیستی، ساخته شود، شاید از مناظر بکر طبیعیِ آن مناطق زیباتر هم باشد.
بولز افزود: داشتن خانه‌ای خوب با حیاطی سرسبز حق هر شهروند است، همانطور که همگان حقِ برخورداری از خدمات درمانی و آموزشی را در این کشور دارند.
وی مخالفان خود را افرادی پیشرفت‌گریز، آشفته و متشنج خواند که صرفاً تلاش دارند مردم را از روند توسعه، ساخت و ساز و ادامه پیشرفت در این کشور بترسانند.
بولتز در ابتدای روی کار آمدنش گفته بود که فعلاً به کمربند سرسبز در اطراف شهرهای بزرگ انگلیس کاری ندارد، بلکه در نظر دارد پروژه‌ ساخت و سازهای گسترده‌ منازل را در دشت‌های وسیع و در مناطق روستاییِ انگلیس که به دور از شهرهای بزرگ است، آغاز کند.
این منبع خاطرنشان کرد؛ روزنامه دیلی تلگراف یکی از اولین مراکز انگلیسی بود که رهبریت حرکت سازمان‌یافته‌ اعتراضی موسوم به «دست‌تان از زمین‌های ما کوتاه!» را در مخالفت با چنین پروژه‌های بزرگ ساخت و ساز که حفاظت از زمین‌های سرسبز، جنگلها و همچنین کمربندهای سبزِ پیرامون شهرهای انگلیس را به مخاطره می اندازد بر عهده گرفت و به مردم در این زمینه آگاهی داد.

برچسب ها: کمبود ، مسکن ، انگلیس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار