شكوفه های برف، مانند پنجه های نازنین پنبه ای از آسمان یكی یكی فرو می افتند و بر دستان ترك خورده زمین می نشینند.

باد، ساز برگ ریزان اش را كوك می كند و درختان با موسیقی بی كلام برف، پاییز خوش را، به دفتر خاطرات خویش می سپارند.
سوز سرما از پیراهن آذرماه كه بیرون می زند، دشتف زیر لالایی خورشید زرینه پوش، سر به زمین می گذارد تا برای خوابی زمستانی، آماده باشد.
استان چهارمحال و بختیاری، سرچشمه رودهای بزرگ فلات مركزی ایران است كه تا چند دهه پیش حتی برف تا گرمای تابستان نیز در این سرزمین همچنان بر دامنه كوهساران آن جا خوش كرده بود.
بخش بزرگی از سرزمین سردسیر استان چهارمحال و بختیاری، دیار سرما و برف است و مردمان آن در دامنه زاگرس، قرنهاست كه با سرما خو گرفته اند.
در اواخر پاییز، بارش برف همه جا را سفید پوش می كرد و مردم نیز با این همه برف انباشته بر زمین، زندگی روزانه خود را ادامه می دادند.
مردم شهر چلگرد، در زیرش بارش برف و سرمای كشنده، زندگی عادی داشتند و برای رسیدن به خانه های خود حتی تونل های برفی در كنار خانه های خود باز می كردند.
مردم شهرستان كوهرنگ تا همین یك دهه اخیر در كنار ارتفاع سه متری برف آنجا كه حتی تابلو راهنمایی و رانندگی جاده ها زیر برف مدفون می شد، به راحتی زندگی می كردند.
سیلی سوزان برف، گونه های سوخته فرزندان و دانش آموزان را سرخ تر می كرد تا چكمه های پلاستیكی سوراخ آنها همچنان در زیر برفها جا بماند و بعد، برف ها كه آب می شد چكمه ها نیز پیدا می شد.
اما، این چند  پاییز گذشته  كه آمدند و بی خبر رفتند، برفی بر بام ایران نباریدند و استان چهارمحال و بختیاری، سرزمینی شد خشك، كه دامنه خشكسالی را برای همسایه ها، بزرگ تر می كرد.
چندی سالی شده بود كه در پاییز كه هیچ، حتی تا نزدیكی های دی ماه نیز، برف بر گرده سرزمین بختیاری مثل گذشته فرود نمی آمد و خبری از زوزه كشیدن دست نرم برف بر صورت دشت ها نبود.
اما خدا را شكر، از ابتدای آذرماه امسال، استان چهارمحال و بختیاری لباس قدیمی اش را دوباره بر تن كرد و دوباره سپید پوش شد تا همه مردم از خوان سفره آسمانی اش بهره مند شوند.
بارش باران و برف در هفته نخست آذرماه بسیاری از كشاورزان را خوشحال كرده و آنان را به یاد گذشته انداخته است.
در چند روز اخیر ریزش برف و باران ناشی از ورود یك سامانه پر فشار به استان در شهركرد 18 میلی متر، بروجن 20 میلی متر، كوهرنگ 17 میلی متر، لردگان 44 میلی متر، سورشجان 16 میلی متر، بن 23 میلی متر، اردل 21 میلی متر، سامان 21 میلی متر و فرخشهر 14 میلی متر گزارش شده است.
مدیركل هواشناسی استان چهارمحال و بختیاری گفت: میانگین بارندگی در سال زراعی امسال این استان به 155میلی متر افزایش یافت.
شاهرخ پارسا افزود: این میزان بارندگی نسبت به دوره مشابه سال قبل پنج درصد كاهش و نسبت به میانگین بلندمدت دوره مشابه 125 درصد افزایش داشته است.
بارش برف در استان چهارمحال و بختیاری باعث جاری شدن دو رودخانه زاینده رود در استان اصفهان و كارون در استان خوزستان می شود./س
برچسب ها: برف ، لباس ، زمین ، چهارمحال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.