مدیر عامل شركت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: تزریق اتیلن از ابتدای آبان ماه جاری در خط اتیلن غرب آغاز شده كه به این ترتیب تزریق در فاز اول این خط كه تا كرمانشاه ادامه دارد، عملیاتی شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

'عبدالحسین بیات' گفت: به این ترتیب خط اتیلن غرب، پتروشیمی كرمانشاه آماده راه اندازی و همچنین پتروشیمی كاویان، پیش راه اندازی شده است. مدیرعامل شركت ملی صنایع پتروشیمی ایران، ادامه داد: فاز نخست خط اتیلن غرب از عسلویه آغاز می شود و تا كرمانشاه ادامه پیدا می كند. معاون وزیر نفت، افزود: فاز نخست و دوم خط لوله اتیلن غرب از جمله پروژه های مهر ماندگار پتروشیمی است كه تا پایان زمان مشخص شده برای پروژه های مهر ماندگار، تزریق در فاز دوم نیز انجام خواهد شد. ظرفیت نصب شده در بخش پتروشیمی تا پایان سال جاری به 60 میلیون تن در سال می رسد.

در طرح اولیه، خط لوله اتیلن غرب از عسلویه آغاز می شد و در مسیر خود در مجموع از هفت استان فارس، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، لرستان، كرمانشاه، همدان و كردستان عبور می كرد و به آذربایجان منتهی می شد، اما در مهر 1384 پتروشیمی های دهدشت، ممسنی و اندیمشك نیز به این خط پیوستند تا در مجموع تعداد واحدهای خط به 10 واحد افزایش پیدا كند. طرح احداث خط لوله اتیلن غرب شامل هشت ایستگاه تقویت فشار اتیلن است كه دو ایستگاه آن در ابتدای خط، برای تقویت فشار اتیلن دریافتی و پنج ایستگاه تقویت فشار دیگر در طول مسیر اصلی برای جبران كاهش فشار در طول مسیر انتقال اتیلن پیش بینی شده است. خط لوله اتیلن غرب شامل 16 ایستگاه اندازه گیری است كه دو ایستگاه آن برای اندازه گیری اتیلن دریافتی در عسلویه و گچساران و 14 ایستگاه دیگر برای اندازه گیری در پایانه های تحویل اتیلن در دیگر مناطق كشور احداث خواهد شد. همچنین قرار شد با ساخت خط دنا و مجتمع های آن شامل پتروشیمی دهدشت، ممسنی، كازرون و بروجن پتروشیمی گچساران هم برای تولید اتیلن مورد نیاز خط ساخته شود. به این ترتیب و با تصویب احداث این طرح ها در مجموع 21 استان كشور صاحب مجتمع های پتروشیمی خواهند شد. اغلب مصوبه های احداث واحدهای پتروشیمی در دور نخست سفرهای استانی هیات دولت انجام شده و دولت در این دوره سفرهای خود احداث 20 واحد پتروشیمی را مصوب كرده است. همزمان با احداث این طرح ها در مجموع برای 18 هزار نفر اشتغال مستقیم و دائم ایجاد و 13 میلیون تن به ظرفیت صنایع پتروشیمی كشور افزوده خواهد شد./ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.