ماه گرفتگی یکی از رویدادهای جذاب و پر اهمیت است که ما می توانیم آن را در آسمان رصد کنیم.كه در اين كاه گرفتگي كمي رخ ماه خواهد گرفت كه در اين گرفتگي نيازي به نماز آيان نيست.

علی ابراهیمی سراجی، رویتگر هلال ماه در گفتگو با خبرنگار گروه دانش های روز باشگاه خبرنگاران گفت:در زمان تابش خورشید به زمین سایه زمین به صورت شکلی مخلوط در فضا انتشار میابد و هنگامی که قمر ماه در چرخش مداری خود وارد این سایه مخلوطی شود کمی تاریک و سرخ می گردد که به آن ماه گرفتگی یا خسوف می گویند.

 وی افزود: ماه دارای نوری به نام مهتاب است که آن را از خورشید تامین می کند ما ناظران زمینی می توانیم به راحتی آن را رصد کنیم.

ابراهیمی سراجی اظهار داشت : ماه گرفتگی به سه دسته جزئی نیمسایه ای و کامل تقسیم می شود که ماه گرفتگی امروز به صورت نیمسایه ای است که از ساعت 15:45 آغاز و تا ساعت 20:21 نیز ادامه دارد؛یعنی گوشه ای از ماه در هنگام طلوع گرفت خواهد داشت.

وی میزان این ماه  گرفتگی را 55/91 درصد دانست و تاکید کرد : این ماه گرفتگی آنقدر کم است که با چشم هیچ تغییری در رخ ماه نخواهید دید و فقط کمی نور آن کاهش می یابد و برای رصد آن باید در شرایط رصدی مناسب بدون آلودگی نوری با استفاده از ابزار ابتیکی اقدام کرد.

ابراهیمی سراجی خاطر نشان کرد: مراحل این ماه گرفتگی در آسیا ، اروپا، استرالی،آفریقا به جز مناطق غربی،آمریکای شمالی به جز مناطق شرقی به راحتی قابل مشاهده و بررسی است.

*** ماه گرفتگی امشب نماز آیات ندارد

همچنين حجت السلام موحد نژاد عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری خواندن نماز آیات برای ماه گرفتگی امشب را لازم ندانست.

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری اظهار داشت : خسوف نیم‌سایه‌ای فقط با دستگاه‌های دقیق قابل ملاحظه است و می‌توان متوجه شد که نور ماه اندکی کم شده است. بنابراین خواندن «نماز آیات» در چنین حالتی ضرورت ندارد.

گفتنی است ماه گرفتگی امشب، 11 امین گرفت از "ساروس 145" است. در این ساروس 71 ماه گرفتگی اتفاق خواهد افتاد که این گرفت 11 امین عضو آن است. همچنین عمر این ساروس 1262 سال است.

اولین خسوف این ساروس در 20 مرداد سال 1211 شمسی اتفاق افتاد. خسوف میانی در 7 شهریور 1842 و خسوف پایانی هم در سال 2473 شمسی اتفاق خواهد افتاد. همچنین در این دوره 26 خسوف نیم سایه ای، 30 خسوف جزئی و 15 خسوف کلی رخ خواهد داد. خسوف نیم سایه ای امشب هم 2 ساعت و 45 دقیقه و 19 ثانیه  طول خواهد کشید


برچسب ها: ماه ، منظومه شمسی ، رصد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار