مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، برنامه‌ریزی توسعه در کشور چین را در فرآیند مجموعه مطالعات الگوی مطلوب برنامه‌ریزی بررسی کرد.

به گزارش حوزه مجلس باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات برنامه و بودجه این مرکز اعلام کرد: کشور چین با 9 میلیون و 600 هزار کیلومتر مربع وسعت، چهارمین کشور پهناور جهان به شمار می‌رود و جمعیت آن بیش از یک میلیارد و 300 میلیون نفر است.

برنامه‌ریزی در چین از نظر موضوعی مثل شوروی سابق، ابتدا با تأکید بر صنایع سنگین به روش مرکزی بود، اما در طی زمان تنها با تعیین راهبردها به رهنمودهای کلی و هدف‌های ارشادی پرداخته و تشکیلات برنامه‌ریزی هم محدود شده است.

تا سال 1970 ماهیت برنامه‌ها دستوری بود و با گذشت زمان به سمت ارشادی شدن حرکت کرد و از اواسط سال 1990 با بحث احیای دولت، برنامه‌ها از حیث ماهیت ارشادی‌تر شده‌اند.

حوزه‌های مورد تأکید برنامه‌ها، ابتدا توسعه زیرساخت‌های صنعتی و بعد کشاورزی بوده، اما در ادامه نوین‌سازی اقتصاد و گشایش بیشتر درهای اقتصاد مورد توجه قرار گرفته است و هم اکنون عمده تمرکز برنامه‌ریزان بر راهبردهای بهبوددهنده سطح دانش و توسعه انسانی بالاتر در کنار گسترش سطح رقابت‌مندی قرار دارد.

انتهای پیام/ب2
برچسب ها: مجلس ، توسعه ، چین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار