استاد دانشگاه شهيد بهشتي با اشاره به اينکه استان زنجان فردي را به جهان در بحث هسته‌اي تحويل داده که اين فرد اسوه و اسطوره همه کساني است که مي‌خواهند در اين زمينه کار و مطالعه کنند، گفت: شهيد مجيد شهرياري در تربيت انسان‌ها نقش بسزايي را ايفا کرده است زيرا وي فردي معنوي، متدين، شاعر مسلک و علمي بود.

به گزارش خبرنگار سياسي باشگاه خبرنگاران مستند شهريار شهر عشق با موضوع شهيد هسته‌اي مجيد شهرياري شب گذشته از شبکه 4 سيما پخش شد.

دو استاد برجسته کشورمان صبح امروز 8 آذر سال 1389 همراه خانواده خود عازم محل کار بودند که مورد سو قصد قرار گرفتند به طوري که به گفته شاهدان اين اقدام تروريستي توسط دو موتور سيکلت انجام شد که در آن دکتر مجيد شهرياري به درجه رفيع شهادت و همسرش مجروح و دکتر فريدون عباسي و همسرش نيز مجروح شدند.


* شهيد مجيد شهرياري تا به هنگام شهادت به دنبال کسب علم بود


 برادر شهيد شهرياري گفت: همسرم به من زنگ زد و گفت شبکه يک تلويزيون زير نويسي را پخش مي‌کند که دو نفر از دانشمندان هسته‌اي ايران را ترور کرده‌اند که يکي از آنها مجيد شهرياري است.

وي با بيان اينکه تا به آن لحظه نمي‌دانستم که برادرم دانشمند و استاد تمام فيزيک هسته‌اي است، افزود: اگرچه رفتنش کم غصه دارد به غير از حسرت و ماتم ندارد بگو دشمن بميرد چون که ايران مجيد شهرياري کم ندارد.

اين برادر شهيد با اشاره به اينکه شهيد مجيد شهرياري از دوران طفوليت تا به هنگام شهادت همواره در راه کسب علم بود اظهار داشت: نخست وزير اسرائيل ترور شهيد شهرياري را يک اقدام غير جنگي براي تقويت فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران عنوان کرد.


* آيت الله جواد آملي الگويي تاثيرگذار براي شهيد شهرياري بود


بهجت قاسمي همسر شهيد مجيد شهرياري در ادامه اين برنامه با اشاره به ويژگي‌هاي فردي شهيد شهرياري گفت:‌ ايشان مقيد به نماز جماعت بودند و با مسجد رابطه خيلي قوي داشتند به طوري که در زمينه اعتقادي بسيار قوي بودند بنابراين قوت ايشان در زمينه علمي از قوت در مسائل اعتقادي نشات مي‌گيرد.

وي با بيان اينکه مطالب و فرمايشات آيت الله جوادي آملي در مجيد شهرياري بسيار تاثير گذار بود، اظهار داشت: شهرياري از تفاسير قرآن گفته‌ها و فکر آيت الله جوادي آملي بسيار بهره‌مند مي‌شد.

قاسمي نگاه همسرش را به زندگي و زندگي کردن بسيار متفاوت ارزيابي مي‌کرد و افزود: شهيد شهرياري در مسير هدفش گام بر مي‌داشت و نگاهش در زندگي به نقطه مبدايي بود که همان هدف را تشکيل مي‌داد.

اين استاد دانشگاه بيان کرد: اگر به اذن خداوند قبر باز شود و دوباره رو به ايشان دميده شود شهيد شهرياري دوباره در اين مسير حرکت خواهد کرد.


* ايجاد رشته "کاربرد پرتوها" در صنعت يکي از اقدامات مهم شهيد شهرياري است


آقاميري استاد دانشگاه شهيد بهشتي با اشاره به اينکه استان زنجان فردي را به جهان در بحث هسته‌اي تحويل داده که اين فرد اسوه و اسطوره همه کساني است که مي‌خواهند در اين زمينه کار و مطالعه کنند، گفت: شهيد شهرياري در تربيت انسان‌ها نقش بسزايي را ايفا کرده است زيرا وي فردي معنوي، متدين، شاعر مسلک و علمي بود.

اين استاد دانشگاه شهيد بهشتي شهيد شهرياري را فردي موفق در مهندسي هسته‌اي کشور عنوان کرد و افزود: شهيد مجيد شهرياري در ايران و جهان نقش خود را به خوبي در مهندسي هسته‌اي ايفا کرده است به طوري که وي توانست انسان‌هايي را در اين رشته تربيت کند و امروزه اين انسان‌ها اکثرا سبب منشا خدمات بسياري در سطح کشور شدند.

وي با اشاره به اينکه شهيد مجيد شهرياري جزو صاحب نظرترين افراد در سطح جهان در مقوله شبيه سازي بود اظهار کرد: از اکثر کشورهاي اروپايي بسياري با وي در تماس بودند و ايشان به سوالات آنان پاسخ مي‌داد.

آقا ميري يکي از اقدامات مهم شهيد شهرياري را ايجاد رشته کاربرد پرتوها در صنعت دانست و افزود: وي در آموزش و تربيت نيروي انساني موفق از جايگاه و رده اول برخوردار بودند.

اين استاد دانشگاه شهيد بهشتي با اشاره به تربيت صد دانشجوي کارشناسي ارشد و دکتري توسط شهيد شهرياري گفت: ايشان در سازمان انرژي اتمي همکاري‌هاي بسيار خوبي با مسئولين امر داشتند.

وي با تاکيد بر اينکه شهرياري جاودانه شد خاطر نشان ساخت: شخصيت شهيد شهرياري با آن نقاط برجسته اگر غير از اين گونه از دنيا مي‌رفت جاي تعجب داشت بنابراين شهرياري زنده و جاويدان است.

آقا ميري گفت: امروزه با حرکت مثبت مردم و متخصصين شاهد پر کردن جايگاه شهيد شهرياري هستيم.


* در قيامت خون شهيد را با مرکب دانشمندان مي‌سنجند/ شهيد شهرياري در روح و ريحان است


آيت الله جوادي آملي در ادامه برنامه با اشاره به روايات اهل بيت گفت: در صحنه قيامت خون شهيد را با مرکب دانشمندان مي‌نويسند و مرکب دانشمندان وزين‌تر از خون شهيد است ولي اگر دانشمندان شربت شهادت را نوشيدند براي حفظ دين خود وزن و موزون را به همراه خواهند داشت.

وي افزود: شهيد شهرياري با يک دست وزن را و با دست ديگر موزون را به همراه مي‌آورد لذا دوستان و همکاران، خاندان بزرگ و شاگردان اين شهيد مطمئن باشند که او هم اکنون در روح و ريحان است.


* شهرياري مبلغ کاربرد پرتوها بود


فريدون عباسي رئيس سازمان انرژي اتمي ايران با اشاره به اينکه شهيد شهرياري بدون جير و مواجب در خوابگاه به رزمندگان و ايثارگران درس مي‌داد، گفت: ايشان نمازش را در امامزاده صالح مي‌خواند و اين برکت هم نصيبش شد تا در آنجا آرام بگيرد.

وي با بيان اينکه تخصص شهيد شهرياري در محاسبات راکتور و ديناميک راکتور بود افزود: ايشان توانايي نوشتن نرم افزارهاي محاسبات هسته‌اي را داشت.

رئيس سازمان انرژي اتمي ايران با اشاره به اينکه شهيد شهرياري در اندازه گيري تابش‌هاي هسته‌اي فعاليت مي‌کرد اظهار داشت: شهيد شهرياري محاسباتي را مربوط به دوز ناشي از انباشت اورانيوم غني شده تا 20 درصد را انجام مي‌داد همچنين محاسباتي را در تهيه سوخت ايران به عمل مي‌آورد.

عباسي با تاکيد بر اينکه شهرياري مبلغ کاربرد پرتوها بود، افزود: ايشان در سازمان انرژي اتمي معاونت کاربرد پرتوها را راه اندازي کرده بودند.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار